Media społecznościowe jako narzędzie angażowania użytkowników w procesy współrządzenia miastem – studium przypadku miasta Łodzi
Abstract
Głównym celem pracy jest eksploracja zjawiska angażowania użytkowników miasta
w procesy współrządzenia miastem za pośrednictwem mediów społecznościowych. Został on zrealizowany poprzez przeprowadzenie badań porównawczych polegających na obserwacji oficjalnych profili miast wojewódzkich na Facebooku. Stworzono do tego celu specjalne narzędzie, pozwalające na klasyfikację publikowanych treści oraz jej analizę pod kątem zaangażowania użytkowników. Dopełnieniem badania były wywiady pogłębione w Urzędzie Miasta Łodzi oraz jednostkach podległych. Wywiady te umożliwiły poznanie motywacji, jaka kierowała wspomnianymi instytucjami przy podejmowaniu decyzji o wejściu w sferę społecznościową Internetu. Postawiono także szereg pytań o postrzegane korzyści z obecności w mediach społecznościowych, szczególnie w kontekście włączania użytkowników
w działalność danego podmiotu. Podejście to pozwoliło na triangulację zabranych danych, co znacząco poprawiło rzetelność i trafność wnioskowania przeprowadzonego w ramach studium przypadku. Poruszana problematyka jest innowacyjna na gruncie polskim, stąd dostępność źródeł była bardzo ograniczona. Autor zdecydował się zastosować podejście interdyscyplinarne łącząc dorobek nauk o polityce z elementami komunikacji społecznej oraz marketingu. Pozwoliło to na dogłębną eksplorację zaangażowania użytkowników poprzez media społecznościowe w procesy współrządzenia i w rezultacie przedstawienia kompleksowej analizy problemu.