Show simple item record

dc.contributor.authorZatora, Anna
dc.date.accessioned2016-12-13T07:47:35Z
dc.date.available2016-12-13T07:47:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn2082-4459
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20192
dc.description.abstractThe article is an attempt at presenting Joanna Bator’s novel "Ciemno, prawie noc" as a book belonging to engaged literature and using the popular convention to criticise society. The first part contains examples and theoretical considerations about the changes in the convention of the horror novel, which consists of a gothic novel with various genres such as horror, thriller and detective story. The matter of their social dimension was touched on, for instance, with reference to Noël Caroll’s theory, Scandinavian detective story or the books by Alice Munro. The second part of article is composed of the review of conventional implements used by Bator that are typical of gothic novel, detective story, horror and fairytale. The use of specific implements, their accumulation and the disturbance of the convention are interpreted as a way of getting the readers to loose the well-known schema and drawing their attention to the relevant social problems. The convention of popular literature in "Ciemno, prawie noc" is designed for something more than only entertainment.pl_PL
dc.description.abstractArtykuł stanowi próbę przedstawienia powieści Joanny Bator "Ciemno, prawie noc" jako utworu należącego do literatury zaangażowanej i wykorzystującego popularną konwencję w celu dokonania krytyki społeczeństwa. W części pierwszej znajdują się głównie poparte przykładami teoretyczne rozważania na temat przeobrażeń konwencji powieści grozy. Zalicza się do niej powieść gotycką z jej dalszymi odmianami gatunkowymi, takimi jak horror, thriller i kryminał. Kwestia ich potencjalnego wymiaru społecznego zostaje poruszona w nawiązaniu między innymi do teorii Noëla Carolla, kryminałów skandynawskich czy utworów Alice Munro. Na część drugą tekstu składa się przegląd wykorzystanych przez Bator konwencjonalnych narzędzi przynależnych do powieści gotyckiej, kryminału, horroru i baśni. Użycie określonego instrumentarium, jego nagromadzenie i zaburzenie konwencji jest zinterpretowane jako sposób na wytrącenie odbiorcy ze znanego schematu i zwrócenie jego uwagi na istotne problemy społeczne. Konwencja literatury popularnej służy w "Ciemno, prawie noc" czemuś więcej niż tylko rozrywce.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiejpl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Humana;6
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectgothic novelpl_PL
dc.subjecthorror novelpl_PL
dc.subjectdetective storypl_PL
dc.subjectfairytalepl_PL
dc.subjectJoanna Batorpl_PL
dc.subjectpowieść gotyckapl_PL
dc.subjecthorrorpl_PL
dc.subjectkryminałpl_PL
dc.subjectbaśńpl_PL
dc.titleUżycie konwencji. Instrumentarium grozy i jego misja w „Ciemno, prawie noc” Joanny Batorpl_PL
dc.title.alternativeThe Usage of Convention. The Implements of Horror and their Mission in Joanna Bator’s Novel "Ciemno, prawie noc"pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number211-225pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.identifier.eissn2449-8491
dc.referencesBator J., Ciemno, prawie noc, Warszawa 2013pl_PL
dc.referencesBerndt K., The Ordinary Terrors of Survival: Alice Munro and the Canadian Gothic, “Journal of The Short Story in English” [online], 2010, No. 55. Dostępny w internecie: http://jsse.revues.org/1079 [dostęp: 22 kwietnia 2015]pl_PL
dc.referencesCarroll N., Filozofia horroru albo Paradoksy uczuć, przeł. M. Przylipiak, Gdańsk 2004pl_PL
dc.referencesCuller J., Konwencja i oswojenie, przeł. I. Sieradzki, [w:] Znak, styl, konwencja, wybór i wstęp M. Głowiński, Warszawa 1977, s. 146–196.pl_PL
dc.referencesCzapliński P., Nowa powieść Joanny Bator. Alicja w krainie strachów, „Gazeta Wyborcza” [online], 30 października 2012. Dostępny w internecie: http://wyborcza. pl/1,76842,12762841,Nowa_powiesc_Joanny_Bator__Alicja_w_krainie_strachow. html [dostęp: 24 kwietnia 2015].pl_PL
dc.referencesGazda G., Izdebska A., Płuciennik J., Wstęp, [w:] Gotycyzm i groza w kulturze, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Łódź 2003, s. 5–7.pl_PL
dc.referencesHas-Tokarz A., Horror w literaturze współczesnej i filmie, Lublin 2010.pl_PL
dc.referencesIzdebska A., Gotyckie labirynty, [w:] Wokół gotycyzmów, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2002, s. 33–41pl_PL
dc.referencesJanion M., Zbójcy i upiory, [w:] Romantyzm, rewolucja, marksizm. Colloquia gdańskie, red. M. Janion, Gdańsk 1972, 297–402pl_PL
dc.referencesKostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesKowalczyk-Twarkowski K., „Najpiękniejsze kule Europy”. Religia a „południowy gotyk” w twórczości Flannery O’Connor, [w:] Wielkie tematy literatury amerykańskiej, t. 1: Bóg, wiara, religia, red. T. Pyzik, Katowice 2003, s. 151–162.pl_PL
dc.referencesLasić S., Poetyka powieści kryminalnej. Próba analizy strukturalnej, przeł. M. Petryńska, Warszawa 1976.pl_PL
dc.referencesLeffler Y., Współczesny horror jako gra satysfakcji, przeł. L. Karczewski, [w:] Wokół gotycyzmów, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2002, s. 43–49pl_PL
dc.referencesMazurkiewicz A., Granice tajemnicy. O „Śledztwie” Stanisława Lema, [w:] Gotycyzm i groza w kulturze, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Łódź 2003, s. 159–165.pl_PL
dc.referencesOstachowicz I., Noc żywych Żydów, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesPoświatowska J., „Kobiety, które nienawidzą przemocy”. Wizerunki kobiecości w szwedzkich powieściach kryminalnych i ich adaptacjach filmowych, [w:] Od pióra do sieci. Zmienne media literatury, red. P. Michałowski, Szczecin 2015, s. 143–165.pl_PL
dc.referencesSiewierski J., Powieść kryminalna, Warszawa 1979.pl_PL
dc.referencesSinko Z., Gotycyzm, [w:] Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, wyd. 2, Wrocław 1991, s. 158–163.pl_PL
dc.referencesSinko Z., Wstęp, [w:] M.G. Lewis, Mnich. Powieść, przeł. Z. Sinko, Wrocław 1964, s. III–LXXIX.pl_PL
dc.contributor.authorEmailanna.zatora@gmail.compl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska