dc.contributor.author | Glinkowski, Witold Piotr | |
dc.date.accessioned | 2018-04-05T08:59:45Z | |
dc.date.available | 2018-04-05T08:59:45Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.citation | Glinkowski W. P.,Imię filozofii. Przyczynek do filozofii dialogu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2005, doi: 10.18778/7171-905-1 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 83-7171-905-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/24446 | |
dc.description | Imię, to coś bezprecedensowego, bo tylko mnie przysługuje i mnie określa. Imię nic nie znaczy, bo znacząc, zniosłoby samo siebie - zresztą musiałoby dystansować się od czegoś, coś pomijać jako "nieistotne",ale zarazem chybiać prawdzie niepowtarzalnej całości, na rzecz prawdy pojedynczych elementów. O imieniu nie mamy żadnej wiedzy, lecz bez niego wiedza nie byłaby możliwa. Imię nie zawiera szczegółów i nie głosi niczego szczegółowego, ale przynosi całość, objawia osobę, wskazuje na jej :twarz", która jest - jak pisze Emmanuel Lévinas - "tekstem bez kontekstu". jedyna, z nikim i z niczym nieporównywalna. Bez imienia pytania pozbawione są sensu, również odpowiedzi tracą autentyczność. Pytający jest zawsze konkretnym człowiekiem, osobą. Pytając, niepodobna spodziewać się odpowiedzi "w ogóle", gdyż w oczekiwanie na odpowiedź wpisana jest osobowa intencja. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | filozofia | pl_PL |
dc.subject | dialog | pl_PL |
dc.subject | dialogika | pl_PL |
dc.subject | imię | pl_PL |
dc.title | Imię filozofii. Przyczynek do filozofii dialogu | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Witold P. Glinkowski, Łódź 2005 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Instytut Filozofii | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7171-905-1 | |