Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWojtczak, Monika
dc.date.accessioned2016-11-28T10:29:38Z
dc.date.available2016-11-28T10:29:38Z
dc.date.issued2016-11-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20080
dc.description.abstractPrzedmiotem niniejszej rozprawy doktorskiej jest przestrzeń społeczna szkoły i wybrane elementy, które tę przestrzeń kształtują, szczególnie relacje społeczne zachodzące między osobami współtworzącymi badaną przestrzeń. Zgodnie z przyjętym trójwymiarowym rozumieniem przestrzeni przedmiot badań stanowią głównie jej niematerialne, symboliczne/niewidzialne elementy. Badacz starał się również rozpoznać specyficzne składniki przestrzeni fizycznej, które stanowiły kontekst relacji społecznych zachodzących w szkole. Należy podkreślić, iż jako jedno z kluczowych odniesień teoretycznych wykorzystano koncepcję podejść mediacyjnych z punktu widzenia, której „przyglądano” się szkolnej przestrzeni społecznej. W tym kontekście istotna jest również odpowiedź na pytanie, jakie miejsce w przestrzeni szkoły mają podejścia mediacyjne? Celem poznawczym rozprawy doktorskiej jest rozpoznanie i rekonstrukcja przestrzeni społecznej szkoły poprzez analizę występujących w niej elementów, symbolicznych/niewidzialnych i tworzących ją relacji społecznych. Sformułowano również cel praktyczny pracy, którym jest próba spożytkowania rozpoznanych elementów symbolicznych/niewidzialnych przestrzeni dla kształtowania relacji społecznych. Mając na uwadze przedmiotem i cele badań postawiono następujące główne pytanie badawcze: Jaka jest przestrzeń społeczna szkoły? A także odpowiadające mu pytania szczegółowe: Jak kształtują się relacje społeczne w przestrzeni szkoły? Jakie elementy symboliczne/niewidzialne występują w szkolnej przestrzeni? Jakie są możliwości spożytkowania elementów symbolicznych/niewidzialnych przestrzeni dla kształtowania relacji społecznych? W procesie rekonstrukcji badanej przestrzeni posłużono się jakościowym podejściem badawczym. Jako metodę pozwalającą na rozwiązanie postawionych problemów badawczych wybrano metodę monograficzną. Zgodnie z jej założeniami zgromadzono materiał badawczy wykorzystując jakościową obserwację bezpośrednią, wywiad z wykorzystaniem fotografii a także analizę dokumentów zastanych. Terenem badań uczyniono szkołę podstawową realizującą projekt mający na celu wprowadzenie mediacji rówieśniczych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectprzestrzeń społeczna szkołypl_PL
dc.subjectmediacje rówieśniczepl_PL
dc.subjectpodejścia mediacyjnepl_PL
dc.titlePrzestrzeń społeczna szkoły - rekonstrukcja z punktu widzenia podejść mediacyjnychpl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number217pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniupl_PL
dc.dissertation.directorMarynowicz-Hetka, Ewa
dc.dissertation.reviewerMendel, Maria
dc.dissertation.reviewerSmolińska-Theiss, Barbara
dc.date.defence2016-12-15


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord