Rozwój odnawialnych źródeł energii w Polsce w świetle unijnego pakietu klimatyczno-energetycznego oraz ustawy o odnawialnych źródłach energii
Abstract
The article attempted to assess the Polish legislation relating to the use of energy from renewable sources, especially as it relates to the development of renewable energy in the light of the documents imposed on Poland by the EU. It is worth noting that Poland has a very large potential for the development of renewable sources of energy, but it is little used. Forecasts carried out by various research institutes show that the greatest potential for energy had biomass and biogas, as well as wind energy. It is worth noting, that Poland has committed itself to the European Union to increase production from renewable sources by 2020, by signing the package “3x20%”. We are also committed to reduce harmful emissions of air pollution and cooperate for the protection of the environment. These activities are supported by the Renewable Energy Sources Act, which entered into force in 2015. Unfortunately this document turned out to be quite unfriendly to investors. It imposes many obligations, and potential benefits associated with the production of energy from renewable sources are imprecise and described in an obscure way. Providing a 15% share of RES in gross final energy consumption in 2020 is possible, but only if Polish government will support entrepreneurs and provide them all necessary instruments so that they can safely invest and grow their business. W artykule została podjęta próba oceny polskiego prawodawstwa związanego z wykorzystaniem energii ze źródeł odnawialnych, zwłaszcza tego, jak odnosi się ono do rozwoju OZE w świetle dokumentów narzuconych Polsce przez UE. Warto zauważyć, że Polska ma bardzo duży potencjał związany z rozwojem odnawialnych źródeł energii, jest on jednak w niewielkim stopniu wykorzystywany. Prognozy przeprowadzone przez liczne instytucje badawcze wskazują, że największy potencjał mają energia pochodząca z biomasy i biogazu, a także energetyka wiatrowa. Warto zauważyć, że Polska zobowiązała się wobec Unii Europejskiej do zwiększenia produkcji energii z OZE do 2020 roku, poprzez podpisanie pakietu ,,3x20%”. Zobowiązaliśmy się także do zmniejszenia szkodliwych emisji zanieczyszczeń i współpracy na rzecz ochrony środowiska. Wspierać owe działania ma ustawa o OZE, która weszła w życie w 2015 roku. Niestety dokument ten okazał się mało przyjazny dla inwestorów. Nakłada on wiele obowiązków, zaś ewentualne korzyści związane z produkcją energii z odnawialnych źródeł są niedoprecyzowane i opisane w zawiły sposób. Zapewnienie 15% udziału OZE w końcowym zużyciu energii brutto w 2020 roku jest możliwe, lecz pod warunkiem że rząd polski będzie wspierać przedsiębiorców i zapewni im wszystkie niezbędne instrumenty do tego, by mogli bezpiecznie inwestować i rozwijać swoją działalność gospodarczą.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Significance of the Climate and Energy Package for the Development of Renewable Energy Sources in the European Union
Pach-Gurgul, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014-07-10)The Climate and Energy Package obliges member states to pursue a common aim - to increase the share of renewable energy to 20% in the general energy balance of the European Union by 2020. This is a challenging task, since ... -
Taryfy i ceny jako narzędzia zarządzania popytem odbiorców energii
In the new energy market the role of typical energy customer evaluates from a passive one to more active. The new types of DSM programs are offered by energy suppliers in order to change customer behavior. The first part ... -
Demokracja energetyczna - społeczeństwo jako prosument energii elektrycznej
Okraszewska, Ewelina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The objective of the article is to introduce a new concept of energy democracy and to show the importance of the society in developing a new green economy system, identification of barriers and benefits to develop energy ...