dc.contributor.author | Wojtczak, Monika | |
dc.date.accessioned | 2016-11-28T10:29:38Z | |
dc.date.available | 2016-11-28T10:29:38Z | |
dc.date.issued | 2016-11-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/20080 | |
dc.description.abstract | Przedmiotem niniejszej rozprawy doktorskiej jest przestrzeń społeczna szkoły i wybrane elementy, które tę przestrzeń kształtują, szczególnie relacje społeczne zachodzące między osobami współtworzącymi badaną przestrzeń. Zgodnie z przyjętym trójwymiarowym rozumieniem przestrzeni przedmiot badań stanowią głównie jej niematerialne, symboliczne/niewidzialne elementy. Badacz starał się również rozpoznać specyficzne składniki przestrzeni fizycznej, które stanowiły kontekst relacji społecznych zachodzących w szkole. Należy podkreślić, iż jako jedno z kluczowych odniesień teoretycznych wykorzystano koncepcję podejść mediacyjnych z punktu widzenia, której „przyglądano” się szkolnej przestrzeni społecznej. W tym kontekście istotna jest również odpowiedź na pytanie, jakie miejsce w przestrzeni szkoły mają podejścia mediacyjne?
Celem poznawczym rozprawy doktorskiej jest rozpoznanie i rekonstrukcja przestrzeni społecznej szkoły poprzez analizę występujących w niej elementów, symbolicznych/niewidzialnych i tworzących ją relacji społecznych. Sformułowano również cel praktyczny pracy, którym jest próba spożytkowania rozpoznanych elementów symbolicznych/niewidzialnych przestrzeni dla kształtowania relacji społecznych. Mając na uwadze przedmiotem i cele badań postawiono następujące główne pytanie badawcze: Jaka jest przestrzeń społeczna szkoły? A także odpowiadające mu pytania szczegółowe: Jak kształtują się relacje społeczne w przestrzeni szkoły? Jakie elementy symboliczne/niewidzialne występują w szkolnej przestrzeni? Jakie są możliwości spożytkowania elementów symbolicznych/niewidzialnych przestrzeni dla kształtowania relacji społecznych?
W procesie rekonstrukcji badanej przestrzeni posłużono się jakościowym podejściem badawczym. Jako metodę pozwalającą na rozwiązanie postawionych problemów badawczych wybrano metodę monograficzną. Zgodnie z jej założeniami zgromadzono materiał badawczy wykorzystując jakościową obserwację bezpośrednią, wywiad z wykorzystaniem fotografii a także analizę dokumentów zastanych. Terenem badań uczyniono szkołę podstawową realizującą projekt mający na celu wprowadzenie mediacji rówieśniczych. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | przestrzeń społeczna szkoły | pl_PL |
dc.subject | mediacje rówieśnicze | pl_PL |
dc.subject | podejścia mediacyjne | pl_PL |
dc.title | Przestrzeń społeczna szkoły - rekonstrukcja z punktu widzenia podejść mediacyjnych | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 217 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu | pl_PL |
dc.dissertation.director | Marynowicz-Hetka, Ewa | |
dc.dissertation.reviewer | Mendel, Maria | |
dc.dissertation.reviewer | Smolińska-Theiss, Barbara | |
dc.date.defence | 2016-12-15 | |