dc.contributor.author | Płoszczyniec, Antoni | |
dc.date.accessioned | 2017-01-09T10:49:18Z | |
dc.date.available | 2017-01-09T10:49:18Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/20329 | |
dc.description.abstract | “Body” is here understood prima facie as biological, organic body
(Körper). This article claims, that ignoring this aspect of human being is
wrong, because many important anthropological and existential
phenomena are based on reality of Körper, not only Leib. “Reality” of
human body is understood as a constitutive element of a human being’s
essence, without which one cannot be a human. First were presented
Heidegger’s critique of philosophical anthropology and concept of
animalitas. According to the author of Being and Time, referring to
biological corporeality is secondary to fundamental ontology. This
article criticizes Heidegger and claims, that many phenomena indicated
by him are primary understandable only by paying attention to organic
dimension of human body, dimension underestimated by Heidegger.
Then, a number of „existentialist” aspects of human life were presented,
and their consideration confirms that it is impossible to gain insight on
a human if his corporeal dimension is ignored. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;35 | |
dc.subject | antropologia filozoficzna | pl_PL |
dc.subject | fenomenologia ciała | pl_PL |
dc.subject | Leib | pl_PL |
dc.subject | Körper | pl_PL |
dc.subject | animalitas | pl_PL |
dc.subject | Heidegger | pl_PL |
dc.subject | Plessner | pl_PL |
dc.subject | ciało | pl_PL |
dc.subject | philosophical anthropology | pl_PL |
dc.subject | phenomenology of body | pl_PL |
dc.subject | animalitas | pl_PL |
dc.subject | body | pl_PL |
dc.title | O rzeczywistości ciała ludzkiego | pl_PL |
dc.title.alternative | On Reality of Human Body | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 114-131 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Wrocławski | pl_PL |
dc.references | Arystoteles, 2007, Etyka nikomachejska, przeł. Daniela Gromska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Czerniak, Stanisław, 2004, Wstęp. Niemiecka antropologia filozoficzna XX wieku. Klasycy i wątki współczesne, [w:] Stanisław Czerniak, Jarosław Rolewski (red.), Studia z filozofii niemieckiej, t. 4: Antropologia filozoficzna, Toruń: Wydawnictwo UMK, 5-22. | pl_PL |
dc.references | Grene, Marjorie, 1966, Positionality in the Philosophy of Helmuth Plessner, “The Review of Metaphysics”, vol. 20, no. 2 (Dec.), s. 250-277. | pl_PL |
dc.references | Heidegger, Martin 1999b, „Czym jest metafizyka?”. Wprowadzenie, przeł. Krzysztof Wolicki, [w:] Martin Heidegger, Znaki drogi, przeł. Seweryn Blandzi et al., Warszawa: Spacja, s. 313-327. | pl_PL |
dc.references | Heidegger, Martin, 1994, Bycie i czas, przeł. Bogdan Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Heidegger, Martin, 1997, Czas światoobrazu, przeł. Krzysztof Wolicki, [w:] Martin Heidegger, Drogi lasu, przeł. Jerzy Gierasimiuk et al., Warszawa: Fundacja „Aletheia”, s. 67-95 | pl_PL |
dc.references | Heidegger, Martin, 1999a, List o „humanizmie”, przeł. Józef Tischner, [w:] Martin Heidegger, Znaki drogi, przeł. Seweryn Blandzi et al., Warszawa: Spacja, s. 271-312. | pl_PL |
dc.references | Heidegger, Martin, 2012, Kant a problem metafizyki, przeł. Bogdan Baran, Warszawa: Aletheia. | pl_PL |
dc.references | Jonas, Hans, 1994, Religia gnozy, przeł. Marek Klimowicz, Kraków: Platan. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, Leszek, 2008, O sprawie seksu, [w:] Leszek Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach. Trzy serie, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 158-164. | pl_PL |
dc.references | Krąpiec, Mieczysław Albert, 1991, Ja – człowiek, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. | pl_PL |
dc.references | Merleau-Ponty, Maurice, 2001, Fenomenologia percepcji, przeł. Małgorzata Kowalska i Jacek Migasiński, Warszawa: Fundacja Aletheia. | pl_PL |
dc.references | Paczkowska-Łagowska, Elżbieta, 1994, Wstęp. Natura ludzka, historia, polityka w antropologii Helmutha Plessnera, [w:] Helmuth Plessner, Władza a natura ludzka. Esej o antropologii światopoglądu historycznego, przeł. Elżbieta Paczkowska- Łagowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. VIIXXVIII. | pl_PL |
dc.references | Plessner, Helmuth, 1988a, Pytanie o conditio humana, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, [w:] Helmuth Plessner, Pytanie o conditio humana. Wybór pism, przeł. Zdzisław Krasnodębski et al., Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 29-106. | pl_PL |
dc.references | Plessner, Helmuth, 1988b, Czy antropologia filozoficzna jest jeszcze potrzebna?, przeł. Andrzej Załuska, [w:] Helmuth Plessner, Pytanie o conditio humana. Wybór pism, przeł. Zdzisław Krasnodębski et al., Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 322-333. | pl_PL |
dc.references | Scheler, Max, 1987, Stanowisko człowieka w kosmosie, przeł. Adam Węgrzecki, [w:] Max Scheler, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, przeł. Stanisław Czerniak i Adam Węgrzecki, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 43-149. | pl_PL |
dc.references | Thomae de Aquino, Compendium theologiae ad fraterem Raynaldum, http://www.corpusthomisticum.org/iopera.html (dostęp: 31 I 2016). | pl_PL |
dc.references | Thomae de Aquino, Summa Theologiae, http://www.corpusthomisticum.org/iopera.html (dostęp: 31 I 2016). | pl_PL |
dc.relation.volume | 4 | pl_PL |