Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRolka, Malwina
dc.date.accessioned2016-12-05T13:06:21Z
dc.date.available2016-12-05T13:06:21Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20127
dc.description.abstractA category of secondary orality appeared in debate over the condition of contemporary culture by dint of Walter Jackson Ong’s research on influence of technology of word over an awareness of western man. Its concept designates a specific type of communicational situation, which is created by a twentieth-century ways of transmission of informations, like radio, television, telephone and another electronic voice-devices. In Ong’s works the perspective of secondary orality functions in context of the model of Greek culture, which preceded a beginning of the characterstic type of mentality, connected with the interiorization of script. The original oral awareness was dipped in world of mythical stories, which was created a cultural identity by dint of the acts of memorization and oral transmission of poetic experience. Analogies and differences between secondary and primary orality tease to ask about function and understanding the category of myth in perspective the first of them, which didn't appear in Ong’s works. A response to this question must connect with consideration of understanding the myth in contemporary reflection about the culture and with a search of symptoms of its presence in middle-class and consumerist societies, in which have appeared the technology of secondary orality. In my paper I'd like to try to recreate this elements of cultural background of contemporariness, which relate the age of twentieth-century orality to its ancient mythical grounding but equally indulge in transformations by dint of evolution of human condition in western culturepl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;34
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectmythpl_PL
dc.subjectprimarypl_PL
dc.subjectoralitypl_PL
dc.subjectsecondary oralitypl_PL
dc.subjectscriptpl_PL
dc.subjectideologypl_PL
dc.subjectculturepl_PL
dc.subjectmitpl_PL
dc.subjectoralność pierwotnapl_PL
dc.subjectoralność wtórnapl_PL
dc.subjectpismopl_PL
dc.subjectideologiapl_PL
dc.subjectkulturapl_PL
dc.titleMit i oralność w świetle diagnoz kryzysu kultury nowoczesnejpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number119-137pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląskipl_PL
dc.referencesAdorno, Teodor, 1990, Sztuka i sztuki. Wybór esejów, przeł. Krzemień- Ojak, Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesBaczko, Bronisław, 1965, Człowiek i światopoglądy, Warszawa: Książka i Wiedza.pl_PL
dc.referencesBarthes, Roland, 2000, Mitologie, przeł. A. Dziadek, Warszawa: Wydawnictwo KR.pl_PL
dc.referencesBarthes, Roland, 2009, Stopień zero pisania, przeł. K. Kot, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.pl_PL
dc.referencesColli, Giorgio, 2005, Filozofia ekspresji, przeł. H. Buczyńska-Garewicz, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.pl_PL
dc.referencesEliade, Mircea, 1998, Aspekty mitu, przeł. P. Mrówczyński, Warszawa: Wydawnictwo KR.pl_PL
dc.referencesHavelock, Eric, 2007, Przedmowa do Platona, przeł. P. Majewski, Warszawa: WUW.pl_PL
dc.referencesHorkheimer, Max, 2007, Krytyka instrumentalnego rozumu, przeł. H. Walentowicz, Warszawa: WN SCHOLAR.pl_PL
dc.referencesHorkheimer, Max, Adorno, Teodor, 2010, Dialektyka oświecenia, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesMcLuhan, Marshall, 1975, Wybór pism, przeł. K. Jakubowicz, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.pl_PL
dc.referencesMieletinski, Eleazar, 1981, Poetyka mitu, przeł. J. Dancygier, Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesNietzsche, Fryderyk, 2004, Pisma pozostałe, przeł. B. Baran, Kraków: inter esse.pl_PL
dc.referencesNietzsche, Fryderyk, 2003, Wędrowiec i jego cień, przeł. K. Drzewiecki, Kraków: Zielona Sowapl_PL
dc.referencesNietzsche, Fryderyk, 2004, Wola mocy, przeł. S. Frycz, K. Drzewiecki, Kraków: Zielona Sowa.pl_PL
dc.referencesNietzsche, Fryderyk, 2005, Narodziny tragedii, przeł. L. Staff, Kraków: Zielona Sowa.pl_PL
dc.referencesOlson, David, 2010, Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, przeł. M. Rakoczy, WUW.pl_PL
dc.referencesOng, Walter Jackson, 2009, Osoba — świadomość — komunikacja. Antologia, przeł. J. Japola, Warszawa: WUW.pl_PL
dc.referencesOng, Walter Jackson, 2011, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Warszawa: WUW.pl_PL
dc.referencesOrtega y Gasset, José, 2004, Ewolucja teorii dedukcyjnej. Pojęcie zasady u Leibniza, przeł. E. Burska, Gdańsk: słowo/obraz/terytoria.pl_PL
dc.referencesSpengler, Oswald, 2001, Zmierzch Zachodu. Zarys morfologii historii uniwersalnej, przeł. J. Marzęcki, Warszawa: Wydawnictwo KR.pl_PL
dc.referencesWagner, Ryszard, 1904, Sztuka i rewolucya, przeł. J. Mesnil, Lwów: PTN.pl_PL
dc.referencesWeber, Max, 1984, Szkice z socjologii religii, przeł. J. Prokopiuk, H. Wandowski, Warszawa: Książka i Wiedza.pl_PL
dc.referencesVandendorpe, Christian, 2008, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i kultury, przeł. A. Sawisz, Warszawa: WUW.pl_PL
dc.relation.volume3pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska