dc.contributor.author | Galińska, Małgorzata | |
dc.date.accessioned | 2017-12-13T11:22:43Z | |
dc.date.available | 2017-12-13T11:22:43Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/23615 | |
dc.description.abstract | Temat dysertacji „Współczesne amerykańskie kino indie” wyrósł z zainteresowania wolnością i niezależnością, tak w szerokim ujęciu humanistycznym, jak i stricte filmoznawczym. Celem pracy było przedstawienie nurtu indie, który wyłonił się w Stanach Zjednoczonych pod koniec lat 80. i już wtedy wzbudził zainteresowanie krytyków, badaczy i widzów. Początkowo termin indie traktowano jako dosłowną abrewiację od słowa independent (niezależny), a nurt indie utożsamiano z kinem niezależnym. Z czasem jednak zaczęto podważać niezależność tego obszaru i podkreślać jego powiązania z kinem mainstreamowym. Wiele lat poświęconych nurtowi indie przekonało mnie, że rzetelne zbadanie obszaru i umiejscowienie go na mapie kinematografii amerykańskiej wymaga przyjrzenia się przede wszystkim instytucjom, które omawiany obszar definiują, czyli wytwórniom i festiwalom. Zainteresowanie stylistyką kina indie, które doprowadziło do powstania tej pracy, zostało przekierowane właśnie w ich stronę. Jednocześnie film jako tekst kultury wraz z charakterystyczną dla nurtu stylistyką, formą i tematyką nie został w rozprawie pominięty.
Dysertacja przybliżyła nie tylko historię zjawiska z charakterystycznymi dla jego rozwoju mechanizmami marketingowymi, ale i pokazała, że stoi ono w silnej kontrze do idealistycznie rozumianego kina niezależnego. Nurty independent i indie okazały się w swoich założeniach niemalże całkowicie rozbieżne. Hasła przywoływane w odniesieniu do pierwszego z nich, jak wolność, nonkonformizm, oryginalność, unikalność czy wysublimowanie są wykorzystywane w nurcie indie w celach komercyjnych. Okazało się więc, że na mapie kinematografii amerykańskiej istnieją obecnie trzy obszary kina: kino głównego nurtu, niezależne i indie, które bezapelacyjnie przynależy do przestrzeni pierwszego z nich. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | kino indie | pl_PL |
dc.subject | kultura indie | pl_PL |
dc.subject | współczesne kino amerykańskie | pl_PL |
dc.title | Współczesne amerykańskie kino indie | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 297 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | filolog francuski, filmoznawczyni, kulturoznawczyni | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | galinska.malgorzata@gmail.com | pl_PL |
dc.dissertation.director | Sitarski, Piotr | |
dc.dissertation.reviewer | Durys, Elżbieta | |
dc.dissertation.reviewer | Syska, Rafał | |
dc.date.defence | 2017-12-18 | |