Show simple item record

dc.contributor.authorMusiał, Marta
dc.contributor.authorŚwiecka, Beata
dc.date.accessioned2017-05-22T08:50:38Z
dc.date.available2017-05-22T08:50:38Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21768
dc.description.abstractThe aim of the article is to analyze financial literacy of the young generation. For the purpose of the article the following hypothesis is to be assumed: Young people have low financial knowledge and skills. They require financial education much more than other generations. These considerations are both theoretical and empirical with base in secondary research, as well as primary ones. The applied research methods rely on the operationalization of the conceptual issues related to financial knowledge and skills. Those are scarcely described in the Polish literature. Carried out literature studies are basis for the analysis of secondary and primary research, conducted on a group of 949 students from 10 faculties of the University of Szczecin. The research was conducted in the spring of 2015.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest ocena wiedzy (financial knowledge) i umiejętności finansowych (financial literacy) młodego pokolenia oraz wskazanie na preferowane postawy i zachowania finansowe respondentów. Na potrzeby artykułu przyjęto następującą hipotezę badawczą: Wiedza i umiejętności finansowe wpływają na kształtowanie postaw finansowych młodego pokolenia. Młodzi ludzie posiadają niską wiedzę i umiejętności finansowe. Wymagają edukacji finansowej znacznie bardziej niż inne generacje. Rozważania w tym zakresie mają zarówno charakter teoretyczny, jak i empiryczny w oparciu o badania wtórne, jak i własne. Zastosowane metody badawcze polegają na operacjonalizacji pojęciowej zagadnień związanych z wiedzą i umiejętnościami finansowymi, które są niewystarczająco opisane w literaturze krajowej. Przeprowadzone studia literaturowe stanowią podstawę do analizy badań wtórnych i pierwotnych realizowanych na grupie 949 studentów z dziesięciu wydziałów Uniwersytetu Szczecińskiego. Badania były realizowane wiosną 2015 roku.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;326
dc.subjectfinancial literacyen_GB
dc.subjectfinancial capabilityen_GB
dc.subjectfinancial educationen_GB
dc.subjectwiedza finansowapl_PL
dc.subjectświadomość finansowapl_PL
dc.subjectedukacja finansowapl_PL
dc.titleAnaliza wiedzy i umiejętności finansowych młodego pokoleniapl_PL
dc.title.alternativeAnalysis of financial literacy of the young generationen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[203]-216
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Szczecin, Faculty of Management and Economics of Services, Banking and Contemporary Finance Department, Personal and Behavioral Finance Institute
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesAgarwal S., Driscoll J., Gabaix X., Laibson D. (2009), The age of reason: financial decisions over the lifecycle with implications for regulation, Brookings Papers on Economic Activity, nr 2, s. 51–117.pl_PL
dc.referencesAtkinson A., Messy F. (2012), Measuring financial literacy: results of the OECD . International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study, OECD Publishing Working Paper, nr 15, DOI: http://dx.doi. org/10.1787/5k9csfs90fr4-en.pl_PL
dc.referencesBlackwell R., Miniard P., Engel J. Consumer behavior, Tenth Edition, Thomson, South-Western, Canada 2006.pl_PL
dc.referencesBorowski S. (1976), O naukowej syntezie demograficznego rozwoju Polski, „Studia Demograficzne”, nr 46, s. 3–25.pl_PL
dc.referencesCFPB (2013), Transforming the Financial Lives of a Generation of Young Americans: http://files.consumerfinance.gov/f/201304_cfpb_OFE-Policy-White-Paper-Final.pdf.pl_PL
dc.referencesDanke Bank (2009), Financial Literacy among 18–27 year old, Copenhagen.pl_PL
dc.referencesEuropean Parlament (2015), Improving the financial literacy of European consumers: http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2015/557020/EPRS_BRI%282015%29557020_EN.pdf.pl_PL
dc.referencesHolzer J. (2003), Demografia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesInfoDług (2016), 32. edycja ogólnopolskiego raportu o zaległym zadłużeniu i niesolidnych dłużnikach, BIG InfoMonitor, Warszawa, marzec.pl_PL
dc.referencesIOSCO (2014), Strategic Framework for Investor Education and Financial Literacy. Final Report, The Board of International Organization of Securities Commissions, FR 09/14, October.pl_PL
dc.referencesLusardi A. (2015), Financial Literacy Skills for the 21st Century: Evidence from PISA, „The Journal of Consumer Affairs”, vol. 49, nr 3, s. 639–659.pl_PL
dc.referencesLusardi A., Mitchell O.S. (2011), Financial literacy and retirement planning in the United States, „Journal of Pension Economics and Finance”, vol. 10, nr 4, s. 509–525.pl_PL
dc.referencesLusardi A., Mitchell O.S., Curto V. (2010), Financial Literacy among the Young: Evidence and Implications for Consumer Policy, „Journal of Consumer Affairs”, vol. 44, nr 2, s. 358–380.pl_PL
dc.referencesMandell L. (2008), The Financial Literacy of Young American Adults: Results of the 2008 National Jump$tart Coalition Survey of High School Seniors and College Students: http://www.jumpstart.org/assets/files/2008SurveyBook.pdf.pl_PL
dc.referencesMavlutova I., Sarnovics A., Armbruster C. (2015), Financial literacy of young generation in changing European environment: evidence from Germany and Latvia, TIIM: http://www.toknowpress.net/ISBN/978-961-6914-13-0/papers/ML15-027.pdf.pl_PL
dc.referencesNBP (2015), Stan wiedzy i świadomości ekonomicznej Polaków, Warszawa, https://www.nbportal.pl/_data/assets/pdf_file/0006/54528/Diagnoza-stanu-wiedzy-i-swiadomosci-ekonomicznej-Polakow -2015.pdf.pl_PL
dc.referencesNFCS (2015), National Financial Capability Strategy. Raising Nationwide Financial Capabilities: A Review of Recommended Strategies White Pape, November.pl_PL
dc.referencesPotrich A.C.G., Vieira K.M., Kirch G. (2015), Detereminants of financial literacy: analysis of the influence of the socioeconomic and demographic variables, „Revista Contabilidade Finanças”, vol. 26, nr 69, DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1808-057x201501040.pl_PL
dc.referencesScheresberg C.B. (2013), Financial literacy and financial behavior among young adults: evidence and implications, „Numeracy”, vol. 6, nr 2, DOI: http://dx.doi.org/10.5038/1936-4660.6.2.5pl_PL
dc.referencesScheresberg de B., Lusardi C., Lusardi A. (2014), Gen Y Personal Finances. A Crisis of Confidence and Capability, Working Paper, Global Financial Literacy Excellence Center.pl_PL
dc.referencesScheresberg de B., Lusardi C., Lusardi A., Yakoboski P. (2014), College Educated Millennials: An Overview of their Personal Finances, TIAA-CREF Institute.pl_PL
dc.referencesShiller R.J. (2015), Finanse a dobrobyt społeczny, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmarta.musial@wzieu.pl
dc.contributor.authorEmailbeata.swiecka@wzieu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.326.13
dc.relation.volume6pl_PL
dc.subject.jelD14
dc.subject.jelD31
dc.subject.jelL84


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record