dc.contributor.author | Rusek, Damian | |
dc.date.accessioned | 2017-01-11T13:43:40Z | |
dc.date.available | 2017-01-11T13:43:40Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/20339 | |
dc.description.abstract | Nowadays, the problem of indoctrination at schools seems to be quite
distant and invalid in the sphere of the pedagogical research. It appears
that manipulating students and inculcating certain attitudes and beliefs
to them may often be conducted unconsciously, which suppresses
students’ remarkable capacities such as critical thinking, frank
expression of their own opinions and much broader view on the varied
subjects at the same time. The method of M. Lipman appears to be an
effective solution for eliminating indoctrination at schools and adopting
above mentioned attitudes by the students. After defining and analyzing
certain notions concerning indoctrination and education, I present
strong and weak points of the method of M. Lipman in excluding the
idea of indoctrination at schools. The following writing presents the
meaning and the significance of “The Philosophy for Children” in the
struggle against the indoctrination. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Numer został przygotowany przy wsparciu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;30 | |
dc.subject | indoctrination | pl_PL |
dc.subject | Matthew Lipman | pl_PL |
dc.subject | education | pl_PL |
dc.subject | IAPC | pl_PL |
dc.subject | philosophy of education | pl_PL |
dc.title | Filozofia Edukacji. Metoda Matthew Lipmana przeciw pojęciu indoktrynacji | pl_PL |
dc.title.alternative | Matthew Lipman’s method against the indoctrination | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 132-143 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Camhy, Daniela G., Iberer, Günter, 1990, Nauczanie „Filozofii dla dzieci”. Badania nad umysłowym i osobowościowym rozwojem uczniów, „Prakseologia”, nr ½, s. 183–212. | pl_PL |
dc.references | Costello, Patrick, 1988, Indoktrynacja a filozofia dla dzieci, „Edukacja Filozoficzna”, vol. 5, s. 287–297. | pl_PL |
dc.references | Diduszko, Hanna, 2001, Filozoficzne dociekania z dziećmi i młodzieżą w szkole podstawowej, [w]: „Pasja czy misja? O uczeniu filozofii”, red. D. Probucka, A. Olech, M. Woźniczka, Częstochowa: Wydawnictwo WSP, s. 67–76. | pl_PL |
dc.references | Elwich, Beata, Łagodzka, Anna, Piłat, Robert, 1996, „Filozofia dla dzieci”. Informacja o programie, Warszawa: Fundacja Edukacja dla Demokracji [broszura]. | pl_PL |
dc.references | Krasnodębski, Michał, 2008, Formowanie doskonałego człowieka w filozofii wychowania Sokratesa i Platona, [w]: „Opieka — Terapia — Wychowanie”, 1–2. | pl_PL |
dc.references | Lipman, Matthew, Sharp, Ann Margaret, 1994, Dociekania etyczne, Warszawa: Fundacja Edukacja dla Demokracji. | pl_PL |
dc.references | Lipman, Matthew, Sharp, Ann Margaret, Oscanyan, Frederick S., 1997, Filozofia w szkole, Warszawa: Wydawnictwa CODN. | pl_PL |
dc.references | Nowicka-Kozioł, Maria, 1993, Refleksyjność w szkole dla demokracji, „Nowa Szkoła”, s. 347–350. | pl_PL |
dc.references | Naji, Saeed, 2005, Interview with Matthew Lipman, [w]: „Children and Youth Philosophers”, http://www.buf.no/en/read/txt/?page=sn-lip2 (04.11.2014). | pl_PL |
dc.references | Okoń, Wincenty, 1984, Słownik Pedagogiczny, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Piłat, Robert, 1993, „Filozofowanie z dziećmi” M. Lipmana jako program etyki dla szkół podstawowych, „Etyka” nr 26, s. 135–145. | pl_PL |
dc.references | Piłat, Robert, 1997, Thinking, School and Society, Warszawa: Biuletyn Olimpiady Filozoficznej, nr 13, s. 34–37. | pl_PL |
dc.references | Platon, 2010, Państwo, Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Pobojewska, Aldona, 2012, Początek filozofii: postawy, motywacje, umiejętności, [w:] „Filozofia. Edukacja interaktywna. Metody — środki — scenariusze”, red. A. Pobojewska, Warszawa: Wydawnictwo Stentor. | pl_PL |
dc.references | Zalewski, Dariusz, 2011, Akcja: Stop szkolnej indoktrynacji, [w]: „Edukacja Klasyczna w XXI wieku”, http://www.edukacjaklasyczna.pl/akcja-stop-szkolnej-indoktrynacji (04.11.2014). | pl_PL |
dc.references | Zubelewicz, Jan, 2001, Lipmana filozofia dla dzieci — analiza krytyczna, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2, s. 67–100. | pl_PL |