Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorIwańczuk-Kaliska, Anna
dc.date.accessioned2017-04-05T12:02:18Z
dc.date.available2017-04-05T12:02:18Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21221
dc.description.abstractCommercial banks are facing one of the biggest challenges of doing business in the area of retail money settlements. Due to changes in the payments market these institutions must redefine their place in the process of implementation of payment services on a national and international level. There is no doubt that on the one hand banks intentionally provide payment services based on activities performed by the third entities through outsourcing, on the other – they are facing increasing competition from non-bank payment institutions. The purpose of this article is to assess the activities of commercial banks in Poland in the light of changing market for payment services. It attempts to verify the hypothesis that the effectiveness of these activities requires the involvement of the entire banking sector. The article is divided into several parts. The first one refers to the role of commercial banks in retail money settlements. It includes the significance of this area in the activities of banks, among others in the context of their revenues. The second part is focused on non-bank payment services market and the changes which show its development. The third part includes a brief analysis of real threats to banks in the execution of payment and settlement functions. In the fourth part, a reference is made to examples of activities of commercial banks in Poland, which are a response to changes in payment intermediation and payment services market. The considerations contained in the article lead to the conclusion that it may be difficult for banks operating in Poland to preserve a key role in retail payment services in the context of their activities. In the light of globalization processes, the effectiveness of actions requires the commitment and cooperation of the banking sector, not only nationally, but also on the international scale.en_GB
dc.description.abstractBanki komercyjne stają obecnie przed jednym z największych wyzwań dotyczących prowadzenia działalności w obszarze detalicznych rozliczeń pieniężnych. Zmiany na rynku płatności spowodowały, że podmioty te muszą na nowo określić swoje miejsce w procesach realizacji usług płatniczych w skali krajowej i międzynarodowej. Nie ulega bowiem wątpliwości, że z jednej strony banki świadomie opierają świadczenie usług płatniczych na czynnościach realizowanych przez podmioty trzecie w ramach outsourcingu, z drugiej – stają w obliczu rosnącej konkurencji ze strony niebankowych instytucji płatniczych. Celem niniejszego artykułu jest ocena działań banków komercyjnych w Polsce w obliczu zmian zachodzących na rynku usług płatniczych. Podjęto w nim próbę weryfikacji hipotezy, iż skuteczność tych działań wymaga zaangażowania całego sektora bankowego. Artykuł został podzielony na kilka części. W pierwszej odniesiono się do roli banków komercyjnych w detalicznych rozliczeniach pieniężnych. Uwzględniono również znaczenie tego obszaru w działalności banków, między innymi w kontekście osiąganych przychodów. W drugiej części skoncentrowano uwagę na pozabankowym rynku usług płatniczych i zachodzących na nim zmianach świadczących o jego rozwoju. Część trzecia obejmuje krótką analizę realnych zagrożeń dla banków w realizacji funkcji rozliczeniowych. W części czwartej odniesiono się do przykładów działań banków komercyjnych w Polsce, które są odpowiedzią na zmiany w pośrednictwie w płatnościach i funkcjonowaniu rynku usług płatniczych. Rozważania zawarte w artykule prowadzą do wniosku, iż zachowanie przez banki funkcjonujące w Polsce kluczowej roli w płatnościach, w kontekście podejmowanych przez nie działań, będzie trudne w obszarze detalicznych usług płatniczych. W świetle procesów globalizacyjnych skuteczność działań wymaga zaangażowania i współpracy sektora bankowego nie tylko w skali krajowej, ale również ponadnarodowej.pl_PL
dc.description.sponsorshipArtykuł powstał na podstawie badań prowadzonych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu finansowanych ze środków z badań statutowych MNiD nr 51102-73pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;324
dc.subjectbanksen_GB
dc.subjectpayment servicesen_GB
dc.subjectmoney settlementsen_GB
dc.subjectbankipl_PL
dc.subjectusługi płatniczepl_PL
dc.subjectrozliczenia pieniężnepl_PL
dc.titleBanki komercyjne w Polsce wobec zmian na rynku usług płatniczychpl_PL
dc.title.alternativeCommercial Banks in Poland in the Face of Changes In Market f Payment Servicesen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[167]-179
dc.contributor.authorAffiliationPoznań University of Economics and Business, Faculty of Economics, Department of Money and Banking
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesBCG (2014), Global Payments 2014 – Capturing the Next Level of Value, Boston Consulting Group, September.pl_PL
dc.referencesBIS (2012), Innovations in Retail Payments, Bank for International Settlements, “CPSS Publications” nr 102, May.pl_PL
dc.referencesBradford T., Davies M., Weiner S. (2003), Nonbanks in the Payments System, Federal Reserve Bank of Kansas City.pl_PL
dc.referencesBradford T., Hayashi F., Hung C., Rosati S., Sullivan R.J., Wang Z., Weiner S.E. (2009), Nonbanks and Risk in Retail Payments: EU and U.S., [w:] E.M. Johnson (red.), Managing Information Risk and the Economics of Security, Springer Publishing, s. 17–53.pl_PL
dc.referencesCapgemini (2011), World Payments Report.pl_PL
dc.referencesCapgemini (2014), World Payments Report.pl_PL
dc.referencesCapgemini, EFMA (2015), World Retail Banking Report.pl_PL
dc.referencesChakravorti S., Jankowski, C. (2005), Innovations, Incentives, and Regulation: Forces Shaping the Payments Environment, The Federal Reserve Bank of Chicago, Chicago Fed Letter, no. 218a.pl_PL
dc.referencesECB (2008), Payment Systems and Market Infrastructure Oversight Report, European Central Bank, July.pl_PL
dc.referencesGorton G., Winton A. (2002), Financial Intermediation, National Bureau of Economic Research, Amsterdam.pl_PL
dc.referencesGospodarowicz A. (2010), Sektor bankowy w Polsce do roku 2030, [w:] J. Szambelańczyk (red.), Polski sektor bankowy w perspektywie roku 2030, SGH, Warszawa, 2010, s. 93–100.pl_PL
dc.referencesGórka J. (2014), Nożyce dywergencji w polskim systemie płatniczym, [w:] M. Gorynia, S. Rudolf (red.), Polska w Unii Europejskiej i globalnej gospodarce, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, IX Kongres Ekonomistów Polskich, Warszawa, 2014, s. 170–180.pl_PL
dc.referencesHarasim J. (2013a), Współczesny rynek płatności detalicznych – specyfika, regulacje, innowacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.pl_PL
dc.referencesHarasim J. (2013b), Znaczenie regulacji prawnych dla funkcjonowania rynku płatności, „Zarządzanie i Finanse” nr 1(2), s. 172–184.pl_PL
dc.referencesHasan I., Schmiedel H., Song L. (2009), Return to Retail Banking and Payments, European Central Bank, Working Paper Series, Frankfurt.pl_PL
dc.referencesIwańczuk-Kaliska A. (2014a), Przemiany systemów płatniczych i ich konsekwencje dla banków centralnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesIwańczuk-Kaliska A. (2014b), Perspektywy zmian w organizacji banków w świetle koncepcji centrum usług płatniczych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica” nr 1(299), s. 201–209.pl_PL
dc.referencesKhiaonarong T., Liebenen J. (2009), Banking on Innovation. Modernisation of Payment Systems, Physica-Verlag Heidelberg, Heidelberg.pl_PL
dc.referencesKIR (2011), Raport Krajowej Izby Rozliczeniowej.pl_PL
dc.referencesKokkola, T. (2010), The Payment System. Payments, Securities and Derivatives, and the Role of the Eurosystem, European Central Bank, Working Paper Series, Frankfurt.pl_PL
dc.referencesLacker J.M. (2005), Payment Economics and the Role of Central Banks, Bank of England, Payments Conference, May 20.pl_PL
dc.referencesLacker J.M., Weinberg J.A. (2003), Payment Economics: Studying the Mechanics of Exchange, “Journal of Monetary Economics”, vol. 50, s. 381–387.pl_PL
dc.referencesMcAndrews J., Roberds, W. (1999), Payment Intermediation and the Origins of Banking, Federal Reserve Bank of Atlanta, Working Paper nr 11.pl_PL
dc.referencesMillard S. (2006), The Foundations of Money, Payments and Central Banking: A Review Essay, Money Macro and Finance (MMF) Research Group Conference, nr 106.pl_PL
dc.referencesNonbanks in the Payments System: European and U.S. Perspectives (2007), European Central Bank Division, Federal Reserve Bank of Kansas City, Working Papers, nr 1.pl_PL
dc.referencesRochet, J.C. (2007), Some Economics of Horizontal Integration in the Payments Industry, Prepared for the conference “Nonbanks in the Payments System”, Santa Fe, May 2–4.pl_PL
dc.referencesSolarz J.K. (2010), Metodologiczne aspekty projekcji rozwoju sektora bankowego w Polsce do roku 2030, [w:] J. Szambelańczyk (red.), Polski sektor bankowy w perspektywie roku 2030, SGH, Warszawa, s. 13–26.pl_PL
dc.referencesSullivan R.J., Wang Z. (2007), Nonbanks in the Payments System: Innovation, Competition, and Risk – A Conference Summary, Federal Reserve Bank of Kansas City, “Economic Review, Third Quarter”, s. 83–106.pl_PL
dc.referencesSzpringer W., Szpringer M. (2015), Innowacje w płatnościach elektronicznych – tendencje rozwojowe, „Problemy Zarządzania”, vol. 13, nr 3(54), s. 11–28.pl_PL
dc.referencesTencza A., Jeruzalski T. (2015), Lokalny czy globalny. Kierunki rozwoju systemów płatności elektronicznych w Europie – wnioski dla Polski, „Problemy Zarządzania”, vol. 13, nr 3(54), s. 54–64.pl_PL
dc.contributor.authorEmailanna.iwanczuk@ue.poznan.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.324.11
dc.relation.volume4pl_PL
dc.subject.jelG21
dc.subject.jelG23


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord