dc.contributor.author | Olczyk, Adam | |
dc.date.accessioned | 2018-02-21T08:41:52Z | |
dc.date.available | 2018-02-21T08:41:52Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/24112 | |
dc.description.abstract | In the article the author describes theoretical reasons that stood behind
Kołakowski's transition from being an orthodox Marxist to become an
actual leader of the polish revisionist movement. His intention is to
concentrate on those aspects of Kołakowski's thought that have not
changed, apart from any biographical and psychological reasons. (1)
First of those features is Kołakowski's inability of completability, the
anti-code disposition. (2) The second trait is the moral attitude, an
intention to influence on people's morality by convincing them that
social and internal (necessarily bound with social) changes are
desirable; that an existential calm demolishes morality. (3) Third
feature concerns the fact that Kołakowski did not attempt to create his
own philosophy, he was rather a historian of ideas, a skeptic, and a
critic | pl_PL |
dc.description.abstract | W artykule zestawione zostają dwa pierwsze etapy twórczości Leszka
Kołakowskiego: marksistowski oraz rewizjonistyczny. Wychodząc
naprzeciw pracom, które dotychczas poruszały tę problematykę, autor
skupia się na tych przekonaniach polskiego myśliciela, które pozostały
niezmienne dla każdego z obu okresów, więcej nawet – które wydały
się leżeć u podstaw porzucenia przezeń marksistowskiej dogmatyki. Są
to kolejno: (1) systemowa niezakończoność filozofii, jej antykodeksowe
nastawienie; (2) potrzeba zaangażowania, związana z pomysłem, że do
podstawowych zadań filozofii należy wpływanie na postawy moralne
oraz ich odpowiednie kształtowanie; (3) antytetyczność podejścia
Kołakowskiego, znajdująca istotny wyraz w przyjmowaniu pozycji
błazna, a także konsekwentne nastawienie na negację zastanych
propozycji światopoglądowych (tak tradycyjnych jak współczesnych
polskiemu myślicielowi). | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki przyznanych na podstawie decyzji 0014/NPRH4/H3b/83/2016 - projekt „Przygotowanie i publikacja dwóch anglojęzycznych numerów monograficznych Internetowego Magazynu Filozoficznego HYBRIS” (3bH 15 0014 83). | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;37 | |
dc.subject | Kołakowski | pl_PL |
dc.subject | revisionism | pl_PL |
dc.subject | Marxism | pl_PL |
dc.subject | involvement | pl_PL |
dc.subject | rewizjonizm | pl_PL |
dc.subject | zaangażowanie | pl_PL |
dc.title | Marxist trait of revisionism: Leszek Kołakowski’s consistent transition to inconsistent philosophy | pl_PL |
dc.title.alternative | Marksistowskie cechy rewizjonizmu: Leszka Kołakowskiego spójne przejście do niespójnej filozofii | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 12-33 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Judicial Assistant in the Supreme
Administrative Court of Poland, PhD student (University of Łódź,
Faculty of Law and Administration, Department of Theory and
Philosophy of Law). His academic interests concern the works of Leszek
Kołakowski (especially relating to the issues that are relevant for
theory and philosophy of law); an online occurrence of so-called hejt
phenomenon (e.g. its philosophical implications or relations to legal
term hate speech); the Theory of Communicative Action (by J.
Habermas). As a legal practitioner he mainly deals with tax issues. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1986). Le village introuvable, translated by Jacques Dewitte. In L. Kołakowski, Le village introuvable (7-21). Bruxelles: Editions Complexe. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1988). Metaphysical Horror, Oxford: Basil Blackwell Ltd. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1989). The Presence of Myth, translated by Adam Czerniawski. Chicago und London: The University of Chicago Press. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1990). Education to Hatred. Education to Dignity. In L. Kołakowski, Modernity on Endless Trial (255-261). Chicago und London: The University of Chicago Press. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (2002). Posłowie. In L. Kołakowski, Pochwała niekonsekwencji. Tom III (311-316). Londyn: Wydawnictwo Puls. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (2007). Czas ciekawy, czas niespokojny. Kraków: Wydawnictwo Znak. | pl_PL |
dc.references | Skarga, B. (2002). Sceptycyzm metafizyką podszyty. Tygodnik Powszechny. Apokryf, 18, http://www.tygodnik.com.pl/apokryf/18/skarga.html (online: 30.12.2016). | pl_PL |
dc.references | Tokarski, J. (2016). Obecność zła. O filozofii Leszka Kołakowskiego. Kraków: Universitas | pl_PL |
dc.references | Walicki, A. (1984). On writing Intellectual History: Leszek Kolakowski and the Warsaw School of the History of Ideas. Critical Philosophy (Sydney), 1 (2), 5-23. | pl_PL |
dc.references | Baczko, B., Kołakowski, L. (1954). Tradycje naukowego socjalizmu i zadania marksistowskiej historiografii filozoficznej. Myśl Filozoficzna, 4, 78-103. | pl_PL |
dc.references | Chudy, W. (1990). Filozofia polska po II wojnie światowej. (Szkic). Studia Philosophiae Christianae, 26/1, 129-141. | pl_PL |
dc.references | Ciepielak, M. (2016). Radomski PiS powalczył z prof. Leszkiem Kołakowskim. Wyborcza.pl, http://wyborcza.pl/1,75398,19945633,radomski-pispowalczyl- z-prof-leszkiem-kolakowskim.html#ixzz4VHqn3TC2 (online: 30.12.2016). | pl_PL |
dc.references | Karpiński, W., Kołakowski, L. (2012). Rozmowa pamiętna. In L. Kołakowski, Mądrość prawdziwa, „Zeszyty literackie”, nr specjalny 1. | pl_PL |
dc.references | Kline, G. L. (1971). Selective bibliography. TriQuarterly. 22, 239-250. | pl_PL |
dc.references | Kłoczowski, J. A. (1994). Więcej niż mit. Leszka Kołakowskiego spory o religię. Kraków: Wydawnictwo Znak. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1947). Impresje dialektyczne. Po prostu, 4, 8 and 11. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1949a). Manowce szlachetnych dążeń. Kuźnica, 35, 7. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1949b). Rewolucja zdrowego rozsądku. Kuźnica, 13, 4- 5. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1950). Kilka uwag w sprawie „Przeglądu Filozoficznego”. Nowe Drogi, 2, 288-299. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1955a). Neotomizm w walce z nauką i prawami człowieka. In L. Kołakowski, Szkice o filozofii katolickiej (7-34). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1955b). „Prawa osoby” przeciwko prawom człowieka. In L. Kołakowski, Szkice o filozofii katolickiej (146-213). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1955c). Szkice o filozofii katolickiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1957a). Międzynarodowe Spotkanie Filozoficzne w Warszawie. Studia Filozoficzne, 2, 219-225. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1957b). Światopogląd i edukacja. In L. Kołakowski, Światopogląd i życie codzienne (29-52). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1957c). Światopogląd i życie codzienne. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1957d). Z czego żyją filozofowie. In L. Kołakowski, Światopogląd i życie codzienne (7-28). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1964). In Praise of Inconsistency. Dissent, 11 (2), 201– 209. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1968a). Intellectuals and the Communist Movement, translated by Jane Zielonko Peel. In L. Kołakowski, Toward a Marxist Humanism. Essays on the Left Today (158-172). New York: Grove Press, Inc. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1968b). Permanent vs. Transitory Aspects of Marxism, translated by Jane Zielonko Peel. In L. Kołakowski, Toward a Marxist Humanism. Essays on the Left Today (173-187). New York: Grove Press, Inc. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1968c). Responsibility and History, translated by Jane Zielonko Peel. In L. Kołakowski, Toward a Marxist Humanism. Essays on the Left Today (85-157). New York: Grove Press, Inc. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1968d). The Concept on the Left, translated by Jane Zielonko Peel. In L. Kołakowski, Toward a Marxist Humanism. Essays on the Left Today (67-83). New York: Grove Press, Inc. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1968e). The Priest and the Jester, translated by Jane Zielonko Peel. In L. Kołakowski, Toward a Marxist Humanism. Essays on the Left Today (9-37). New York: Grove Press, Inc. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1971). Ethics without a moral code, translated by Alan Ross. TriQuarterly. 22, 154-182. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1975). Neutrality and academic values. In A. Montefiore (ed.), Neutrality and Impartiality The University and Political Commitment (72-85). Cambridge: Cambridge Univeristy Press. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1978). Main Currents of Marxism: Its Origins, Growth and Dissolution. Volume III. The Breakdown, translated by Paul Stephen Falla. Oxford: Clarendon Press. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1982). Religion: If There is No God... On God, the Devil, Sin and Other Worries of the So-Called Philosophy of Religion. Glasgow: Fontana Paperbacks. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, L. (1984). Słowo wstępne. In L. Kołakowski, Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań (7-8). Londyn: Aneks. | pl_PL |