Pedagogiczne badania biograficzne w Niemczech
Streszczenie
Biographical research in educational sciences, using its methodology and methods, analyzes the processes of learning, education, formation and socialization to be able to justify on this basis the relationships between man and formation, and pedagogical action and reflection on the subject. The article presents the directions of historical development, from enlightenment, through the empirical turn to everyday life, to the strengthening of biographical research in the twentieth century, as well as contemporary research fields in educational sciences along with methodological and methodical concepts. Badania biograficzne w naukach o wychowaniu, stosując swoją metodologię i metody, analizują procesy uczenia się, wychowania, kształtowania i socjalizacji, by móc na ich podstawie uzasadnić relacje między człowiekiem i kształtowaniem oraz pedagogicznym działaniem i refleksją nad przedmiotem. W artykule przedstawiono kierunki historycznego rozwoju, począwszy od Oświecenia, przez empiryczny zwrot ku codzienności, po ugruntowanie badań biograficznych w XX. w., a także współczesne pola badawcze w naukach o wychowaniu wraz z metodologiczno-metodycznymi koncepcjami.
Collections