dc.contributor.author | Gurgul, Paulina | |
dc.date.accessioned | 2017-03-14T12:23:37Z | |
dc.date.available | 2017-03-14T12:23:37Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/20887 | |
dc.description.abstract | Gaston Bachelard discuss the problem of the rationality of scientific
thinking in terms of epistemological obstacles. In book The Formation of
the Scientific Mind philosopher characterizes scientific attitude as an
attempt to eliminate the impact of affective images on thinking, which is
possible in the process of psychoanalysis of objective knowledge.
Bachelard indicates positive model for science: an abstract thought,
constructing their own research subjects. Only a constantly renewed
cognitive effort can become a source of new ideas. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;35B | |
dc.subject | Gaston Bachelard | pl_PL |
dc.subject | epistemological obstacles | pl_PL |
dc.subject | psychoanalysis of the scientific mind | pl_PL |
dc.subject | alchemy | pl_PL |
dc.subject | abstraction | pl_PL |
dc.subject | przeszkody epistemologiczne | pl_PL |
dc.subject | psychoanaliza umysłu naukowego | pl_PL |
dc.subject | alchemia | pl_PL |
dc.subject | abstrakcja | pl_PL |
dc.title | Gastona Bachelarda teoria przeszkód epistemologicznych | pl_PL |
dc.title.alternative | Gaston Bachelard’s theory of epistemological obstacles | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 67-77 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński | pl_PL |
dc.references | Bachelard, Gaston, 2002, Kształtowanie się umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej, przeł. i oprac. Damian Leszczyński, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria. | pl_PL |
dc.references | Dubik, Adam, 2007, Gastona Bachelarda teoria “przeszkód poznawczych” w kontekście pytania o uwarunkowania rozwoju wiedzy naukowej, „Kultura i Edukacja” nr 1, ss. 7–22. | pl_PL |
dc.references | Duda, Roman, 1995, Przeszkody epistemologiczne w matematyce, „Zagadnienia filozoficzne w nauce” XVII, ss. 35–48. | pl_PL |
dc.references | Kociuba, Maciej, 1995, Teratologia epistemologiczna. Teoria „przeszkody epistemologicznej” Gastona Bachelarda na tle socjologii wiedzy, „Lubelskie Odczyty Filozoficzne”, V, ss. 36–58. | pl_PL |
dc.references | Leszczyński, Damian, 2003, Gaston Bachelard, [w:] Leszczyński Damian, Szlachcic Krzysztof, Wprowadzenie do francuskiej filozofii nauki. Od Comte’a do Foucaulta, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, ss. 173–208. | pl_PL |
dc.references | Leszczyński, Damian, 2002, Filozofia nauki Gastona Bachelarda [posłowie do:] Bachelard Gaston, Kształtowanie się umysłu naukowego. Przyczynek do psychoanalizy wiedzy obiektywnej, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, ss. 328–377. | pl_PL |
dc.references | Wunenburger, Jean-Jacques, 2012, Filozofia obrazów, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria. | pl_PL |
dc.references | Zeidler, Paweł, 2013, O pokonywaniu przeszkody substancjalistycznej w chemii w świetle stanowiska racjonalizmu stosowanego Gastona Bachelarda, Granice nauki, „Lectiones & Acroases Philosophicae” VI 1, ss. 33–57. | pl_PL |
dc.relation.volume | 4B | pl_PL |