Show simple item record

dc.contributor.authorGrabowski, Mateusz
dc.date.accessioned2017-04-27T12:15:19Z
dc.date.available2017-04-27T12:15:19Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21438
dc.description.abstractResearchers analysing the literary output by the author of The Ring of a Great Lady (Pierścień Wielkiej Damy) hold a continuous debate on his affinity with Romaticism or Modernism. The question about the modernity of Norwidian thought is at the same time a difficult question about the modernity of Polish Romanticism. To what extent was he involved in the artistic ideas originated by his great predecessors – Mickiewicz, Słowacki and Krasiński – and to what extent is his thought genuinely exceptional and ground-breaking? In the article, its author decides to focus on Norwid’s later dramatic output, since it was fully subordinated to modern reflection and presented the author of Cleopatra and Caesar (Kleopatra i Cezar) as a forerunner of concepts coined by such prominent critics of modernity as René Girard, Walter Benjamin and Michel Foucault.en_GB
dc.description.abstractWśród badaczy twórczości Cypriana Norwida wciąż żywy wydaje się spór o przynależność autora Pierścienia Wielkiej-Damy do romantyzmu lub modernizmu. Pytanie o nowoczesność Norwidowskiej myśli jest jednocześnie trudnym pytaniem o no­woczesność polskiego romantyzmu. Na ile poeta uwikłany był w artystyczne idee stworzone przez swoich wielkich poprzedników – Mickiewicza, Słowackiego i Krasińskiego – a na ile jego refleksja jest wyjątkowa i przełomowa? W artykule autor postanowił skupić się na ukazaniu późnej Norwidowskiej twórczości dramatycznej jako w pełni podporządkowanej nowoczesnej refleksji, ukazując autora Kleopatry i Cezara jako prekursora koncepcji stworzonych przez tak wybitnych reprezentantów krytyki nowoczesności jak René Girard, Walter Benjamin i Michel Foucault.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej UŁpl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;5
dc.subjectmodernityen_GB
dc.subjectRomanticismen_GB
dc.subjecttragedyen_GB
dc.subjectsacrificeen_GB
dc.subjectnowoczesnośćpl_PL
dc.subjectromantyzmpl_PL
dc.subjectNorwidpl_PL
dc.subjecttragediapl_PL
dc.subjectofiarapl_PL
dc.titleDialektyka przemocy w ofiarniczych tragediach Cypriana Norwidapl_PL
dc.title.alternativeDialectics of violence in sacrifice tragedies by Cyprian Norwiden_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number139-160
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury i Tradycji Romantyzmu
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.referencesBenjamin W., Los i charakter, przeł. A. Lipszyc, [w:] tenże, Konstelacje. Wybór tekstów, przeł. A. Lipszyc, A. Wołkowicz, Kraków 2012, s. 63–68.pl_PL
dc.referencesBenjamin W., Pasaże, red. i wstęp R. Tiedemann, przeł. I. Kania, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesBenjamin W., Przyczynek do krytyki przemocy, przeł. A. Lipszyc, [w:] tenże, Konstelacje, Wybór tekstów, przeł. A. Lipszyc, A. Wołkowicz, Kraków 2012, s. 69–92.pl_PL
dc.referencesBourdieu P., Reguły sztuki, przeł. A. Zawadzki, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesBrążkiewicz B., Psychiatria radziecka jako instrument walki z opozycją polityczną w latach 1918–1984, Toruń 2004.pl_PL
dc.referencesBudzik S., Czy Chrystus był „kozłem ofiarnym”? René Girard i jego interpretacja ofiary, „Studia Theologica Varsaviensia” 1997, nr 35, s. 49–70.pl_PL
dc.referencesEliade M., Historia wierzeń i idei religijnych, t. 1: Od epoki kamiennej do misteriów eleuzyńskich, przeł. S. Tokarski, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesFoucault M., Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, przeł. H. Kęszycka, Łódź 1987.pl_PL
dc.referencesFoucault M., Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. i posł. T. Komendant, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesGiddens A., Nowoczesność i tożsamość, przeł. A. Szulżycka, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesGirard R., Sacrum i przemoc, przeł. M. i J. Plecińscy, cz. 1, Poznań 1994.pl_PL
dc.referencesHorkheimer M. i Adorno T. W., Dialektyka oświecenia, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesHubert H., Mauss M., Essai sur la nature et de la fonction du sacrifice, [w:] M. Mauss, OEeuvres, t. 1, Paris 1968, s. 193–307.pl_PL
dc.referencesJonge A. de, Nightmare culture. Lautréamont and the „Chants de Maldoror”, New York 1973.pl_PL
dc.referencesKalendarz życia i twórczości Cypriana Norwida, oprac. Z. Trojanowiczowa, E. Lijewska, przy współudziale M. Pluty, t. 2, Poznań 2007, 529–530pl_PL
dc.referencesKasperski E., Pseudo-Norwid, czyli co się komu podoba, „Studia Norwidiana” 2014, nr 32, s. 290–325.pl_PL
dc.referencesLisiecka A., Norwid – poeta historii, Londyn 1973.pl_PL
dc.referencesMaciejewski J., Cyprian Norwid, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesNieukerken A. van, W czym zawiera się Norwidowski modernizm?, „Przegląd Humanistyczny” 2014, z. 2, s. 109–117.pl_PL
dc.referencesNijakowski L., Biowładza w późnej nowoczesności, [w:] Wiedza – władza, red. J. Szymczyk, M. Zemło, A. Jabłoński, Lublin 2009, s 107–125.pl_PL
dc.referencesNorwid C., Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J. W. Gomulicki, t. 1–11, Warszawa 1971–1976.pl_PL
dc.referencesNorwid C., Vade-mecum, oprac. J. Fert, wyd. 2, Lublin 2004.pl_PL
dc.referencesPurinton M. D., Romantic Ideology Unmasked: The Mentally Constructed Tyrannies in Dramas of William Wordsworth, Lord Byron, Percy Shelley, and Joan­na Baillie, Delaware 1994.pl_PL
dc.referencesRoux J-P., Krew. Mity, symbole, rzeczywistość, przeł. M Chrobak, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesRymkiewicz J. M., Juliusz Słowacki pyta o godzinę, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesRzepczyński S., Norwid a nowoczesność, [w:] Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków 2009, s. 205–216.pl_PL
dc.referencesSamsel K., Premodernizm, dekonstrukcjonizm, „proteuszowość” Norwida. Uwagi na marginesie dyskusji wokół Premodernizmu Norwida – na tle symbolizmu literackiego drugiej połowy XIX wieku i wcześniejszych książek Wiesława Rzońcy, „Świat Tekstów. Rocznik Słupski” 2015, nr 13, s. 101–121.pl_PL
dc.referencesSiwiec M., Norwid i Baudelaire. Komparatystyka przełomu, [w:] Komparatystyka dzisiaj, red. E. Kasperski i E. Szczęsna, t. 2, Warszawa 2011, s. 248–260.pl_PL
dc.referencesSławińska I., O komediach Norwida, Lublin 1953.pl_PL
dc.referencesSławińska I., Reżyserska ręka Norwida, Kraków 1971.pl_PL
dc.referencesStefanowska Z., Norwidowski romantyzm, [w:] taż, Strona romantyków. Studia o Norwidzie, Lublin 1993, s. 63–83.pl_PL
dc.referencesStefanowska Z., Pisarz wieku kupieckiego i przemysłowego, [w:] taż, Strona romantyków. Studia o Norwidzie, Lublin 1993, s. 5–53.pl_PL
dc.referencesŚwiontek S., Wstęp do C. Norwid, Pierścień Wielkiej-Damy, oprac. S. Świontek, Wrocław 1990.pl_PL
dc.referencesTrybuś K., Norwid w teatrze świata – kilka pytań, „Studia Norwidiana” 1997– 1998, 9–20pl_PL
dc.referencesTrzcionka J., Norwid — poeta liryczny jako autor dramatów, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesŻwirkowa E., Tragedia kultur. Studium o tragedii historycznej C. K. Norwida „Kleopatra i Cezar”, Lublin 1991.pl_PL
dc.referencesŻurowski M., Norwid i Gautier, [w:] Nowe studia o Norwidzie, red. J. W. Gomulicki i J. Z. Jakubowski, Warszawa 1961, s. 167–190.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmat.grabovski@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.05.10


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record