Show simple item record

dc.contributor.authorMendel, Maria
dc.date.accessioned2017-10-09T13:32:58Z
dc.date.available2017-10-09T13:32:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22852
dc.description.abstractLiving in the city, in physical proximity among its inhabitants, results in mutual influences which generate certain knowledge, attitudes, behavioral dispositions, habits and rituals, the specificity of which is referred to as culture of the city. Educational culture of the city makes a part of this culture. Its structure and its processes can be investigated and developed, and this text presents possibilities of such research and development. The analyses presented here focus on a global city managed in a neoliberal way. Comprehending it as Foucauldian dispositif, one can notice strategic assemblages of social phenomena forming specific apparatuses of power and knowledge in relation to education. Speaking of educational culture of the city as a separate category proves theoretically viable and can be productive both internally, as an element of its specific educational thought, and as a tool for broader reflection on contemporary cities, their cultures and problems. This article aims to justify such an approach.en_GB
dc.description.abstractŻycie w mieście – przebiegając we względnej bliskości fizycznej – owocuje wzajemnym wpływem, zaś towarzyszące mu stymulacje generują określoną wiedzę, orientacje, dyspozycje do zachowań, obyczajowość, rytualizacje itd. Ich współwystępowanie skutkuje odrębnością, którą można nazwać kulturą miasta. Kultura edukacyjna miasta jest jej częścią. Jako strukturę i proces można ją interesująco badać i rozwijać. W tekście przedstawiane są możliwości w tym zakresie. Przeprowadzane w nim analizy skupiają się na neoliberalnie zarządzanym mieście globalnym. Rozumiane jako Foucaultowskie urządzenie (dispositif), pozwala dostrzec strategiczne zespoły zjawisk społecznych, tworzące w związku z edukacją specyficzne urządzenia wiedzy i władzy. Wyodrębnienie kultury edukacyjnej miasta, jako kategorii, może okazać się przydatne w teoretycznym opisie i produktywne zarówno w operującej nim myśli pedagogicznej, jak i obszarze szerzej rozumianej refleksji nad współczesnym miastem, jego kulturą i problemami. Celem artykułu jest uzasadnienie takiego podejścia.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2
dc.subjecteducational culture of the cityen_GB
dc.subjectglobal urbanismen_GB
dc.subjectneoliberalismen_GB
dc.subjectschoolen_GB
dc.subjectkultura edukacyjna miastapl_PL
dc.subjectglobalny urbanizmpl_PL
dc.subjectneoliberalizmpl_PL
dc.subjectszkołapl_PL
dc.titleKultura edukacyjna miasta: czego uczy globalny urbanizmpl_PL
dc.title.alternativeEducational Culture of the City: What is Taught by Global Urbanismen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[79]-96
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdański, Zakład Pedagogiki Społecznej
dc.identifier.eissn-
dc.referencesAugé M. (2009) Formy zapomnienia, tłum. A. Turczyn, Kraków, Wydawnictwo Universitas.pl_PL
dc.referencesAugé M. (2010) Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. R. Chymkowski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBanks M. (2015) Materiały wizualne w badaniach jakościowych, tłum. P. Tomanek, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBendix R. (1975) Max Weber. Portret uczonego, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesBoryczko M., Jaworska D., Krenz R., Lalak D., Ostaszewska A., Skrzypczak B. (2015) Aktywna biografia w przestrzeni społecznej, Kwidzyn: Stowarzyszenie Eko-Inicjatywa.pl_PL
dc.referencesBoryczko M. (2015) Paradoksalne funkcje szkoły. Studium krytyczno-etnograficzne, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl_PL
dc.referencesBuras K. L. (2015) Charter schools, race, and urban space: where the market meets grassroots resistance, New York, Routledge.pl_PL
dc.referencesCastells M. (2007) Społeczeństwo sieci, tłum. K. Pawluś, M. Marody, J. Stawiński, S. Szymański, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesCerteau de M. (2008) Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. K. Thiel-Jańczuk, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesCohen S. (2001) State of Denial. Knowing about Atrocities and Suffering, Cambridge–Malden, Polity Press.pl_PL
dc.referencesCrouch C. (2004) Post-democracy, Cambridge, Polity Press.pl_PL
dc.referencesEmpathyEducates, http://empathyeducates.org/Journeys-to-and-through/raynardsanders-ed-d/ [dostęp: 20.08.2016].pl_PL
dc.referencesFoucault M. (2000) Historia seksualności, Warszawa, Wydawnictwo Czytelnik.pl_PL
dc.referencesGee J. P. (1999) An introduction to Discourse analysis: theory and method, London–New York, Routledge.pl_PL
dc.referencesGrabkowska M. (2010), Liderzy wspólnot mieszkaniowych jako aktorzy w procesie rewitalizacji wybranych dzielnic Gdańska (Leaders of commonholds as actors in regeneration of chosen districts in Gdansk), „Problemy Rozwoju Miast”, nr 3, s. 70–78.pl_PL
dc.referencesGrabkowska M. (2011) Inner-city Transformations After Socialism. Findings from Interviews with Residents of Pre-war Tenement Houses in Gdańsk, “Bulletin of Geography. Socio-economic Series”, no 15, s. 117–129.pl_PL
dc.referencesGulczyńska A. (2013) „Chłopaki z dzielnicy”: studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesHarvey D. (2012) Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja, tłum. Praktyka Teoretyczna w składzie: A. Kowalczyk, W. Marzec, M. Mikulewicz, M. Szlinder, Warszawa, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.pl_PL
dc.referencesKumor A. (2009) O trwały rozwój miast globalnych. Wywiad z Saskią Sassen, http://www1.rfi.fr/actupl/articles/112/article_7495.asp [dostęp: 20.08.2016].pl_PL
dc.referencesLipman P. (2010) Education and the right to the city. The intersection of Urban Policies, education, and poverty w: The Routledge International Handbook of the Sociology of Education, M. W. Apple, S. J. Ball, L. A. Gandin (red.), Abingdon–New York, Routledge.pl_PL
dc.referencesLipman P. (2011) The new political economy of urban education: Neoliberalism, race, and the right to the city, New York, Routledge.pl_PL
dc.referencesMarton F. (1981) Phenomenography – describing conceptions of the world around us, “Instructional Science”, no 10, s. 177–200.pl_PL
dc.referencesMassey D. B. (2005) For Space, London–Thousands Oakes–New Delhi, SAGE.pl_PL
dc.referencesMassey D. B. (2010) World City, Cambridge, Polity Press.pl_PL
dc.referencesMendel M., Szkudlarek T. (2009) Capabilities in the Context of Education and Whole-Day Schooling: The Situation in Poland, “Social Work and Society”, vol. 2; on-line journal: http://www.jourlib.org/paper/2056611#.VQ6i1Y6G9qU pl_PL
dc.referenceshttp://www.socwork.net/2009/2/expertises/mendelszkudlarekpl_PL
dc.referencesMendel M., Szkudlarek T. (2011) Bildungslandschaft in kommunaler Verantwortung: Danzig und Warschau als exemplarische Beispiele fur die Situation w: Raume flexibler Bildung. Bildungslandschaft in der Diskussion, P. Bollweg, H.-U. Otto (Hrsg.), Wiesbaden, VS Verlag/Springer Fachmedien, s. 497–518.pl_PL
dc.referencesMendel M. (2014) Trzecia przestrzeń obywatelskiego zaangażowania. O potrzebie animacji życia publicznego w rzeczywistości enklaw biedy i bogactwa, „Animacja Życia Publicznego” nr 4 (17).pl_PL
dc.referencesMendel M., Wiza A. (2015) Trzecia przestrzeń obywatelskiej aktywności, część 1–2, „Animacja Życia Publicznego”, nr 2–3.pl_PL
dc.referencesMendel M. (2015) Szkoła poza szkołą. O odrywającym się desygnacie i postdemokratycznej wersji powszechnej edukacji w: Szkoła – kultura – środowisko lokalne, A. Szczurek-Boruta, B. Chojnacka-Synaszko (red.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 59–78.pl_PL
dc.referencesNowicka M. (2011)‘Urządzenie’, ‘zastosowanie’, ‘układ’ – kategoria dispositif u Michela Foucault, jej tłumaczenia i ich implikacje dla postfoucaultowskich analiz władzy, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. VII, nr 2, s. 94–110.pl_PL
dc.referencesNowotniak J. (2012) Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesRavitch D. (2013) Reign of Error: The Hoax of Privatization Movement and the Danger to America’s Public Schools, New York, Random House.pl_PL
dc.referencesSadownik A. (2011) Na rozstajnych drogach. Studium etnopedagogiczne kontrastowych karier szkolnych młodzieży, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.pl_PL
dc.referencesSassen S. (2007) Globalizacja. Eseje o nowej mobilności ludzi i pieniędzy, tłum. J. Tegnerowicz, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesSzmagalski J. (2016) Jedna czy wiele? Rozwój koncepcji pracy socjalnej na świecie, Warszawa, Instytut Rozwoju Służb Społecznych.pl_PL
dc.referencesSheppard E., Gidwani V., Goldman M., Leitner H., Roy A., Maringanti A. (2015) Introduction: Urban revolutions in the age of global, “Urban Studies”, vol. 52 (11), s. 1947–1961.pl_PL
dc.referencesWirth L. (1938) Urbanism as a Way of Life, “American Journal of Sociology”, vol. 44, no 1 (July), s. 1–24.pl_PL
dc.referencesZiółkowski M., Koralewicz J. (2003) Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988–2000, Warszawa, Scholar, wyd. 2.pl_PL
dc.referencesZjawiska dotyczące miast zaczynają być globalne, ich znaczenie rośnie, Polska Agencja Prasowa: Centrum Prasowe 03.06.2016, http://centrumprasowe.pap.pl/cp/pl/ news/info/56047,25,zjawiska-dotyczace-miast-zaczynaja-byc-globalne-ich-znaczenie-rosnie [dostęp: 20.08.2016].pl_PL
dc.referencesZwiers M., Kleinhaus R., Van Ham M. (2005) Divided Cities: Increasing Socio-Spatial Polarization within Large Cities in the Netherlands, IZA Discussion Paper No. 8882 February 2015, http://ftp.iza.org/dp8882.pdf [dostęp: 2.05.2016].pl_PL
dc.contributor.authorEmailpedmm@ug.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.03.05
dc.relation.volume3pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record