Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZyzik, Grzegorz
dc.date.accessioned2017-01-11T14:45:23Z
dc.date.available2017-01-11T14:45:23Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20343
dc.description.abstractThe aim of this article is to pose the question of who is the man in a world steeped in technology. Currently, through the significant growth of the Internet, we are in the middle of the road leading to the connection of all people in the world in one nervous system. Machines are the most important teachers of man. Not only in terms of learning specific things, but also in the sense that the role of the teacher described by Max Weber — in communicating our knowledge about how to be a man. With some caution we can say that the machines define human form of contact with other people. In conclusion, the author of the article considers the question of human nature in the light of such phenomena as the collective consciousness in the network, technological development and biohacking. The author introduces the concept of „machines” meaning the virtual body, computers, credit cards, terminals, camera, internet, networks, software, satellite and fiber optics. These are all elements merged in the „machine” that creates human behavior.pl_PL
dc.description.sponsorshipNumer został przygotowany przy wsparciu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;30
dc.subjectrobotpl_PL
dc.subjecttechnologypl_PL
dc.subjectbiohackingpl_PL
dc.subjectInternetpl_PL
dc.subjecttechnoanthropologypl_PL
dc.subjecttranshumanismpl_PL
dc.subjecttechnological developmentpl_PL
dc.subjectcollective knowledgepl_PL
dc.titleUwięzieni w maszynie. Technoantropologiapl_PL
dc.title.alternativeTrapped inside the machine. Techno-anthropologypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2015pl_PL
dc.page.number62-73pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Opolskipl_PL
dc.referencesBoellstroff, Tom, 2012, Dojrzewanie w Second Lifie. Antropologia człowieka wirtualnego, przeł. Agata Sadza, Kraków: WUJ.pl_PL
dc.referencesCollins, Harry, Pinch, Trevor, 1998, Golem. Czyli co trzeba wiedzieć o nauce, przeł. Anna Tanalska-Dulęba, Warszawa: CiS.pl_PL
dc.referencesGarreau, Joel, 2005, Radykalna Rewolucja, przeł. Agnieszka Kloch, Aleksander Michalski, Warszawa: Prószyński i S-ka.pl_PL
dc.referencesJordan, Tom, 2011, Hakerstwo, przeł. Tomasz Płudowski, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesLévy, Pierre, 1997, Collective Intelligence: Mankind’s Emerging World in Cyberspace, Cambridge: Perseus-Books.pl_PL
dc.referencesPostman, Neil, 2004, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, przeł. Anna Tanalska-Dulęba, Warszawa: MUZA.pl_PL
dc.referencesTurney, Jon, 2001, Ślady Frankensteina, przeł. Marta Wiśniewska, Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesŻylińska, Joanna, 2012, W laboratorium etyki. Odpowiedzialność za życie, [w:] Ryszard, Kluszczyński (red.), Crude life. The Tissue Culture & Art. Project. Oron Catts & Iont Zurr, Gdańsk: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, ss. 16–33.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord