Show simple item record

dc.contributor.authorMackiewicz, Marta
dc.date.accessioned2016-10-27T13:57:14Z
dc.date.available2016-10-27T13:57:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20005
dc.description.abstractThe implementation of innovations in the public sector allows to satisfy public needs and meet socio-economic objectives. Their aim is also to provide services and public goods of higher quality and in an efficient manner, which results in an improved user access to information, faster delivery of services for business and citizens and competitive performance of companies. The purpose of the research paper is to identify the key determinants of innovation in the public sector. The paper presents the analysis of the most important instruments contributing to the development of innovation in the public sector and the mechanisms of improving the quality of management. Among the external drivers of innovation in the public sector much attention has been paid to the European cohesion policy, and the requirements related to the adoption of specific standards. The research methods include literature analysis, logic models illustrating the causal links and individual interviews with the representatives of the central administration.en_US
dc.description.abstractDzięki innowacjom w sektorze publicznym możliwe jest zaspokajanie potrzeb zgłaszanych przez społeczeństwo oraz realizacja celów społeczno-gospodarczych. Ich celem jest również dostarczanie usług i dóbr publicznych coraz wyższej jakości i w coraz bardziej efektywny sposób, dzięki czemu poprawia się dostęp do informacji, szybkość dostarczania usług dla przedsiębiorstw i mieszkańców oraz konkurencyjność firm. Celem artykułu jest identyfikacja kluczowych determinant innowacji w sektorze publicznym na przykładzie Polski. Dokonano analizy najważniejszych instrumentów przyczyniających się do wzrostu innowacyjności w sektorze publicznym i mechanizmów, dzięki którym poprawia się jakość zarządzania w administracji publicznej. Wśród zewnętrznych czynników wpływających na innowacje w sektorze publicznym dużo miejsca poświęcono polityce Unii Europejskiej oraz wymogom związanym z dostosowaniem do określonych standardów. W badaniu wykorzystano analizę literatury, modele logiczne obrazujące związki przyczynowo-skutkowe oraz wywiady indywidualne z przedstawicielami administracji centralnej.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana z projektu: „Popularyzacja najnowszej wiedzy ekonomicznej wśród ludzi młodych” realizowanego z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.pl_PL
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica; 319
dc.subjectinnovationsen_US
dc.subjectpublic sectoren_US
dc.subjectinnovation policyen_US
dc.subjectinnowacjepl_PL
dc.subjectsektor publicznypl_PL
dc.subjectpolityka innowacyjnapl_PL
dc.titleDeterminanty innowacji w sektorze publicznym na przykładzie Polskipl_PL
dc.title.alternativeDrivers of public sector innovation in Polanden_US
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[69]-82
dc.contributor.authorAffiliationSzkoła Główna Handlowa w Warszawie, Instytut Gospodarki Światowej.
dc.referencesArundel A., Casalib L., Hollanders H. (2015), How European public sector agencies innovate: The use of bottom-up, policy-dependent and knowledge-scanning innovation methods, Research Policy 44 (2015).pl_PL
dc.referencesArundel A., Hollanders H. (2011), A taxonomy of innovation: How do public sector agencies innovate? Results of the 2010 European Innobarometer survey of public agencies, UNUERIT, University of Maastricht, Australian Innovation Research Centre, University of Tasmania.pl_PL
dc.referencesBank Światowy (2014), Doing Business 2015: Going Beyond Efficiency, a World Bank Group.pl_PL
dc.referencesBorins S. (2001), The Challenge of Innovating In Government. Arlington, VA: Pricewaterhouse Coopers Endowment for The Business of Government.pl_PL
dc.referencesBorowiec A. (2015), A Model Assessing Innovativeness of Administration Units Awarding Public Contracts as a Tool to Conduct Economic Policy of the State, Equilibrium, Quarterly Journal of Economics and Economic Policy, 10(2), pp. 93–114, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/EQUIL.2015.015pl_PL
dc.referencesBowden A. (2005), Knowledge for Free? Distributed Innovation as a Source of Learning. Public Policy and Administration, 20, p. 56–68.pl_PL
dc.referencesBozeman B. (2000), Technology transfer and public policy: a review of research and theory, Research Policy 29 2000, p. 627–655.pl_PL
dc.referencesEtzkowitz H., Leydesdorff L. (1995), The Triple Helix-University-Industry-Government Relations: A Laboratory for Knowledge-Based Economic Development, EASST Review 14.pl_PL
dc.referencesGlor E. (2001), Key Factors Influencing Innovation In Government, The Innovation Journal: The Public Sector Innovation Journal, 6(2).pl_PL
dc.referencesKomisja Europejska (2010), Europejska Agenda Cyfrowa, KOM(2010) 245, Bruksela 26.08.2010 r.pl_PL
dc.referencesKomisja Europejska (2012a), Innobarometer 2011: Innovation in the public sector, it’s perception in and impact on business (Flash Eurobarometer 343), DG Enterprise, Bruksela.pl_PL
dc.referencesKomisja Europejska (2012b), Trends and Challenges in Public Sector Innovation in Europe, Thematic Report 2012 under Specific Contract for the Integration of INNO Policy TrendChart with ERAWATCH, Bruksela.pl_PL
dc.referencesKomisja Europejska (2013a), European Public Sector Innovation Scoreboard 2013 – A pilot exercise, Bruksela.pl_PL
dc.referencesKomisja Europejska (2013b), Unlocking the ICT growth potential in Europe: Enabling people and businesses, Bruksela.pl_PL
dc.referencesKomisja Europejska (2014), Study on eGovernment and the reduction of Administrative Burden, Bruksela.pl_PL
dc.referencesKouzmin A., Loffler E., Klages, H., Korac-Kakabadse, N. (1999), Benchmarking and performance measurement in public sectors: towards learning for agency effectiveness, The International Journal of public Sector Management, Vol. 12, No. 2.pl_PL
dc.referencesMetcalfe S. (1995), The Economic Foundations of Technology Policy: Equilibrium and Evolutionary Perspectives, in P. Stoneman (ed.), “Handbook of the Economics of Innovation and Technological Change”, Blackwell Publishers, Oxford (UK)/Cambridge (US).pl_PL
dc.referencesMulgan G., Albury D. (2003), Innovation in the Public Sector (Cabinet Office, London).pl_PL
dc.referencesNajwyższa Izba Kontroli (2012), Wdrażanie budżetu państwa w układzie zadaniowym – ocena procesów, informacja o wynikach kontroli, KAP410101/2011, Nr ew. 27/2012/P/11/001/KAP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOECD (2004), The Economic Impact of ICT. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.pl_PL
dc.referencesOECD (2010), Measuring Innovation. A new Perspective, Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.pl_PL
dc.referencesOECD (2012a), Information and Communication Technologies and Productivity Growth, Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.pl_PL
dc.referencesOECD (2012b), Innovation in Public Services: Context, Solutions and Challenges, Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.pl_PL
dc.referencesOECD (2012c), Science and Technology Outlook, Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.pl_PL
dc.referencesOECD/Eurostat (2005), Oslo Manual. Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, Third Edition, Paris.pl_PL
dc.referencesOliner S. D., Sichel D. E. (2002), Information technology and productivity: Where are now and where are we going? Federal Reserve Bank of Atlanta Economic Review, vol. 87, no 3, p. 15–44.pl_PL
dc.referencesPärna O., von Tunzelmann, N. (2007) Innovation in the Public Sector: Key Features Influencing the Development and Implementation of Technologically Innovative Public Sector Services in the UK, Denmark, Finland and Estonia, Information Policy 12, p. 109–125.pl_PL
dc.referencesRivera León L., Simmonds P., Roman L. (2012), Trends and Challenges in Public Sector Innovation in Europe, Technopolis Group, raport na zlecenie DG Enterprise, Bruksela.pl_PL
dc.referencesTorugsa A., Arundel A. (2015) The nature and incidence of workgroup innovationin the Australian public sector: evidence from the Australian 2011 state of the service survey. Aust. J. Public Administration.pl_PL
dc.referencesWindrum P. (2008) Innovation and entrepreneurship in public services, in:, Innovation in Public Sector Services, ed. Windrum P., Koch P., Edward Elgar, Cheltenham.pl_PL
dc.referencesWorld Economic Forum (2012), Global IT Report 2012, WEF.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmmackie@sgh.waw.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.319.05
dc.relation.volume2pl_PL
dc.subject.jelO31pl_PL
dc.subject.jelO35pl_PL
dc.subject.jelH83pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record