Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZakrzewska-Manterys, Elżbieta
dc.contributor.editorZakrzewska-Manterys, Elżbieta
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.date.accessioned2017-10-24T09:42:23Z
dc.date.available2017-10-24T09:42:23Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationZakrzewska-Manterys E., Niepełnosprawny jako self-adwokat działający w imieniu i na rzecz innych niepełnosprawnych, [w:] Zakrzewska-Manterys E., Niedbalski J. (red), Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. [47]-65, doi: 10.18778/8088-074-0.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-074-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23035
dc.descriptionProponowana książka jest skierowana zarówno do przedstawicieli środowisk akademickich, przede wszystkim socjologów i pedagogów zainteresowanych problematyką niepełnosprawności, jak również praktyków zaangażowanych w udzielanie pomocy i wsparcie tej grupy społecznej. Dedykujemy ją wszystkim, którzy w życiu codziennym stykają się z ludźmi niepełnosprawnymi, a w szczególności bliskim, członkom rodziny czy znajomym tych osób. Nieustannie poszukuje się nowych rodzajów oddziaływania rehabilitacyjnego, które mobilizowałyby osoby niepełnosprawne do aktywności, zapewniały partnerską współpracę między osobami niepełnosprawnymi a pełnosprawnymi i ułatwiały przez to proces integracji. Dla powodzenia tych działań niezbędne staje się zaangażowanie instytucji państwowych, organizacji pozarządowych, a także podmiotów działających na zasadach komercyjnych. W niniejszej publikacji chcieliśmy określić, jakie systemowe i strukturalne warunki powinny być spełnione m.in. w sferze pracy, edukacji i szerzej w zakresie polityki społecznej, których rezultatem byłoby stworzenie dogodnych warunków dla realizacji celów i osiągania sukcesów życiowych przez osoby niepełnosprawne. Pragnęliśmy pokazać, jak wielki potencjał może być wykorzystany do szeroko rozumianego przeciwdziałania wykluczeniu i marginalizacji społecznej tej kategorii osób.pl_PL
dc.description.abstractTest dotyczy problematyki self-adwokatury jako działalności służącej wzmocnieniu samostanowienia i emancypacji osób niepełnosprawnych. Jednak warunkiem działań w tym zakresie jest możliwość samodzielnego podejmowania decyzji i refleksyjnego myślenia, do którego osoby upośledzone umysłowo, z racji specyfiki swojej niepełnosprawności, nie są w mniejszym lub większym stopniu zdolne. Tezą tekstu jest więc stwierdzenie, że self-adwokatura powinna być zarezerwowana dla osób niepełnosprawnych, ale w pełni sprawnych intelektualnie. Działania upośledzonych umysłowo self-adwokatów w odniesieniu do osób z własnych środowisk są działalnością pozorną i prowadzą do wytwarzania wiedzy fasadowej na temat ich sprawczości w życiu społecznym.pl_PL
dc.description.abstractThe paper deals with the problem of self-advocacy treated as an activity serving in behalf of disabled persons’ empowerment and emancipation. But the base of this activity is ability to independent decision making and reflective thinking, to which people with mental handicap are, more or less, incapable. The thesis of the paper is then the statement that self-advocacy should be applied to disabled, but fully intellectually capable, persons. The actions undertaken by mentally handicapped self-advocates towards persons from their social environment are apparent and lead to development of facade knowledge about their abilities in social life.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofZakrzewska-Manterys E., Niedbalski J. (red), Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectself-adwokaturapl_PL
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.subjectupośledzenie umysłowepl_PL
dc.subjectsamostanowieniepl_PL
dc.subjectemancypacjapl_PL
dc.subjectself-advocacypl_PL
dc.subjectdisabilitypl_PL
dc.subjectmental handicappl_PL
dc.subjectempowermentpl_PL
dc.subjectemancipationpl_PL
dc.titleNiepełnosprawny jako self-adwokat działający w imieniu i na rzecz innych niepełnosprawnychpl_PL
dc.title.alternativeDisabled as a self-advocate acting for and on behalf of other disabledpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[47]-65pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-075-7
dc.contributor.authorBiographicalnoteElżbieta Zakrzewska-Manterys jest profesorem socjologii. Pracuje w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się metodologią nauk społecznych oraz problematyką wykluczenia społecznego, zwłaszcza z powodu niepełnosprawności. Jest autorką kilku monografii oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych i popularnonaukowych na ten temat.pl_PL
dc.referencesBadanie sytuacji warsztatów terapii zajęciowej. Raport końcowy, Warszawa, wrzesień 2014, PFRON: www.raport_koncowy_ WTZ (1).pdfpl_PL
dc.referencesBarnes Colin, Geod Mercer (2008), Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBartkowski Jerzy (2014), Położenie społeczno-ekonomiczne i jakość życia osób niepełnosprawnych w Polsce, [w:] Barbara Gąciarz, Seweryn Rudnicki (red.), Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej, Wydawnictwa AGH, Kraków, s. 45–103.pl_PL
dc.referencesCzechowska-Bieluga Marta (2010), Kompetencje społeczne studentów niepełnosprawnych jako determinanta ich kariery zawodowej, [w:] Stanisława Byra, Monika Parchomiuk (red.), Student niepełnosprawny. Wybrane konteksty, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 71–79.pl_PL
dc.referencesĆwirynkało Katarzyna (2013), Dlaczego koniec edukacji nie jest początkiem integracji społecznej? Osoby dorosłe z niepełnosprawnością intelektualną w lokalnej przestrzeni, [w:] Zenon Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 201–220.pl_PL
dc.referencesFajfer-Kruczek Ilona (2013), O niemożliwej integracji społecznej osób niepełnosprawnych bez integracji systemowej sektorów polityki państwa. Analiza paradoksów prawnych i działań wdrożeniowych, [w:] Zenon Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 110–123.pl_PL
dc.referencesGadamer Hans G., (1993), Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, Inter Esse, Kraków.pl_PL
dc.referencesGoffman Erving (2003), Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesGorczycka Ewa, Tatiana Kanasz (2014), Niepełnosprawni studenci Akademii Pedagogiki Specjalnej w opiniach własnych i środowiska akademickiego, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKijak Remigiusz J. (2013), Kontrolująca funkcja systemu pomocy społecznej jako przeszkoda w osiąganiu niezależności życiowej przez dorosłe osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Zenon Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 221–247.pl_PL
dc.referencesKupisiewicz Małgorzata (2013), Słownik pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRozmus Paweł (2010), Niepełnosprawność nie przeszkadza żyć. Analiza sieci kontaktów towarzyskich, spędzania wolnego czasu i korzystania z mediów przez niepełnosprawnych studentów, [w:] Barbara Gąciarz (red.), Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywizacji zawodowej, Wydawnictwo IFiS PAN, s. 95–117.pl_PL
dc.referencesSiemież Małgorzata B. (2004), Rola twórczości literackiej w życiu niepełnosprawnego człowieka – na przykładzie Tadeusza Geniusza, [w:] Jarosław Bąbka (red.), Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 214–225.pl_PL
dc.referencesZakrzewska-Manterys Elżbieta (2015), Sytuacja edukacyjna niepełnosprawnych studentów, [w:] Ewa Giermanowska, Agnieszka Kumaniecka-Wiśniewska, Mariola Racław, Elżbieta Zakrzewska-Manterys, Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŻuraw Hanna (2008), Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referenceshttps://pl.wikipedia.orgpl_PL
dc.referenceswww.inclusion-europe.eupl_PL
dc.referenceswww.psouu.org.plpl_PL
dc.referenceswww.rpo.gov.pl/pl/konwencja-o-prawach-osob-niepelnosprawnychpl_PL
dc.contributor.authorEmailezakrzewska@isns.uw.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-074-0.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska