Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGalińska, Małgorzata
dc.date.accessioned2017-12-13T11:22:43Z
dc.date.available2017-12-13T11:22:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23615
dc.description.abstractTemat dysertacji „Współczesne amerykańskie kino indie” wyrósł z zainteresowania wolnością i niezależnością, tak w szerokim ujęciu humanistycznym, jak i stricte filmoznawczym. Celem pracy było przedstawienie nurtu indie, który wyłonił się w Stanach Zjednoczonych pod koniec lat 80. i już wtedy wzbudził zainteresowanie krytyków, badaczy i widzów. Początkowo termin indie traktowano jako dosłowną abrewiację od słowa independent (niezależny), a nurt indie utożsamiano z kinem niezależnym. Z czasem jednak zaczęto podważać niezależność tego obszaru i podkreślać jego powiązania z kinem mainstreamowym. Wiele lat poświęconych nurtowi indie przekonało mnie, że rzetelne zbadanie obszaru i umiejscowienie go na mapie kinematografii amerykańskiej wymaga przyjrzenia się przede wszystkim instytucjom, które omawiany obszar definiują, czyli wytwórniom i festiwalom. Zainteresowanie stylistyką kina indie, które doprowadziło do powstania tej pracy, zostało przekierowane właśnie w ich stronę. Jednocześnie film jako tekst kultury wraz z charakterystyczną dla nurtu stylistyką, formą i tematyką nie został w rozprawie pominięty. Dysertacja przybliżyła nie tylko historię zjawiska z charakterystycznymi dla jego rozwoju mechanizmami marketingowymi, ale i pokazała, że stoi ono w silnej kontrze do idealistycznie rozumianego kina niezależnego. Nurty independent i indie okazały się w swoich założeniach niemalże całkowicie rozbieżne. Hasła przywoływane w odniesieniu do pierwszego z nich, jak wolność, nonkonformizm, oryginalność, unikalność czy wysublimowanie są wykorzystywane w nurcie indie w celach komercyjnych. Okazało się więc, że na mapie kinematografii amerykańskiej istnieją obecnie trzy obszary kina: kino głównego nurtu, niezależne i indie, które bezapelacyjnie przynależy do przestrzeni pierwszego z nich.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectkino indiepl_PL
dc.subjectkultura indiepl_PL
dc.subjectwspółczesne kino amerykańskiepl_PL
dc.titleWspółczesne amerykańskie kino indiepl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number297pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotefilolog francuski, filmoznawczyni, kulturoznawczynipl_PL
dc.contributor.authorEmailgalinska.malgorzata@gmail.compl_PL
dc.dissertation.directorSitarski, Piotr
dc.dissertation.reviewerDurys, Elżbieta
dc.dissertation.reviewerSyska, Rafał
dc.date.defence2017-12-18


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord