Polish Investments on Non-European Markets
Abstract
Foreign direct investment is probably one of the most visible signs of globalization
in recent years. Developing countries seek FDIs as a potential tool to complement
the level of domestic investment as well as a possible efficiency-gain instrument through the transfer of appropriate technology, management knowledge,
business culture, access to foreign markets, increasing employment opportunities,
and improving living standards. Undoubtedly, non-European markets, mostly represented
by developing countries, are becoming an important and attractive area
for economic activities for highly- and medium-developed economies.
The aim of the paper is to discuss and present the investment activities of
Polish companies on non-European markets as it poses challenge not only for the
companies themselves but also for the government to support the logistical and
financial needs of the potential investors. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne są prawdopodobnie jednym z najbardziej
widocznych znaków globalizacji w ostatnich latach. Kraje rozwijające się ściągają
bezpośrednie inwestycje zagraniczne jako potencjalne źródło zwiększające
poziom inwestycji krajowych oraz specyficzny instrument zwiększający efektywność
poprzez transfery technologii, wiedzy, technik zarządzania, kultury biznesu,
dostęp do nowych rynków, zwiększający zatrudnienie i polepszający warunki
życia. Niewątpliwie rynki pozaeuropejskie, głównie reprezentowane przez kraje
rozwijające się, stają się ważnym i atrakcyjnym obszarem działalności gospodarczej
dla krajów wysoko i średnio rozwiniętych.
Celem artykułu jest omówienie aktywności inwestycyjnej polskich przedsiębiorstw
na rynkach pozaeuropejskich będącej wyzwaniem nie tylko dla samych
przedsiębiorstw, ale także dla rządu mogącego udzielić wsparcia logistycznego
i finansowego potencjalnym inwestorom.
Collections