dc.contributor.author | Bytniewski, Jerzy | |
dc.date.accessioned | 2017-01-09T09:23:50Z | |
dc.date.available | 2017-01-09T09:23:50Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/20323 | |
dc.description.abstract | Today we cannot say with certainty what the Swiss psychologist
attitude towards postmodernism would be, therefore it is reasonable to
ask: what are the similarities and differences between the Depth
Psychology and the above-mentioned trend? Omitting the underlying
absolutism present in the Jung`s “system” (revealing itself in the
archetypal construction not only of human world but reality overall (in
radically idealistic interpretation of Jung`s philosophy) reveals to us the
variety of expressions, that appear to imply a totally different tendency
present in his writings. Instead of strengthening unchangeable
foundations of reality here we find their dissolution; instead of creating
monolithic human psychology we find far-reaching relativization
(theoretical and moral); instead of universalistic rules of individual
development and precise ethical obligations concerning every human
separately, we find vast margin of freedom and great number of equally
valuable paths of personality development left to the individual. In the
proposed papers I would like to show Jung not as the hypothetical
enemy of postmodernism but more as a proto-postmodernist, or
perhaps even as a postmodernist par excellence. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;35 | |
dc.subject | Jung | pl_PL |
dc.subject | depth psychology | pl_PL |
dc.subject | postmodernism | pl_PL |
dc.subject | psychologia głębi | pl_PL |
dc.subject | postmodernizm | pl_PL |
dc.title | C.G. Jung a dyskurs postmodernistyczny | pl_PL |
dc.title.alternative | C.G. Jung and the Postmodern Discourse | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 79-101 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Baudrillard, Jean, 2005, Symulakry i symulacja, przeł. Sławomir Królak, Warszawa: Wydawnictwo Sic!. | pl_PL |
dc.references | Jacobi, Jolande, 1993, Psychologia C.G. Junga, przeł. Stanisław Łypacewicz, Warszawa: Wydawnictwo Wodnika. | pl_PL |
dc.references | Jung, Carl, Gustav, 2005, Psychologia a religia Zachodu i Wschodu, przeł. Robert Reszke, Warszawa: Wydawnictwo KR. | pl_PL |
dc.references | Jung, Carl, Gustav, 2009, O rozwoju osobowości, przeł. Robert Reszke, Warszawa: Wydawnictwo KR. | pl_PL |
dc.references | Jung, Carl, Gustav, 2010, Życie symboliczne, przeł. Robert Reszke, Warszawa: Wydawnictwo KR. | pl_PL |
dc.references | Jung, Carl, Gustav, 1997, Typy psychologiczne, przeł. Robert Reszke, Warszawa: Wrota KR. | pl_PL |
dc.references | Jung, Carl, Gustav, 2010, Zaratustra Nietzschego, Notatki z seminarium 1934-1939, wydał James L. Jarrett, T.1, tłum. Robert Reszke, Warszawa: Wydawnictwo KR. | pl_PL |
dc.references | Jung, Carl, Gustav, 2010, Zaratustra Nietzschego, Notatki z seminarium 1934-1939, wydał James L. Jarrett, T.2, tłum. Robert Reszke, Warszawa: Wydawnictwo KR. | pl_PL |
dc.references | Jung, Carl, Gustav, 2009, Przyczynki do symboliki Jaźni, przeł. Robert Reszke, Warszawa: Wydawnictwo KR. | pl_PL |
dc.references | Lyotard, Jean-Francois, 1997, Kondycja ponowoczesna, przeł. Małgorzata Kowalska, Jacek Migasiński, Warszawa: Fundacja Aletheia. | pl_PL |
dc.references | Rorty, Richard, 2009, Przygodność, ironia i solidarność, przeł. Wacław Jan Popowski, Warszawa: W.A.B.. | pl_PL |
dc.references | Vattimo, Gianni, 2006, Koniec nowoczesności, przeł. Monika SurmaGawłowska, Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Welsch, Wolfgang, 1998, Nasza postmodernistyczna moderna, przeł. Roman Kubicki, Anna Zeidler-Janiszewska, Warszawa: Oficyna Naukowa. | pl_PL |
dc.relation.volume | 4 | pl_PL |