dc.contributor.author | Grabowski, Mateusz | |
dc.date.accessioned | 2017-04-27T12:15:19Z | |
dc.date.available | 2017-04-27T12:15:19Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/21438 | |
dc.description.abstract | Researchers analysing the literary output by the author of The Ring of a Great Lady (Pierścień Wielkiej Damy) hold a continuous debate on his affinity with Romaticism or Modernism. The question about the modernity of Norwidian thought is at the same time a difficult question about the modernity of Polish Romanticism. To what extent was he involved in the artistic ideas originated by his great predecessors – Mickiewicz, Słowacki and Krasiński – and to what extent is his thought genuinely exceptional and ground-breaking? In the article, its author decides to focus on Norwid’s later dramatic output, since it was fully subordinated to modern reflection and presented the author of Cleopatra and Caesar (Kleopatra i Cezar) as a forerunner of concepts coined by such prominent critics of modernity as René Girard, Walter Benjamin and Michel Foucault. | en_GB |
dc.description.abstract | Wśród badaczy twórczości Cypriana Norwida wciąż żywy wydaje się spór o przynależność autora Pierścienia Wielkiej-Damy do romantyzmu lub modernizmu. Pytanie o nowoczesność Norwidowskiej myśli jest jednocześnie trudnym pytaniem o nowoczesność polskiego romantyzmu. Na ile poeta uwikłany był w artystyczne idee stworzone przez swoich wielkich poprzedników – Mickiewicza, Słowackiego i Krasińskiego – a na ile jego refleksja jest wyjątkowa i przełomowa? W artykule autor postanowił skupić się na ukazaniu późnej Norwidowskiej twórczości dramatycznej jako w pełni podporządkowanej nowoczesnej refleksji, ukazując autora Kleopatry i Cezara jako prekursora koncepcji stworzonych przez tak wybitnych reprezentantów krytyki nowoczesności jak René Girard, Walter Benjamin i Michel Foucault. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej UŁ | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;5 | |
dc.subject | modernity | en_GB |
dc.subject | Romanticism | en_GB |
dc.subject | tragedy | en_GB |
dc.subject | sacrifice | en_GB |
dc.subject | nowoczesność | pl_PL |
dc.subject | romantyzm | pl_PL |
dc.subject | Norwid | pl_PL |
dc.subject | tragedia | pl_PL |
dc.subject | ofiara | pl_PL |
dc.title | Dialektyka przemocy w ofiarniczych tragediach Cypriana Norwida | pl_PL |
dc.title.alternative | Dialectics of violence in sacrifice tragedies by Cyprian Norwid | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 139-160 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury i Tradycji Romantyzmu | |
dc.identifier.eissn | 2449-8386 | |
dc.references | Benjamin W., Los i charakter, przeł. A. Lipszyc, [w:] tenże, Konstelacje. Wybór tekstów, przeł. A. Lipszyc, A. Wołkowicz, Kraków 2012, s. 63–68. | pl_PL |
dc.references | Benjamin W., Pasaże, red. i wstęp R. Tiedemann, przeł. I. Kania, Kraków 2005. | pl_PL |
dc.references | Benjamin W., Przyczynek do krytyki przemocy, przeł. A. Lipszyc, [w:] tenże, Konstelacje, Wybór tekstów, przeł. A. Lipszyc, A. Wołkowicz, Kraków 2012, s. 69–92. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P., Reguły sztuki, przeł. A. Zawadzki, Kraków 2007. | pl_PL |
dc.references | Brążkiewicz B., Psychiatria radziecka jako instrument walki z opozycją polityczną w latach 1918–1984, Toruń 2004. | pl_PL |
dc.references | Budzik S., Czy Chrystus był „kozłem ofiarnym”? René Girard i jego interpretacja ofiary, „Studia Theologica Varsaviensia” 1997, nr 35, s. 49–70. | pl_PL |
dc.references | Eliade M., Historia wierzeń i idei religijnych, t. 1: Od epoki kamiennej do misteriów eleuzyńskich, przeł. S. Tokarski, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Foucault M., Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, przeł. H. Kęszycka, Łódź 1987. | pl_PL |
dc.references | Foucault M., Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. i posł. T. Komendant, Warszawa 1993. | pl_PL |
dc.references | Giddens A., Nowoczesność i tożsamość, przeł. A. Szulżycka, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Girard R., Sacrum i przemoc, przeł. M. i J. Plecińscy, cz. 1, Poznań 1994. | pl_PL |
dc.references | Horkheimer M. i Adorno T. W., Dialektyka oświecenia, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 1994. | pl_PL |
dc.references | Hubert H., Mauss M., Essai sur la nature et de la fonction du sacrifice, [w:] M. Mauss, OEeuvres, t. 1, Paris 1968, s. 193–307. | pl_PL |
dc.references | Jonge A. de, Nightmare culture. Lautréamont and the „Chants de Maldoror”, New York 1973. | pl_PL |
dc.references | Kalendarz życia i twórczości Cypriana Norwida, oprac. Z. Trojanowiczowa, E. Lijewska, przy współudziale M. Pluty, t. 2, Poznań 2007, 529–530 | pl_PL |
dc.references | Kasperski E., Pseudo-Norwid, czyli co się komu podoba, „Studia Norwidiana” 2014, nr 32, s. 290–325. | pl_PL |
dc.references | Lisiecka A., Norwid – poeta historii, Londyn 1973. | pl_PL |
dc.references | Maciejewski J., Cyprian Norwid, Warszawa 1992. | pl_PL |
dc.references | Nieukerken A. van, W czym zawiera się Norwidowski modernizm?, „Przegląd Humanistyczny” 2014, z. 2, s. 109–117. | pl_PL |
dc.references | Nijakowski L., Biowładza w późnej nowoczesności, [w:] Wiedza – władza, red. J. Szymczyk, M. Zemło, A. Jabłoński, Lublin 2009, s 107–125. | pl_PL |
dc.references | Norwid C., Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 1–11, Warszawa 1971–1976. | pl_PL |
dc.references | Norwid C., Vade-mecum, oprac. J. Fert, wyd. 2, Lublin 2004. | pl_PL |
dc.references | Purinton M. D., Romantic Ideology Unmasked: The Mentally Constructed Tyrannies in Dramas of William Wordsworth, Lord Byron, Percy Shelley, and Joanna Baillie, Delaware 1994. | pl_PL |
dc.references | Roux J-P., Krew. Mity, symbole, rzeczywistość, przeł. M Chrobak, Kraków 2013. | pl_PL |
dc.references | Rymkiewicz J. M., Juliusz Słowacki pyta o godzinę, Warszawa 1989. | pl_PL |
dc.references | Rzepczyński S., Norwid a nowoczesność, [w:] Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków 2009, s. 205–216. | pl_PL |
dc.references | Samsel K., Premodernizm, dekonstrukcjonizm, „proteuszowość” Norwida. Uwagi na marginesie dyskusji wokół Premodernizmu Norwida – na tle symbolizmu literackiego drugiej połowy XIX wieku i wcześniejszych książek Wiesława Rzońcy, „Świat Tekstów. Rocznik Słupski” 2015, nr 13, s. 101–121. | pl_PL |
dc.references | Siwiec M., Norwid i Baudelaire. Komparatystyka przełomu, [w:] Komparatystyka dzisiaj, red. E. Kasperski i E. Szczęsna, t. 2, Warszawa 2011, s. 248–260. | pl_PL |
dc.references | Sławińska I., O komediach Norwida, Lublin 1953. | pl_PL |
dc.references | Sławińska I., Reżyserska ręka Norwida, Kraków 1971. | pl_PL |
dc.references | Stefanowska Z., Norwidowski romantyzm, [w:] taż, Strona romantyków. Studia o Norwidzie, Lublin 1993, s. 63–83. | pl_PL |
dc.references | Stefanowska Z., Pisarz wieku kupieckiego i przemysłowego, [w:] taż, Strona romantyków. Studia o Norwidzie, Lublin 1993, s. 5–53. | pl_PL |
dc.references | Świontek S., Wstęp do C. Norwid, Pierścień Wielkiej-Damy, oprac. S. Świontek, Wrocław 1990. | pl_PL |
dc.references | Trybuś K., Norwid w teatrze świata – kilka pytań, „Studia Norwidiana” 1997– 1998, 9–20 | pl_PL |
dc.references | Trzcionka J., Norwid — poeta liryczny jako autor dramatów, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Żwirkowa E., Tragedia kultur. Studium o tragedii historycznej C. K. Norwida „Kleopatra i Cezar”, Lublin 1991. | pl_PL |
dc.references | Żurowski M., Norwid i Gautier, [w:] Nowe studia o Norwidzie, red. J. W. Gomulicki i J. Z. Jakubowski, Warszawa 1961, s. 167–190. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | mat.grabovski@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2299-7458.05.10 | |