dc.contributor.author | Kasiński, Michał | |
dc.date.accessioned | 2013-07-15T12:41:19Z | |
dc.date.available | 2013-07-15T12:41:19Z | |
dc.date.issued | 2009-05-15 | |
dc.identifier.issn | 1899-2226 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/2429 | |
dc.description.abstract | The reform of Polish self-government in the 90's has led to the restoration of local democracy. However, the
self-governmental institutions soon fell into crisis, having nearly lost the social trust required for the realisation of
their mission. The principal cause behind this phenomenon was the atrophy of moral, political and legal responsibility of the local authorities towards the communities that have elected them. There is a twofold source of weaknesses and dangers for Polish self-government: the erroneous way of introducing changes in the system of government, and the forthcoming sociopolitical phenomena that hampered or even made it impossible to achieve some
of the goals of the reform.
We support the radical revision of legal regulation to remove these weaknesses. The basis for such a change
will be the principle of subsidiarity as a governing rule for the entire system of public authority. This will ensure
that the communities of inhabitants are seen as primary subjects of self-governmental power, and their power is
rooted in citizens' rights to self-government. It is also necessary to ensure a truly pluralistic character of territorial
power. Thus the citizens and their associations will have an influence on the election and functioning of the selfgovernmental bodies. The Author warns against the risk of emergence of a class of local and regional 'mandarins'
in Polish public life – a class of practically ineradicable and systematically deficient leadership, likely to emerge
should the mechanisms of democratic responsibility fail to be restored into the governmental bodies. The article
ends with suggestions of particular legal changes aiming at the correct formation of Polish self-governmental
institutions in both morally and socially rightful sense. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Annales. Etyka w życiu gospodarczym;Nr 2 | |
dc.subject | Self-Government | pl_PL |
dc.subject | reform | pl_PL |
dc.title | Etyczne i polityczno-prawne dylematy samorządu terytorialnego w Polsce | pl_PL |
dc.title.alternative | Ethical, Political, and Legal Dilemmas of Poland’s Self-Government | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.references | Buczkowski P., Samorząd terytorialny u progu II kadencji [w:] Wartości podstawowe samorządu
terytorialnego i demokracji lokalnej, red. P. Swianiewicz, wyd. MUNICIPIUM
i Fundusz Współpracy, Warszawa 1997. | |
dc.references | Dębicki M., Urzędnik XXI wieku, [w:] Rozwój kadr administracji publicznej, red. B. Kudrycka,
WSAP, Białystok 2001. | |
dc.references | Dębowska-Romanowska T., Odpowiedź na ankietę „Prawo obywatela do samorządu”, „Samorząd
Terytorialny” 1994, nr 11. | |
dc.references | Dziubka K., Obywatelskość jako virtu`podmiotu demokracji, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego,
Wrocław 2008. | |
dc.references | Geremek B., The Transformation of Central Europe [w:] Democracy after Communism, red.
L. Diamond, M.F. Plattner, The Hopkins Univ. Press, Baltimore and London 2002. | |
dc.references | Izdebski H., Współczesne modele administracji publicznej, Urząd Rady Ministrów, Warszawa
1993. | |
dc.references | Jakubowska U., Przywództwo polityczne, [w:] Podstawy psychologii politycznej, red.
K. Skarżyńska, Zysk i S-ka, Poznań 2002. | |
dc.references | Kasiński M., Monizm i pluralizm władzy lokalnej, Wyd. UŁ, Łódź 2009 (w druku). | |
dc.references | Lokalne wzory kultury politycznej, red. J. Kurczewski, TRIO, Warszawa 2007. | |
dc.references | NSZZ „Solidarność” Kierunki rozwoju samorządów terytorialnych w Polsce. Tezy programowe
II 25.01.1989 r., [za:] S. Wójcik, Samorząd terytorialny w Polsce w XX wieku,
Wyd. KUL, Lublin 1999. | |
dc.references | Piekara A., Samorząd terytorialny i inne formy aktywności społecznej dawniej i dzisiaj, Twigger,
Warszawa 2005, s. 151. | |
dc.references | Regulski J., Samorząd III Rzeczypospolitej-koncepcja i realizacja, PWN, Warszawa 2000. | |
dc.references | Stahl M., System samorządu terytorialnego w ustawie lipcowej [w:] Problemy samorządu
społecznego, red. M. Seweryński Wyd. UŁ, Łódź 1988. | |
dc.references | Staniszkis J., Ontologia socjalizmu, Plus, Warszawa 1989. | |
dc.references | Śliwiński M., Analiza porównawcza systemów politycznych, t. 1, Drogi do współczesności,
Wyd. UW, Warszawa 2005. | |
dc.references | Ujazdowski K., Opozycja demokratyczna i „Solidarność” wobec samorządu terytorialnego
(1976–1989), „Samorząd Terytorialny” 1996, nr 5. | |
dc.references | Ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r., (Dz.U. 2001 Nr 143 poz. 1592
z późn. zm). | |
dc.references | Ustawa z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta
(Dz.U. Nr 113, poz. 984 z późn. zm.). | |
dc.references | Ustawa z 20.07.1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 41
poz. 185 z późn. zm.). | |
dc.references | Ustawa z 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego
państwa (Dz.U. Nr 98 poz. 603 z późn. zm). | |
dc.references | Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz.U. Nr 91 poz.
577). | |
dc.references | Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. 2001 Nr 142 poz. 1590
z późn. zm). | |
dc.references | Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. „Ustawa o samorządzie gminnym” Dz. U. 2001 Nr 142 poz.
1591 z późn. zm. | |
dc.references | Wnuk-Lipiński E., Granice liberalnej demokracji, „Znak” 2000, nr 256. | |
dc.references | Wójcik S., Samorząd terytorialny w Polsce w XX wieku, Wyd. KUL, Lublin 1999. | |
dc.relation.volume | 12 | |