Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTyburcy, Agnieszka
dc.contributor.authorKobierecka, Alicja
dc.date.accessioned2018-05-10T12:18:31Z
dc.date.available2018-05-10T12:18:31Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24733
dc.description.abstractThe purpose of this article is to present a method of assessing mission statements. The reference mission statement was developed based on Johnson Johnson’s “Our Credo”. In the proposed method, references to the main groups of stakeholders (customers, suppliers, competitors, employees, the environment, local community and others) are included. The values that may exist in the enterprise (business, development and social) are also included in this method. The form of the mission (personal or impersonal) was taken into account. All of these elements were awarded points. Based on the sum of the points, the rate of mission statement professionalism was calculated. The developed method was tested by evaluating 34 mission statements of food processing plants. Only one company’s mission statement had a rate of professionalism above 80%. In the case of the other enterprises, this indicator was below 60%. The most important stakeholder for companies was customers, with employees in second place. Other stakeholders were not seen as those to whom you have any obligation.en_GB
dc.description.sponsorshipThe “Annales. Ethics in Economic Life” is affiliated and co-financed by the Faculty of Economics and Sociology of the University of Lodz.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w Życiu Gospodarczym;1
dc.subjectmission statementen_GB
dc.subjectmethod of assessmenten_GB
dc.subjectfood processing plantsen_GB
dc.titleMisje przedsiębiorstw. Propozycja metody ich ocenypl_PL
dc.title.alternativeA Proposed Method to Assess Enterprise Mission Statementsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2018; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2018pl_PL
dc.page.number[21]-30
dc.contributor.authorAffiliationWarsaw University of Life Sciences
dc.identifier.eissn2353-4896
dc.referencesBartnik J., CSR po polsku – czy działamy wspólnie?, „Personel i Zarządzanie” 2015, nr 5, s. 16–18.pl_PL
dc.referencesDavid M.E., F.R. David, F.R. David, Mission statement theory and practice: a content analysis and new direction, “International Journal of Business, Marketing, and Decision Sciences” 2014,Vol. 7, nr 1, s. 95–109.pl_PL
dc.referencesGasparski W., Wykłady z etyki biznesu, WSPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesJakubów L., Znaczenie wizji i misji w zarządzaniu strategicznym polskich przedsiębiorstw, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2012, nr 260, s. 126–132.pl_PL
dc.referencesJohnson Johnson Poland Sp. z o.o., Nasze Credo, 2014, http://www.jnjpoland.pl/company,nasze_credo.xml .pl_PL
dc.referencesKaczyńska‑Maciejowska R., Etyka – warunek prawdziwego sukcesu, „Personel i Zarządzanie” 2005, Vol. 185, nr 5, s. 90–95.pl_PL
dc.referencesKing D.L., C.J. Case, K.M. Premo, Current mission statement emphasis: be ethical and go global, “Academy of Strategic Management Journal” 2010, Vol. 9, nr 2, s. 71–87.pl_PL
dc.referencesKing D.L., C.J. Case, K.M. Premo, Does company size affect mission statement content?, “Academy of Strategic Management Journal” 2014, Vol. 13, nr 1, s. 21–33.pl_PL
dc.referencesMamet P., Język w służbie menedżerów – deklaracja misji przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.pl_PL
dc.referencesMikoliński W., Śmierć w kapsułce, 2010, https://www.farmacjaija.pl/po‑godzinach/smierc‑w‑kapsulce.html.pl_PL
dc.referencesMoszoro B., Znaczenie misji przedsiębiorstwa i jej wpływ na kompetencje przywódcze, „Management and Business Administration. Central Europe” 2012, Vol. 115, nr 2, s. 53–62.pl_PL
dc.referencesRajasekar J., A Comparative Analysis of Mission Statement Content and Readability, “Journal of Management Policy and Practice” 2013, Vol. 14, nr 6, s. 131–147.pl_PL
dc.referencesSołoducho‑Pelc L., Zarządzanie strategiczne przez wizję i misję, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2012, nr 260, s. 430–441.pl_PL
dc.referencesWalter K., Values statements that augment corporate success, “HR Magazine” 1995, Vol. 40, nr 10, s. 87–94.pl_PL
dc.referencesZadroga A., Współczesne ujęcia etyki biznesu w Polsce. Próba oceny z perspektywy teologii moralnej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009.pl_PL
dc.contributor.authorEmailagnieszka_tyburcy@sggw.pl
dc.contributor.authorEmailkobiereckaalicja@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1899-2226.21.1.02
dc.relation.volume21pl_PL
dc.subject.jelM14
dc.subject.jelQ10


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord