Show simple item record

dc.contributor.authorKasiński, Michał
dc.date.accessioned2013-07-15T12:41:19Z
dc.date.available2013-07-15T12:41:19Z
dc.date.issued2009-05-15
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/2429
dc.description.abstractThe reform of Polish self-government in the 90's has led to the restoration of local democracy. However, the self-governmental institutions soon fell into crisis, having nearly lost the social trust required for the realisation of their mission. The principal cause behind this phenomenon was the atrophy of moral, political and legal responsibility of the local authorities towards the communities that have elected them. There is a twofold source of weaknesses and dangers for Polish self-government: the erroneous way of introducing changes in the system of government, and the forthcoming sociopolitical phenomena that hampered or even made it impossible to achieve some of the goals of the reform. We support the radical revision of legal regulation to remove these weaknesses. The basis for such a change will be the principle of subsidiarity as a governing rule for the entire system of public authority. This will ensure that the communities of inhabitants are seen as primary subjects of self-governmental power, and their power is rooted in citizens' rights to self-government. It is also necessary to ensure a truly pluralistic character of territorial power. Thus the citizens and their associations will have an influence on the election and functioning of the selfgovernmental bodies. The Author warns against the risk of emergence of a class of local and regional 'mandarins' in Polish public life – a class of practically ineradicable and systematically deficient leadership, likely to emerge should the mechanisms of democratic responsibility fail to be restored into the governmental bodies. The article ends with suggestions of particular legal changes aiming at the correct formation of Polish self-governmental institutions in both morally and socially rightful sense.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherArchidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkiepl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym;Nr 2
dc.subjectSelf-Governmentpl_PL
dc.subjectreformpl_PL
dc.titleEtyczne i polityczno-prawne dylematy samorządu terytorialnego w Polscepl_PL
dc.title.alternativeEthical, Political, and Legal Dilemmas of Poland’s Self-Governmentpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.referencesBuczkowski P., Samorząd terytorialny u progu II kadencji [w:] Wartości podstawowe samorządu terytorialnego i demokracji lokalnej, red. P. Swianiewicz, wyd. MUNICIPIUM i Fundusz Współpracy, Warszawa 1997.
dc.referencesDębicki M., Urzędnik XXI wieku, [w:] Rozwój kadr administracji publicznej, red. B. Kudrycka, WSAP, Białystok 2001.
dc.referencesDębowska-Romanowska T., Odpowiedź na ankietę „Prawo obywatela do samorządu”, „Samorząd Terytorialny” 1994, nr 11.
dc.referencesDziubka K., Obywatelskość jako virtu`podmiotu demokracji, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008.
dc.referencesGeremek B., The Transformation of Central Europe [w:] Democracy after Communism, red. L. Diamond, M.F. Plattner, The Hopkins Univ. Press, Baltimore and London 2002.
dc.referencesIzdebski H., Współczesne modele administracji publicznej, Urząd Rady Ministrów, Warszawa 1993.
dc.referencesJakubowska U., Przywództwo polityczne, [w:] Podstawy psychologii politycznej, red. K. Skarżyńska, Zysk i S-ka, Poznań 2002.
dc.referencesKasiński M., Monizm i pluralizm władzy lokalnej, Wyd. UŁ, Łódź 2009 (w druku).
dc.referencesLokalne wzory kultury politycznej, red. J. Kurczewski, TRIO, Warszawa 2007.
dc.referencesNSZZ „Solidarność” Kierunki rozwoju samorządów terytorialnych w Polsce. Tezy programowe II 25.01.1989 r., [za:] S. Wójcik, Samorząd terytorialny w Polsce w XX wieku, Wyd. KUL, Lublin 1999.
dc.referencesPiekara A., Samorząd terytorialny i inne formy aktywności społecznej dawniej i dzisiaj, Twigger, Warszawa 2005, s. 151.
dc.referencesRegulski J., Samorząd III Rzeczypospolitej-koncepcja i realizacja, PWN, Warszawa 2000.
dc.referencesStahl M., System samorządu terytorialnego w ustawie lipcowej [w:] Problemy samorządu społecznego, red. M. Seweryński Wyd. UŁ, Łódź 1988.
dc.referencesStaniszkis J., Ontologia socjalizmu, Plus, Warszawa 1989.
dc.referencesŚliwiński M., Analiza porównawcza systemów politycznych, t. 1, Drogi do współczesności, Wyd. UW, Warszawa 2005.
dc.referencesUjazdowski K., Opozycja demokratyczna i „Solidarność” wobec samorządu terytorialnego (1976–1989), „Samorząd Terytorialny” 1996, nr 5.
dc.referencesUstawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r., (Dz.U. 2001 Nr 143 poz. 1592 z późn. zm).
dc.referencesUstawa z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz.U. Nr 113, poz. 984 z późn. zm.).
dc.referencesUstawa z 20.07.1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 41 poz. 185 z późn. zm.).
dc.referencesUstawa z 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz.U. Nr 98 poz. 603 z późn. zm).
dc.referencesUstawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz.U. Nr 91 poz. 577).
dc.referencesUstawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. 2001 Nr 142 poz. 1590 z późn. zm).
dc.referencesUstawa z dnia 8 marca 1990 r. „Ustawa o samorządzie gminnym” Dz. U. 2001 Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.
dc.referencesWnuk-Lipiński E., Granice liberalnej demokracji, „Znak” 2000, nr 256.
dc.referencesWójcik S., Samorząd terytorialny w Polsce w XX wieku, Wyd. KUL, Lublin 1999.
dc.relation.volume12


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record