Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWalaszek, Marzena
dc.date.accessioned2018-04-24T07:56:14Z
dc.date.available2018-04-24T07:56:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2543-9421
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24554
dc.description.abstractThe aim of the article is to present the spatial differentiation of the results of the lower secondary school exam in the Poznan agglomeration. The article makes reference to the theory of social capital, developed on the basis of the social sciences by J. S. Coleman, recalling the thesis that the process of suburbanisation alters the local community in terms of the characteristics of social capital, is reflected in the spatial differentiation of secondary school examination results.en_GB
dc.description.abstractCelem autorki artykułu jest przedstawienie zróżnicowania przestrzennego wyników egzaminu gimnazjalnego w aglomeracji poznańskiej. W artykule odwołano się do teorii kapitału społecznego, rozwijanej na gruncie nauk społecznych przez J.S. Colemana, formułując tezę, że proces suburbanizacji powoduje zmianę społeczności lokalnych pod względem cech kapitału społecznego, co uwidacznia się w przestrzennym zróżnicowaniu wyników egzaminów gimnazjalnych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesKonwersatorium Wiedzy o Mieście;2
dc.subjecteducational outcomesen_GB
dc.subjectsuburbanisationen_GB
dc.subjectdemographic forecasten_GB
dc.subjectPoznan agglomerationen_GB
dc.subjectwyniki edukacyjnepl_PL
dc.subjectsuburbanizacjapl_PL
dc.subjectprognoza demograficznapl_PL
dc.subjectaglomeracja poznańskapl_PL
dc.titleWyniki egzaminu gimnazjalnego jako miernik kapitału społecznego w aglomeracji poznańskiejpl_PL
dc.title.alternativeDevelopment of school network under the influence of demographic changes in the Poznan agglomerationen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017 ; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[75]-80
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej, Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
dc.identifier.eissn-
dc.referencesColeman J.S., 1988, Social capital in the creation of human capital, „American Journal of Sociology”, 94, suplement, s. 95–120.pl_PL
dc.referencesDolata R., 2008, Szkoła – segregacje – nierówności, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDolata R., 2010, Międzyszkolne zróżnicowanie wyników nauczania w szkołach podstawowych i gimnazjach, [w:] J. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (red.), Edukacja. Równość czy jakość?, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesDolata R., Jasińska A., Modzelewski M., 2012, Wykorzystanie krajowych egzaminów jako instrumentu polityki oświatowej na przykładzie różnicowania się gimnazjów w dużych miastach, „Polityka Społeczna”, nr tematyczny, 1, s. 41–47.pl_PL
dc.referencesDyrda M.J., Zienkiewicz J., 2016, Wychowanie w rodzinie źródłem kapitału społecznego, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, XXIX, 1.pl_PL
dc.referencesDziałek J., 2011, Kapitał społeczny – ujęcia teoretyczne i praktyka badawcza, „Studia Regionalne i Lokalne”, 3 (45).pl_PL
dc.referencesHeffner K., 2016, Proces suburbanizacji a polityka miejska w Polsce, [w:] Miasto – region – gospodarka w badaniach geograficznych. W stulecie urodzin Profesora Ludwika Straszewicza, T. Marszał (red.), Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 75–110.pl_PL
dc.referencesHerbst M., 2006, Human capital, formation in Poland. Where does educational quality come from?, „Regional and Local Studies”, special issue (2006).pl_PL
dc.referencesIlnicki D., 2002, Przekształcenia wybranych elementów struktur demograficznych miejscowości charakterystycznych dla strefy podmiejskiej Wrocławia, „Biuletyn Geograficzny”, 1, UMK w Toruniu.pl_PL
dc.referencesIsrael G.D., Beaulieu L.J., Hartless G., 2001, The influence of family and community social capital on educational achievement, „Rural Sociology”, 66 (1), s. 43–68.pl_PL
dc.referencesKlaassen L.H., Paelinck J.H.P., 1981, Dynamics of urban development, Gower, Aldershot.pl_PL
dc.referencesKurek S., Gałka J., Wójtowicz M., 2014, Wpływ suburbanizacji na przemiany wybranych struktur demograficznych i powiązań funkcjonalno-przestrzennych w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym, Wyd. Naukowe UP, Kraków.pl_PL
dc.referencesMarkowski T., 2016, Kapitał terytorialny jako cel zintegrowanego planowania rozwoju, „Mazowsze. Studia Regionalne”, 18.pl_PL
dc.referencesMcNeal Ralph B. Jr., 1999, Parental involvement as social capital: differential effectiveness on science achievement, truancy, and dropping out, „Social Forces”, 78(l), s. 117–144.pl_PL
dc.referencesMorgan S.L., Sᴓrensen A.B., 1999, Parnetal networks, social closure, and mathematics learning: a test of Coleman’s social capital explanation of school effects, „American Sociological Review”, 64.pl_PL
dc.referencesRadoła M., 2013, Kapitał społeczny a osiągnięcia szkolne ucznia, „Studia Edukacyjne”, 27.pl_PL
dc.referencesSadura P., 2012, Szkoła i nierówności społeczne. Diagnoza zjawiska i propozycja progresywnej polityki edukacyjnej w Polsce, Raport Fundacji Amicus Europae, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚleszyński P., 2003, Uwarunkowania zróżnicowań przestrzennych wyników egzaminu gimnazjalnego w 2002 r., IGiPZ PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWalaszek M., 2016, Dostępność przestrzenna szkół oraz warunki i wyniki nauczania w aglomeracji poznańskiej, Biblioteka Aglomeracji Poznańskiej, Poznań.pl_PL
dc.referencesWęcławowicz G., Bański J., Degórski M., Komornicki T., Korcelli P., Śleszyński P., 2006, Przestrzenne zagospodarowanie Polski na początku XXI wieku, „Monografie IGiPZ PAN”, 6.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmarwal@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2543-9421.02.08
dc.relation.volume30pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord