Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRosińska-Bukowska, Magdalena
dc.date.accessioned2018-02-08T14:58:22Z
dc.date.available2018-02-08T14:58:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24023
dc.description.abstractThe author of this paper has demonstrated that in the period of the ongoing globalization new challenges regarding the creation of competitiveness have appeared. The purpose of this paper is to highlight the need for a new look at the issues of international competitiveness in the era of globalization and the necessity to focus efforts on creating a competitive system which results from actions at the micro‑, meso‑, macro‑ and meta‑economical levels. The author has presented the concept of systemic competiveness as a new approach to the assessment of international competitiveness of multi‑layer enterprises. The author has tried to express that it is the most important challenge for all kinds of participants on the global market, since, for each of them, the determinants of the surrounding environment are both new and the same. The paper is divided into four substantial parts and also includes an introduction and a summary. The first part of the article includes a reflection on the current challenges in the globalization process and requirements for international competitiveness in the era of corporate globalization – the current level in a developing of globalization process. The second part includes the theoretical concepts of competitiveness in compound organizations according to five concepts of international competitiveness. In the subsequent part, the author refers to a concept of five layers of the capital of organizations, which constitute pillars of the creation of competitiveness in the current economy, especially in multi‑layer enterprises. In the final part of article the author has shown the general assumptions of the concept of systemic coopetitiveness.en_GB
dc.description.abstractW dobie globalizacji pojawiły się nowe wyzwania związane z konkurencyjnością. Celem niniejszego artykułu jest podkreślenie potrzeby nowego spojrzenia na kwestie międzynarodowej konkurencyjności w dobie globalizacji i konieczności skoncentrowania wysiłków na tworzeniu konkurencyjnego systemu, który zostanie oparty na czterech poziomach: mikro‑, mezo‑, makro‑ i metaekonomicznym. W artykule zaprezentowano koncepcję konkurencyjności systemowej jako nowe podejście do oceny międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw o złożonych strukturach. Artykuł obejmuje cztery części merytoryczne oraz wprowadzenie i podsumowanie. Pierwsza część zawiera rozważania dotyczące aktualnych wyzwań w procesie globalizacji i wymogów dotyczących międzynarodowej konkurencyjności. Druga część prezentuje teoretyczne pojęcia związane z badaniami nad konkurencyjnością podmiotów o złożonych strukturach na bazie pięciu koncepcji oceny międzynarodowej konkurencyjności. W części trzeciej zwrócono uwagę na konieczność uwzględnienia pięciu warstw kapitału organizacji jako filarów tworzenia konkurencyjności w obecnej gospodarce. W ostatniej części zaprezentowano ogólne założenia koncepcji konkurencyjności systemowej jako modelu adekwatnego do oceny zdolności kreacji wartości dodanej przez podmioty o złożonych, wielowarstwowych strukturach międzynarodowych.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;332
dc.subjectcompetitivenessen_GB
dc.subjectcooperationen_GB
dc.subjectinternational businessen_GB
dc.subjectenterprisesen_GB
dc.subjectkonkurencyjnośćpl_PL
dc.subjectkooperacjapl_PL
dc.subjectbiznes międzynarodowypl_PL
dc.subjectprzedsiębiorstwapl_PL
dc.titleNew Approach to International Competitiveness of Multi‑layer Enterprises. A Reference to Macroeconomic Models for the Assessment of Competitiveness as a Benchmarken_GB
dc.title.alternativeNowe podejście do oceny międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw wielowarstwowych. Wykorzystanie jako wzorca makroekonomicznych modeli oceny konkurencyjnościpl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017en_GB
dc.page.number145-158
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Łódź, Faculty of Economics and Sociology, International Business and Trade Department
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesAiginger K., Vogel J. (2015), Competitiveness: from a Misleading Concept to a Strategy Supporting Beyond GDP Goals, “Competitiveness Review”, vol. 25, no. 5, pp. 497–523.pl_PL
dc.referencesBarney J.B. (1991), Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, “Journal of Management”, vol. 17, pp. 99–120.pl_PL
dc.referencesCostinot A., Vogel J., Wang S. (2013), An Elementary Theory of Global Supply Chains, “The Review of Economic Studies”, vol. 80, no. 1, pp. 109–144.pl_PL
dc.referencesDzikowska M., Gorynia M., Jankowska B. (2016), Teoretyczne, empiryczne i metodologiczne aspekty konkurencyjności przedsiębiorstw, [in:] M. Dzikowska, M. Gorynia, B. Jankowska, Międzynarodowa konkurencyjność polskich przedsiębiorstw w okresie globalnego kryzysu gospodarczego i po jego wystąpieniu, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEsser K., Hillebrand W., Messner D., Meyer‑Stamer J. (1995), Systemic Competitiveness – Key Policy Issues, “Industrial Organization and Manufacturing Competitiveness in Developing Countries”, vol. 23, pp. 143–148.pl_PL
dc.referencesFrankenberger K., Weiblen T., Gassmann O. (2013), Network Configuration, Customer Centricity and Performance of Open Business Models: A Solution Provider Perspective, “Industrial Marketing Management”, vol. 42, no. 5, pp. 671–682.pl_PL
dc.referencesFurman J.L., Porter M.E., Stern S. (2002), The Determinants of National Innovative Capacity, “Research Policy”, vol. 31, pp. 899–933.pl_PL
dc.referencesGalbraith J. (1974), Organization Design: An Information Processing View, “Interfaces”, vol. 4, no. 3, pp. 28–36.pl_PL
dc.referencesGorynia M., Łaźniewska E. (2008), Kompendium wiedzy o konkurencyjności międzynarodowej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.pl_PL
dc.referencesGruszecki T. (2002), Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGuba E., Lincoln Y. (1994), Competing Concepts in Qualitative Research, [in:] N. Denzin, Y. Lincoln (eds.), Handbook of Qualitative Research, Sage Publications, Thousand Oaks.pl_PL
dc.referencesHagen B., Denicolai S., Zuchella A. (2014), International Entrepreneurship at the Crossroads between Innovation and Internationalization, “Journal of International Entrepreneurship”, vol. 12, no. 2, pp. 111–114.pl_PL
dc.referencesHamel G., Prahalad C.K. (1990), The Core Competences of the Corporation, “Harvard Business Review”, vol. 68, no. 3, pp. 79–91.pl_PL
dc.referencesHeikkilä M. (2016), Triple Role of Business Model Co‑Creation in Business Networks, “Journal of Multi Business Model Innovation and Technology”, vol. 3, pp 37–66, doi: 10.13052/jmbmit2245–456X.32, https://www.researchgate.net/publication/298798890_Triple_Role_of_Business_Model_Cocreation_in_Business_Networks [accessed: 3.02.2017].pl_PL
dc.referencesKaplan R.S., Norton D.P. (2004), Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes, Harvard Business School Press, Boston.pl_PL
dc.referencesKoschatzky K. (2001), Räumliche Aspekte im Innovationsprozess. Ein Beitrag zur neuen Wirtschaftsgeographie aus Sicht der regionalen Innovationsforschung, Reihe Wirtschaftsgeographie, LIT Verlag, Münster.pl_PL
dc.referencesKrugman P. (1994), Competitiveness: A Dangerous Obsession, “Foreign Affairs”, vol. 73, no. 2, pp. 28–44, http://88.167.97.19/temp/Paul_Krugman_‑_Competitiveness_A_dangerous_obsession.pdf [accessed: 15.01.2017].pl_PL
dc.referencesKrugman P. (2011), The Competition Myth, “The New York Times”, January 23, http://www.nytimes.com/2011/01/24/opinion/24krugman.html [accessed: 5.01.2017].pl_PL
dc.referencesKrzyżanowska M. (2007), Nowoczesne koncepcje przewagi konkurencyjnej, “Marketing i Rynek”, no. 9, pp. 2–9. Nelson R.R., Winter S.G. (1982), An Evolutionary Theory of Economic Change, Harvard University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesOlczyk M. (2014), Konkurencyjność. Teoria i praktyka, CeDeWu, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPakulska T., Poniatowska‑Jach M. (2015), Non‑Equity Modes as International Business Strategy. From Ownership to Control, Lambert Academic Publishing, Saarbrücken.pl_PL
dc.referencesParolini C. (1999), The Value Net: A Tool for Competitive Strategy, JohnWiley Sons, Chichester.pl_PL
dc.referencesPedersen T., Devinney T.M., Venzin M., Tihanyi L. (2014), Orchestration of the Global Network Organization, “Advances in International Management”, vol. 27, pp. 487–516.pl_PL
dc.referencesPenrose E. (1959), The Theory of The Growth of The Firm, Oxford University Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesRadło M.J. (2008), Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki, [in:] W. Bieńkowski et al., Czynniki i miary międzynarodowej konkurencyjności gospodarek w kontekście globalizacji – wstępne wyniki badań, “Prace i Materiały IGŚ SGH”, nr 284, pp. 3–15.pl_PL
dc.referencesRosińska‑Bukowska M. (2012), Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesRosińska‑Bukowska M. (2016), The Model of Competitiveness Assessment of Coopetition Network Systems – Competition and Cooperation of Enterprises in the Global Economy, “Journal of Economics Management”, vol. 24, no. 2, pp. 5–13.pl_PL
dc.referencesShamsuddoha M. (2008), Globalization to Glocalization: A Conceptual Analysis, December 29, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1321662.pl_PL
dc.referencesSölvell Ö. (2015), The Competitive Advantage of Nations 25 years – Opening up New Perspectives on Competitiveness, “Competitiveness Review”, vol. 25, no. 5, pp. 471–481.pl_PL
dc.referencesTrzaska R. (2016), Identyfikacja cech strategii sieciowej w strategiach współczesnych organizacji, “Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, no. 420, pp. 350–362.pl_PL
dc.referencesWach K. (2015), Entrepreneurial Orientation and Business Internationalization Process: The Theoretical Foundations of International Entrepreneurship, “Entrepreneurial Business Economics Review”, vol. 3, no. 2, pp. 9–24.pl_PL
dc.referencesWernerfelt B. (1984), A Resource‑Based View of the Firm, “Strategic Management Journal”, vol. 5, no. 2, pp. 171–180.pl_PL
dc.referencesWernerfelt B. (1995), The Resource‑Based View of the Firm: Ten Years After, “Strategic Management Journal”, vol. 16, no. 3, pp. 171–174.pl_PL
dc.referencesWorld Economic Forum (2014), The Europe 2020 Competitiveness Report Building a More Competitive Europe, WEF, Geneva, http://www3.weforum.org/docs/WEF_Europe2020_CompetitivenessReport_2014.pdf [accessed: 2.02.2017].pl_PL
dc.referencesWorld Economic Forum (2015), Global Competitiveness Report 2015–2016. Presentation by Caroline Galvan Vilnius, http://lpk.lt/wp‑content/uploads/2015/12/20151201_Global‑Competitiveness‑Report–2015–2016_Caroline‑Galvan.pdf [accessed: 2.02.2017].pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagdalena_rosinska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.332.10
dc.relation.volume6en_GB
dc.subject.jelF23
dc.subject.jelM14
dc.subject.jelD85
dc.subject.jelL20


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord