dc.contributor.author | Cichoń, Aleksy W. | |
dc.date.accessioned | 2017-06-01T07:30:18Z | |
dc.date.available | 2017-06-01T07:30:18Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Aleksy W., Cichoń, (2015), W poszukiwaniu tożsa - mości pokolenia ’89. Na manowcach wszechkre - atywności, „Władza Sądzenia”, nr 7, ss. 105–113 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2300-1690 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/21865 | |
dc.description.abstract | Próba charakterystyki pokolenia po ’89 okazuje się problematyczna
ze względu na brak wspólnego mianownika historycznego; dotąd nie można mówić
o wytworzeniu jakiejkolwiek ponadjednostkowej tożsamości. Cechy przypisywane młodemu
pokoleniu, takie jak: biegłość technologiczna, elastyczność na rynku i tzw. kreatywność
są cechami powierzchownymi. Ciągła ich obecność w dyskursie jest utrudnieniem
w krystalizowaniu się tożsamości grupy rówieśniczej, jak i indywidualizmu jednostek. Jest
to specyficzne pokolenie, które nadal nie posiada tożsamości, bowiem jednostki wspólnie
istnieją wyłącznie jako grupa konsumencka. Genezą problemu zdaje się bezkrytyczny
stosunek do rynku. Kreatywność, którą rzekomo odznacza się to pokolenie nie spełnia
podstawowej definicji – sam brak postawy innowacyjnej charakteryzuje przede wszystkim
środowisko młodych twórców. | pl_PL |
dc.description.abstract | The attempt to characterize the generation
‘89 is problematic because it lacks a common denominator in history. We are not
able to talk about representatives of this
generation as the group with superindividual identity. Young people are technologically proficient, flexible in labour market
and ‘creative’ – but these characteristics
are superficial. Their presence in discourse
is an impediment to forming peer group
identity or the identity of an individual.
Generation born after 1989 – called the
pictorial generation – is a specific case of
youths without identity because individuals operate together only as a consumer
group. The reason might be their uncritical
approach to the market. Creativity of ‘the
pictorials’ do not meet the definition of creativity – even in youths’ art communities. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Władza Sądzenia;7 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | pokolenie piktorialne | pl_PL |
dc.subject | Millenials | pl_PL |
dc.subject | generacja Y | pl_PL |
dc.subject | przeciążenie obrazami | pl_PL |
dc.subject | pictorial generation | pl_PL |
dc.subject | generation Y | pl_PL |
dc.subject | picture overload | pl_PL |
dc.title | W poszukiwaniu tożsamości pokolenia ’89. Na manowcach wszechkreatywności | pl_PL |
dc.title.alternative | In Search of Identity of Generation ‘89. On the Backroads of Hypercreativity | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 105-113 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Zarządzania Kulturą Wizualną | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Aleksy W. Cichoń – rocznik 1992 r., student
Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną, Akademii
Sztuk Pięknych w Warszawie. Zainteresowania:
społeczna historia sztuki i literatury, teoria
i krytyka sztuki, literatura i sztuka Międzywojnia
i Socrealizmu, socjologia kultury i studia nad tzw.
kulturą wizualną. | pl_PL |
dc.references | Baudrillard, J. (2006). Spisek sztuki, tłum. S. Królak, Warszawa: Sic! | pl_PL |
dc.references | Bauman, Z. (2007). Płynne życie, Kraków: Wydawnictwo Literackie | pl_PL |
dc.references | Belting, H. (2007). Antropologia obrazu. Szkice do na - uki o obrazie, tł. M. Bryl, Kraków: Univeristas. s. 21 | pl_PL |
dc.references | Berger, P.L. (1995). Rewolucja kapitalistyczna, tłum. Z. Simbierowicz, Warszawa: Oficyna Naukowa w: B. Szacka (2003). Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa | pl_PL |
dc.references | Berger, P.L. (1995b). Zaproszenie do socjologii, tłum. J. Stawiński, Warszawa: PWN | pl_PL |
dc.references | Mirzoeff, N. (2012). Czym jest kultura wizualna?… w: „Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z so - cjologii wizualnej”, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka (2012), Kraków: Wydawnictwo Znak | pl_PL |
dc.references | Mitchell, W.J.T. (2009). Zwrot piktorialny, w: „Kultura popularna” 1/ 2009 | pl_PL |
dc.references | Ożarowska, D. (2010). Nie uderzy żaden piorun, Kraków: ha!art | pl_PL |
dc.references | Shuty, S. (2013). w: Kot, D. Kierunkowy 22, Kraków: ha!art | pl_PL |
dc.references | Bendyk, M. (2014). Roczniki 90: Z nami wszystko OK. [online] http://www.krytykapolityczna.pl/ artykuly/opinie/20140618/roczniki-90-z-nami - -wszystko-ok | pl_PL |
dc.references | Czechowicz, J. (2010). „Nie uderzy żaden piorun” Dominika Ożarowska [online] http://krytycznymo - kiem.blogspot.com/2010/03/nie-uderzy-zaden - -piorun-dominika.html | pl_PL |
dc.references | Dziubanii-Kwestorowska, A. (2014). Hashtagnation – siła pokolenia selfie. http://informacje. havasworldwide.pl/pr/289678/hashtagnation-sila - -pokolenia-selfie | pl_PL |
dc.references | Gazeta Wyborcza (2013). Znany profesor: Studenci to barany, wykładowcy to profesty - tutki. – To skandaliczna wypowiedź – oburza się minister Kudrycka [online] http://wyborcza. pl/1,76842,13883565,Znany_profesor__Studenci_ to_barany__wykladowcy_to.html | pl_PL |
dc.references | Hartman, J. (2011). Godne, bo wygodne. Krytyka młodzieżowego rozumu, „Tygodnik Powszechny” 12(3219), 20.03.2011, s. 14–15 | pl_PL |
dc.references | Hartman, J. (2013). Baranem wchodzisz, baranem wychodzisz. „Polityka”, 08.05.2013 | pl_PL |
dc.references | Staszewski, W. (2014). Co poszło nie tak z pokoleniem 89? [online] http://polska.newsweek.pl/dzieci-po - kolenia-czasow-transformacji-co-z-nimi-bedzie - -newsweek-pl,artykuly,285750,1.html | pl_PL |
dc.references | Wydrzyński, J. (2013). Dyskretny urok „selfie”. http:// kulturaenter.pl/blogi/dyskrenty-urok-selfie/ | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | cichon.a.w@gmail.com | pl_PL |