dc.contributor.author | Gajos, Mieczyslaw | |
dc.date.accessioned | 2018-06-04T10:55:55Z | |
dc.date.available | 2018-06-04T10:55:55Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 1505-9065 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/24970 | |
dc.description.abstract | This paper aims to present the results of a diagnostic research study concerned with content selection in the teaching curricula and textbooks for learning French as a foreign language published in Poland both before and after World War II. A comparative analysis has revealed that, among other things, the proposed realm of linguistic and cultural contents in the textbooks is considerably influenced by institutionalized and ideological factors. The selectional criteria recommended by the ministerial curricula cause many issues and related lexical fields to be left out in the teaching materials, so that they are taboo topics in the French language classroom. | en_GB |
dc.description.abstract | L’article a pour objectif de présenter les résultats d’une recherche à caractère diagnostique concernant le choix des contenus d’enseignement dans les programmes et dans les manuels de FLE publiés en Pologne avant et après la Deuxième Guerre mondiale. Suite à l’analyse comparative, nous avons démontré une influence importante des facteurs institutionnels idéologiques sur les contenus linguistiques et socioculturels présents dans les programmes et les manuels de FLE polonais. Il en résulte que certains sujets et les champs lexicaux sont omis et sont considérés comme les non-dits ou les sujets tabous. | fr_FR |
dc.language.iso | fr | fr_FR |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | fr_FR |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; 12 | |
dc.subject | understatement | en_GB |
dc.subject | curriculum | en_GB |
dc.subject | textbook learning | en_GB |
dc.subject | teaching content | en_GB |
dc.subject | French | en_GB |
dc.subject | non-dits | fr_FR |
dc.subject | programme d’enseignement | fr_FR |
dc.subject | manuel de FLE | fr_FR |
dc.subject | contenus d’enseignement | fr_FR |
dc.subject | le français | fr_FR |
dc.title | Les non-dits dans les programmes et les manuels de FLE | fr_FR |
dc.title.alternative | Understatements in the curricula and textbooks for learning French as a foreign language | en_GB |
dc.type | Article | fr_FR |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017 | fr_FR |
dc.page.number | 293-302 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Université de Łódź | |
dc.identifier.eissn | 2449-8831 | |
dc.references | Cieśla Michał, Dzieje nauki języków obcych w zarysie, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1974 | fr_FR |
dc.references | Conseil de l’Europe, Cadre européen commun de référence pour les langues, Strasbourg/Paris, Didier, 2001 | fr_FR |
dc.references | Folkierski Władysław, L’esprit de la France. Podręcznik języka francuskiego dla I klasy wszystkich wydziałów liceów ogólnokształcących, Lwów, Księgarnia Nakładowa K. S. Jakubowski, 1938 | fr_FR |
dc.references | Gajos Mieczysław, Szumlewicz Teresa, Salut ! Ça va ?, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1989 | fr_FR |
dc.references | https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2011/02/men_tom_3.pdf, consulté le 29.04.2016 | fr_FR |
dc.references | Ministerstwo Edukacji Narodowej, Program nauczania liceum ogólnokształcącego. Języki zachodnioeuropejskie: angielski, francuski, niemiecki, klasy I-IV (OP23-4120-2/84), Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1984 | fr_FR |
dc.references | Ministerstwo Oświaty, Program nauki w 11-letniej szkole ogólnokształcącej. Projekt. Język francuski, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1949 | fr_FR |
dc.references | Ministerstwo Oświaty, Program nauczania dla liceów ogólnokształcących. Kurs czteroletni. Język angielski, język niemiecki, język francuski, język łaciński. Klasy VIII-XI, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1959 | fr_FR |
dc.references | Ministerstwo Oświaty, Program nauczania liceum ogólnokształcącego. Język francuski, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1966 | fr_FR |
dc.references | Robert Jean-Pierre, Rosen Évelyne, Dictionnaire pratique du CECR. Pour un CECR accessible à tous les professeurs de langues. Avec un glossaire des termes-clés en 13 langues, Paris, Éditions OPHRYS, 2010 | fr_FR |
dc.contributor.authorEmail | migaj@wp.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1505-9065.12.25 | |