Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStepulak, Marian
dc.date.accessioned2013-07-15T12:26:19Z
dc.date.available2013-07-15T12:26:19Z
dc.date.issued2009-05-15
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/2420
dc.description.abstractAs members of academic societies and acting in accordance with a professional-ethical code, psychologists are required to realise principal ethical values connected with their profession, which include dignity, subjectivity and autonomy of a human being. Moreover, in relations with representatives of different fields of knowledge, psychologists attempt to promulgate such types of relations, based on the aforementioned values. The recent development of the media has provided many psychologists with a unique chance to popularise psychological knowledge. Nevertheless, while spreading it, every psychologist is obligated to check if the content of presented facts is in accordance with contemporary science, taking into consideration not only the differences between hypotheses, but also substantiated claims. Special attention is paid by every psychologist to a careful present a tion of the facts which are at variance with the common psychologi cal knowledge or are susceptible to various interpretations. Therefore, practical capabilities of the modern psychology are pr e sented by psychologists in an honest way. Psychologists disseminate knowledge through a variety of media. Their main focus is on writing sc i- entific and popular scientific articles, but sometimes also psychological articles for advice sections or ps y- chological columns of the daily press. What is more, the r a dio, the television and the Internet provide a great possibility of populari sing psychology. Neverth e less, it should be emphasized that there are a lot of dangers of moral nature, hidden behind almost unlimited possibilities offered by the above - mentioned inn o- vations. Hence, there appears a demand for an ethical refle c tion on the risks of the media involvementpl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherArchidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkiepl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym;Nr 2
dc.subjectethical valuespl_PL
dc.subjectsubjectivitypl_PL
dc.subjectdignitypl_PL
dc.subjectautonomypl_PL
dc.subjectmediapl_PL
dc.titlePsycholog jako nauczyciel akademicki w mediach. Refleksja etycznapl_PL
dc.title.alternativePsychologist as an Academic Teacher in the Media. Ethical Reflectionpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.referencesAdamczyk J., „Szkalujcie, szkalujcie i tak część się przyczepi” – manipulacja w polityce, „Biuletyn Edukacji Medialnej”, „Norbertinum” 2006, nr 1.
dc.referencesArtymiak M., Etyczne aspekty badań w cyberprzestrzeni [w:] Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, red. M.Z. Stepulak, TN KUL, Lublin 2002.
dc.referencesBabin P., Media – Moute et Eglise [w:] red. J. Chrapek, Kościół a środki społecznego przekazu, Michalineum, Warszawa 1990.
dc.referencesDybalska R., D. Kępa-Figura, P. Nowak, Przemoc w języku mediów?, UMCS, Lublin 2004.
dc.referencesDyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, UJ, Kraków 1997.
dc.referencesGordon T., Wychowanie bez porażek, IW PAX, Warszawa 2001.
dc.referencesIłowiecki M., Media, władza, świadomość społeczna, Wyższa Szkoła Filmowa, Łódź 1999.
dc.referencesKalisz R., Pragmatyka językowa, GWP, Gdańsk 1993.
dc.referencesKępa-Figura D., Gry językowe w komunikacji radiowej [w:] Przemoc w języku mediów?, red. R. Dybalska, D. Kępa-Figura, P. Nowak, UMCS, Lublin 2004.
dc.referencesKodeks Etyczno-Zawodowy Psychologa, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992.
dc.referencesLepa A., Świat manipulacji, Biblioteka Niedzieli, Częstochowa 1995.
dc.referencesLepa A., Świat propagandy, Biblioteka Niedzieli, Częstochowa 1994.
dc.referencesSmoleń J., Media w duszpasterstwie. Z nauczania Magisterium Ecclesiae, „Biuletyn Edukacji Medialnej”, „Norbertinum” 2006, nr 1.
dc.referencesSobiechowska J., Konspekt lekcji o manipulacji w programach informacyjnych słowo – obraz, „Biuletyn Edukacji Medialnej”, „Norbertinum” 2006, nr 1.
dc.referencesStepulak M., Odpowiedzialność moralna psychologa w mediach, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2008, w druku.
dc.referencesStepulak M., Psycholog jako zawód zaufania społecznego, TN KUL, Lublin 2007.
dc.referencesSujak E., ABC psychologii komunikacji, WAM, Kraków 2006.
dc.referencesZasępa T., Internet. Fenomen społeczeństwa informacyjnego, Wyd. Świętego Pawła, Częstochowa 2001.
dc.relation.volume12


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord