• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Repozytorium UŁ
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica nr 334(2)/2018
  • Zobacz pozycję
  •   Repozytorium UŁ
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica nr 334(2)/2018
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

ZalogujZarejestruj

Statystyki

Przejrzyj statystyki użycia

Polsko‑niemiecki oraz czesko‑niemiecki handel wewnątrzgałęziowy częściami i akcesoriami samochodowymi. Analiza porównawcza

No Thumbnail [100%x80]
Oglądaj/Otwórz
0_6_[83]-95_Michalski.pdf (527.1KB)
Data
2018
Autor
Michalski, Bartosz
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The primary purpose of the paper is an identification of changes in relative trade advantages and intra‑industry trade between Poland, Czech Republic and Germany in the product cluster of parts and accessories for motor vehicles. The author conducts his research making use of trade data between 2001–2015 at the six‑digit disaggregation level and interprets the results using the paradigm of the middle‑income trap. Taking into account the context of ever growing fragmentation of corporate value chains, the first and foremost challenge for Poland and Czech Republic remains diversification of their exports regarding both goods as well as markets. The dominance of motor vehicle industry, including parts and accessories, deepens their technological dependence and does not support the process of increasing added value generated domestically.
 
Zasadniczym celem artykułu jest określenie najważniejszych kierunków zmian relatywnych przewag w handlu oraz wymiany wewnątrzgałęziowej Polski i Czech z Niemcami w grupie części i akcesoriów samochodowych. Autor bada te kwestie, wykorzystując dane handlowe z lat 2001–2015 na sześciocyfrowym poziomie dezagregacji, i dokonuje interpretacji otrzymanych wyników w paradygmacie pułapki średniego dochodu. Uwzględniając kontekst postępującej fragmentaryzacji korporacyjnych łańcuchów wartości, zasadniczym wyzwaniem dla Polski i Czech jest dywersyfikacja struktury przedmiotowej i geograficznej własnego eksportu. Dominująca pozycja sektora motoryzacyjnego, w tym produkcja części i akcesoriów samochodowych, pogłębia technologiczną zależność i nie pozwala zwiększać wartości dodanej wytwarzanej w kraju.
 
URI
http://hdl.handle.net/11089/24167
Collections
  • Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica nr 334(2)/2018 [14]

Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

Kontakt z nami | Wyślij uwagi | Deklaracja dostępności
 

 


Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

Kontakt z nami | Wyślij uwagi | Deklaracja dostępności
 

 

NoThumbnail