Show simple item record

dc.contributor.authorRusek, Damian
dc.date.accessioned2017-01-11T13:43:40Z
dc.date.available2017-01-11T13:43:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20339
dc.description.abstractNowadays, the problem of indoctrination at schools seems to be quite distant and invalid in the sphere of the pedagogical research. It appears that manipulating students and inculcating certain attitudes and beliefs to them may often be conducted unconsciously, which suppresses students’ remarkable capacities such as critical thinking, frank expression of their own opinions and much broader view on the varied subjects at the same time. The method of M. Lipman appears to be an effective solution for eliminating indoctrination at schools and adopting above mentioned attitudes by the students. After defining and analyzing certain notions concerning indoctrination and education, I present strong and weak points of the method of M. Lipman in excluding the idea of indoctrination at schools. The following writing presents the meaning and the significance of “The Philosophy for Children” in the struggle against the indoctrination.pl_PL
dc.description.sponsorshipNumer został przygotowany przy wsparciu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;30
dc.subjectindoctrinationpl_PL
dc.subjectMatthew Lipmanpl_PL
dc.subjecteducationpl_PL
dc.subjectIAPCpl_PL
dc.subjectphilosophy of educationpl_PL
dc.titleFilozofia Edukacji. Metoda Matthew Lipmana przeciw pojęciu indoktrynacjipl_PL
dc.title.alternativeMatthew Lipman’s method against the indoctrinationpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2015pl_PL
dc.page.number132-143pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesCamhy, Daniela G., Iberer, Günter, 1990, Nauczanie „Filozofii dla dzieci”. Badania nad umysłowym i osobowościowym rozwojem uczniów, „Prakseologia”, nr ½, s. 183–212.pl_PL
dc.referencesCostello, Patrick, 1988, Indoktrynacja a filozofia dla dzieci, „Edukacja Filozoficzna”, vol. 5, s. 287–297.pl_PL
dc.referencesDiduszko, Hanna, 2001, Filozoficzne dociekania z dziećmi i młodzieżą w szkole podstawowej, [w]: „Pasja czy misja? O uczeniu filozofii”, red. D. Probucka, A. Olech, M. Woźniczka, Częstochowa: Wydawnictwo WSP, s. 67–76.pl_PL
dc.referencesElwich, Beata, Łagodzka, Anna, Piłat, Robert, 1996, „Filozofia dla dzieci”. Informacja o programie, Warszawa: Fundacja Edukacja dla Demokracji [broszura].pl_PL
dc.referencesKrasnodębski, Michał, 2008, Formowanie doskonałego człowieka w filozofii wychowania Sokratesa i Platona, [w]: „Opieka — Terapia — Wychowanie”, 1–2.pl_PL
dc.referencesLipman, Matthew, Sharp, Ann Margaret, 1994, Dociekania etyczne, Warszawa: Fundacja Edukacja dla Demokracji.pl_PL
dc.referencesLipman, Matthew, Sharp, Ann Margaret, Oscanyan, Frederick S., 1997, Filozofia w szkole, Warszawa: Wydawnictwa CODN.pl_PL
dc.referencesNowicka-Kozioł, Maria, 1993, Refleksyjność w szkole dla demokracji, „Nowa Szkoła”, s. 347–350.pl_PL
dc.referencesNaji, Saeed, 2005, Interview with Matthew Lipman, [w]: „Children and Youth Philosophers”, http://www.buf.no/en/read/txt/?page=sn-lip2 (04.11.2014).pl_PL
dc.referencesOkoń, Wincenty, 1984, Słownik Pedagogiczny, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesPiłat, Robert, 1993, „Filozofowanie z dziećmi” M. Lipmana jako program etyki dla szkół podstawowych, „Etyka” nr 26, s. 135–145.pl_PL
dc.referencesPiłat, Robert, 1997, Thinking, School and Society, Warszawa: Biuletyn Olimpiady Filozoficznej, nr 13, s. 34–37.pl_PL
dc.referencesPlaton, 2010, Państwo, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesPobojewska, Aldona, 2012, Początek filozofii: postawy, motywacje, umiejętności, [w:] „Filozofia. Edukacja interaktywna. Metody — środki — scenariusze”, red. A. Pobojewska, Warszawa: Wydawnictwo Stentor.pl_PL
dc.referencesZalewski, Dariusz, 2011, Akcja: Stop szkolnej indoktrynacji, [w]: „Edukacja Klasyczna w XXI wieku”, http://www.edukacjaklasyczna.pl/akcja-stop-szkolnej-indoktrynacji (04.11.2014).pl_PL
dc.referencesZubelewicz, Jan, 2001, Lipmana filozofia dla dzieci — analiza krytyczna, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2, s. 67–100.pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record