Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCyzio, Dominika
dc.date.accessioned2017-03-15T14:07:10Z
dc.date.available2017-03-15T14:07:10Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20893
dc.description.abstractThe aim of this paper is to look at the issues concerning the challenges of the modern education system, including the situation in Poland. It cannot be denied that institutionalized education is imperfect and does not develop human’s full potential. It even turns out that the current education system can be harmful to natural child’s development: it can limit child’s abilities and personal resources. Conditions of present education system are based on wrong assumptions, which contradict the psychological theories including learning processes, practicing creative thinking, intellectual, emotional and social development, and many others. All this contributes to the transfer of knowledge largely useless in everyday life or downplaying the uniqueness of the individual. It prevents learning how to flexibly adapt to the dynamic life conditions. Chances to cope with these serious challenges are various forms of alternative education that take into account the natural human development and psychological functioning.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;36
dc.subjectedukacja tradycyjnapl_PL
dc.subjectedukacja alternatywnapl_PL
dc.subjectwyzwania systemu kształceniapl_PL
dc.subjectpsychologia rozwojowapl_PL
dc.subjecttraditional educationpl_PL
dc.subjectalternative educationpl_PL
dc.subjectchallenges of the education systempl_PL
dc.subjectdevelopmental psychologypl_PL
dc.titleWyzwania edukacji (w Polsce) z perspektywy psychologicznejpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2017pl_PL
dc.page.number139-173pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Szczecińskipl_PL
dc.referencesAbrosimova, Kate, 2014, 5 ways virtual reality will change education. [dostęp: 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://www.hypergridbusiness.com/2014/09/5-ways-virtualreality-will-change-education/.pl_PL
dc.referencesBielawska-Batorowicz, Eleonora, Dudek, Bohdan (red.), 2012, Teoria zachowania zasobów Stevana E. Hobfolla: polskie doświadczenia, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesBörsch-Haubold, Angelika, 2006, Sleep and learning, “Science in School”, 3, ss. 63-66.pl_PL
dc.referencesBrzezińska, Anna, Bątkowski, Michał, Kaczmarska, Dagmara, Włodarczyk, Anna, Zamęcka, Natalia, 2011, O roli zabawy w przygotowaniu dziecka do dorosłego życia, [w:] Anna Brzezińska (red.), Rozwój i wychowanie dziecka: rodzina, przedszkole, szkoła, zabawa, nauka, Poznań: UAM, ss. 12-18.pl_PL
dc.referencesClaxton, Guy, 2008, What’s the point of school? Rediscovering the heart of education, London: Oneworld Publications.pl_PL
dc.referencesColman, Andrew, 2009, Słownik psychologii, Warszawa: PWNpl_PL
dc.referencesDorczak, Roman, 2012, Specyfika zarządzania w edukacji – rozwój indywidualny człowieka jako wartość centralna, „Zarządzanie Publiczne”, 3, 19, ss. 39-47.pl_PL
dc.referencesEvenrud, Elin, 2013, Wolność nauczania – bez zestawu programów i formalnej ewaluacji – na podstawie Norweskiego Uniwersytetu Ludowego, [w:] Grzegorz Mazurkiewicz (red.), Przywództwo i zmiana w edukacji. Ewaluacja jako mechanizm doskonalenia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss.119- 128.pl_PL
dc.referencesGryniuk-Toruń, Iwona, 2002, Wspomaganie ucznia w rozwoju osobowym jako cel edukacji, „Annales” Sekcja "J", XIV, ss. 1-13.pl_PL
dc.referencesGryniuk-Toruń, Iwona, 2008 Edukacja jako wspomaganie ucznia w rozwoj osobowym, „CKPiDN w Mielcu – Zeszyty Nauczycielskie”, 7, ss. 37-44.pl_PL
dc.referencesHarwas-Napierała, Barbara, Trempała, Janusz (red.), 2009, Psychologia rozwoju człowieka, tom II, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesJabłoński, Sławomir, 2001, Być bliżej dziecka. Efektywne nauczanie w ujęciu rozwojowym, „Forum Oświatowe”, 2, 25, ss. 43-59.pl_PL
dc.referencesJaworska, Elżbieta, 2013, Przyczyny i konsekwencje prokrastynacji akademickiej, „Oeconomica”, 303, 72, ss. 63–72.pl_PL
dc.referencesJohnson, Dona, 1981, Naturally acquired learned helplessness: The relationship of school failure to achievement behavior, attributions, and self-concept, “Journal of Educational Psychology”, 73, 2, ss. 174-180.pl_PL
dc.referencesKelly, Matthew, 2004, The rhythm of life: living every day with passion and purpose, New York: Fireside.pl_PL
dc.referencesKlinger, Klara, 2009, 5. maja, Bo autor nie wiedział, co miał na myśli [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://wiadomosci.dziennik.pl/wydarzenia/artykuly/148480, bo-autor-nie-wiedzial-co-mial-na-mysli.html.pl_PL
dc.referencesKlus-Stańska, Dorota, Nowicka, Marzenna, 2005, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl_PL
dc.referencesKoryś, Izabela, Michalak, Dominika, Chymkowski, Roman, 2014, Stan czytelnictwa w Polsce w 2014 roku, Warszawa: Biblioteka Narodowa.pl_PL
dc.referencesLifelong Learning Programme, 2016, 1. marca [Oficjalna strona programu, dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://www.llp.org.pl/.pl_PL
dc.referencesLynch, Kathleen, 2012, Oświata jako miejsce zmiany: dbanie o równość i przeciwdziałanie niesprawiedliwości, [w:] Grzegorz Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacj. Różnorodne perspektywy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss.29-64.pl_PL
dc.referencesŁuczyński, Jan, 2011, Zarządzanie edukacją wspierającą rozwój indywidualny uczniów, [w:] Janusz Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa: PWN, ss. 379-392.pl_PL
dc.referencesMaruszewki, Tomasz, 2001, Psychologia poznania, Gdańsk: GWP.pl_PL
dc.referencesMaslow, Abraham, 1943, A theory of human motivation, “Psychological Review”, 50, 4, ss. 370-396.pl_PL
dc.referencesMazurek, Maria, 2015, 27. sierpnia, Prof. Vetulani: Kto się najszybciej uczy? Sześciolatek! [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://www.polskatimes.pl/artykul/6399746,prof-vetulanikto-sie-najszybciej-uczy-szesciolatek,id,t.html.pl_PL
dc.referencesMoroz, Jacek, 2015, Rzeczywistość – poznanie – edukacja w kontekście radykalnego konstruktywizmu Ernsta von Glaserfelda, „Kultura i Edukacja”, 1, 107, ss. 71-89.pl_PL
dc.referencesNakamura, Jeanne, Csikszentmihalyi, Mihaly, 2002, The concept of flow, [w:] C. Snyder, Shane Lopez (red.), Handbook of positive psychology, Oxford: Oxford University Press, ss. 89-105.pl_PL
dc.referencesNosal, Czesław, 2000, Różnice indywidualne w stylach uczenia się i myślenia, „Przegląd Psychologiczny”, 43, 4, ss. 469-480.pl_PL
dc.referencesObuchowska, Irena, 2003, Kochać i rozumieć, część III, Poznań: Media Rodzina.pl_PL
dc.referencesONZ, 1948, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechn a_Deklaracja_Praw_Czlowieka.pdf.pl_PL
dc.referencesPearson, 2014, Index - Which countries have the best schools? [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://thelearningcurve.pearson.com/index/indexranking/overall-score-highest.pl_PL
dc.referencesPotempa, Agnieszka, 2011, Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Finlandii – ogólny dobrostan dziecka i rodziny, rozwój i nauka, [w:] Józefa Bałachowicz, Zuzanna Zbróg (red.), Edukacja (dla) dziecka – od trzylatka do sześciolatka, Kraków: LIBRON, ss.145- 154.pl_PL
dc.referencesRożek, Tomasz, 2013, 12. maja, Matura na 65 proc. [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://tomasz.rozek.salon24.pl/506864,matura-na-65-proc.pl_PL
dc.referencesRyan, Amy, 2001, Strengthening the Safety Net: How Schools Can Help Youth with Emotional and Behavioral Needs Complete Their High School Education and Prepare for Life after School, Washington, D.C.: Special Education Programs.pl_PL
dc.referencesSiewiorek, Robert, 2015, Szkoła szczęśliwszych ludzi. Rozmowa z Robertem Kwaśnicą [dostęp z 15.03.2016r.] Pozyskano z: http://wyborcza.pl/magazyn/1,124059,19033240,szkolaszczesliwszych-ludzi-rozmowa-z-robertem-kwasnica.htmlpl_PL
dc.referencesSkura, Małgorzata, Lisicki, Michał, 2012, Dziecko wobec jakości edukacji – przedmiot czy podmiot edukacji?, [w:] Grzegorz Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss. 215- 223.pl_PL
dc.referencesStrelau, Jan, 2008, Psychologia różnic indywidualnych, Warszawa: SCHOLAR.pl_PL
dc.referencesStrelau, Jan, Doliński, Dariusz (red.), 2008, Psychologia. Podręcznik akademicki, tom I, Gdańsk: GWP.pl_PL
dc.referencesTaraszkiewicz, Małgorzata, 2015, Uczniowie zdolni i utalentowani, ale czy w szkole? [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: https://indywidualni.pl/edustrefa/uczniowie-zdolni-iutalentowani.pl_PL
dc.referencesTerman, Lewis, Oden, Melita, 1947, The gifted child grows up. Twentyfive years’ follow-up of a superior group, Stanford, California: Stanford University Press.pl_PL
dc.referencesThe Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD], 2013, What are the social benefits of education?, “Education Indicators in Focus”, 10, ss. 1-4. Pozyskano z http://www.oecd.org/education/skills-beyondschool/EDIF%202013--N%C2%B010%20%28eng%29-- v9%20FINAL%20bis.pdf.pl_PL
dc.referencesTrunk, Penelope, 2013, The school-to-prison pipeline is expanding [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://education.penelopetrunk.com/2013/06/17/the-schoolto-prison-pipeline-is-expanding/.pl_PL
dc.referencesTuwim, Julian, 1923, Wierszy tom czwarty, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329.pl_PL
dc.referencesUszyńska-Jarmoc, Janina, 2008, Komu sprzyja szkoła? Różnice w rozwoju kompetencji poznawczych i społecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym, „Psychologia rozwojowa”, 13, 2, ss. 85-100.pl_PL
dc.referencesVadeboncoeur, Jennifer, 1997, Child Development and the Purpose of Education: A Historical Context for Constructivism in Teacher Education, [w:] Virginia Richardson (red.), Constructivist Teacher Education: Building a World of New Understandings, London: Falmer Press, ss. 15-37.pl_PL
dc.referencesWarzywoda-Kruszyńska, Wielisława, 2015, Inwestowanie w dzieci. Przegląd stanowisk, [w:] Katarzyna Górniak, Tatiana Kanasz, Barbara Pasamonik, Joanna Zalewska (red.), Socjologia czasu, kultury i ubóstwa, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, ss. 256-270.pl_PL
dc.referencesWilliams, Austin, b.d., The origins of China’s copycat culture [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://www.globalbriefing.org/2014/01/the-origins-of-chinas-copycat-culture/.pl_PL
dc.referencesWoźniak, Olga, 2014, A gdyby tak uwolnić dzieci od szkoły – wszystko o nauczaniu domowym i szkołach demokratycznych [dostęp z 15.03.2016r.] Pozyskano z: http://wyborcza.pl/1,75400,15596083,A_gdyby_tak_uwolnic_d zieci_od_szkoly___wszystko_o.htmlpl_PL
dc.referencesYougblut, Christine, 1998, Educational Uses of Virtual Reality Technology, Institute for Defense Analyses.pl_PL
dc.referencesYounge, Gary, 2001, Space rage [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://www.theguardian.com/education/2001/jan/09/school s.theguardian.pl_PL
dc.referencesZhao, Yong, 2014a, 23. października, Fooling the Emperor: How Is Creativity Misapplied in China [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://www.chinausfocus.com/culturehistory/fooling-the-emperor-how-is-creativity-misapplied-inchina/.pl_PL
dc.referencesZhao, Yong, 2014b, 10. grudnia, Common Core, don't copy China's testprep culture [dostęp z 01.03.2016r.] Pozyskano z: http://edition.cnn.com/2014/11/17/opinion/zhao-common-coretesting/.pl_PL
dc.referencesZimbardo, Philip, McCann, Vivian, Johnson, Robert, 2010a, Psychologia. Kluczowe koncepcje, tom 2, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesZimbardo, Philip, McCann, Vivian, Johnson, Robert, 2010b, Psychologia. Kluczowe koncepcje, tom 3, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesLa Educación Prohibida. Doin, Germán, 2012. 145 min.pl_PL
dc.referencesJak usprawnić mózg nastolatka? Vetulani, Jerzy [dostęp z 01.03.2016r.; Nagranie wykładu profesora Jerzego Vetulaniego z dnia 9. lutego 2016] Pozyskano z: https://www.youtube.com/watch?v=CkklRTu0IBUpl_PL
dc.relation.volume1pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord