Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBanaszkiewicz, Artur
dc.date.accessioned2016-09-20T13:35:17Z
dc.date.available2016-09-20T13:35:17Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19636
dc.description.abstractFilozofia umysłu, w tym przede wszystkim sama filozofia krytyczna (transcendentalna krytyka rozumu), oraz filozofia filozofii Kanta przedstawione tu zostają jako jedyne w swoim rodzaju przedsięwzięcie wychowawcze. Tytułowa pedagogika transcendentalna (termin zaproponowany przeze mnie na użytek tego tekstu) nie stanowi teorii wychowania, lecz jego praktykę. Realizuje się ona na dwu płaszczyznach — (samo)wychowanie i (samo)kształcenie rozumu w krytyce oraz (samo) wychowanie i (samo)kształcenie człowieka w filozofii. Jest ona transcendentalna, tzn. nieempiryczna, ponieważ stanowi pewien system przekształceń mentalnych dokonywanych in abstracto w, jeśli wolno tak się wyrazić, mentalnej przestrzeni ludzkiej samoświadomości za pomocą narzędzi najzupełniej dyskursywnych i spekulatywnych. Krytyka rozumu oraz Kantowska filozofia filozofii ujęte zostają tutaj nie tylko jako narzędzia i metody tego swoistego procesu wychowawczego, lecz także, a właściwie przede wszystkim, jako transformacyjna praktyka intelektualna. Pojęcia wychowania, wychowanka i wychowawcy z płaszczyzny stricte pedagogicznej zostaną tu przeniesione w dziedzinę interpretacji Kanta koncepcji filozofii (w tym transcendentalnej krytyki rozumu), która zaprezentowana zostanie jako narzędzie kształtowania umysłu najprzód własnego, w dalszej zaś kolejności cudzego. Tekst podzielony jest na dwie podstawowe części: pierwsza poświęcona jest krytyce rozumu ujętej jako tegoż rozumu dyscyplinowanie i kształcenie, druga traktuje o filozofii jako narzędziu wychowania człowieka.pl_PL
dc.description.abstractThe philosophy of mind, and especially the critical philosophy (transcendental critique of reason) and philosophy of philosophy are presented here as a unique pedagogical endenavour. The work’s titular transcendental pedagogy (which is a term proposed by me solely for the use of the following paper) does not mean the theory of upbringing, but rather it’s practice. It works on two seperate levels: (self)upbringing and (self) education of reason in the critique, and (self)upbringing and (self)education of human in philosophy. It is transcendental, which means non-empirical, as it is a system of mental transformations made in abstracto in, so to speak, mental space of human selfconsciousness by means of entirely discursive and speculative tools. The critique of reason and Kant’s philosophy of philosophy are taken not only as tools and methods of this peculiar pedagogical process, but most of all as transformational intelectual practice. The concepts of upbringing, upbringee and upbringer are moved from the strictly pedagogical level into the field of the interpretation of Kant’s conception of philosophy (including the transcendental critique of reason). This philosophy is then shown as a tool for shaping both one’s own and the other’s minds. The paper is divided into two basic parts: the first one talks about the critique of reason as a discipline and education of reason, and the other one discusses philosophy as a tool for upbringing the human.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectrozumpl_PL
dc.subjectkrytykapl_PL
dc.subjectumysłpl_PL
dc.subjectfilozofiapl_PL
dc.subjectwychowaniepl_PL
dc.subjectkształceniepl_PL
dc.subjectfilozofia transcendentalnapl_PL
dc.subjectOświeceniepl_PL
dc.subjectreasonpl_PL
dc.subjectcritiquepl_PL
dc.subjectmindpl_PL
dc.subjectphilosophypl_PL
dc.subjectupbringingpl_PL
dc.subjecteducationpl_PL
dc.subjecttranscendental philosophypl_PL
dc.subjectEnlightmentpl_PL
dc.titlePedagogika transcendentalna. Kanta filozofia umysłu oraz jego filozofia filozofii jako projekt wychowawczypl_PL
dc.title.alternativeTranscendental Pedagogy. Kant’s Philosophy of Mind and Philosophy of Philosophy as an Educational Projectpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number110-131pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteArtur Banaszkiewicz — dr hab., adiunkt w Katedrze Historii Filozofii, Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania naukowe: nowożytna filozofia niemiecka, filozofia umysłu.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteArtur Banaszkiewicz — doctor habilitatus, assistant professor at the Department of the History of Philosophy, Institute of Philosophy of the University of Łódź. Research interests: modern German philosophy, philosophy of mind.pl_PL
dc.referencesAlbert K. (1991) O platońskim pojęciu filozofii, przeł. J. Drewnowski, posłowiem opatrzył J. Domański, Warszawa, Polska Akademia Nauk.pl_PL
dc.referencesHadot P. (1992) Filozofia jako ćwiczenie duchowe, przeł. P. Domański, Warszawa, Polska Akademia Nauk.pl_PL
dc.referencesHazard P. (1972) Myśl europejska w XVIII wieku od Monteskiusza do Lessinga, przeł. H. Suwała, wstępem poprzedził S. Pietraszko, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesKant I. (1912) Nachricht von der Einrichtung seiner Vorlesungen in dem Winterhalbenjahre von 1765-1766, w: Kant’s gesammelte Schriften, Berlin und Leipzig, hrsg. von der Königlich Preußischen Akademie der Wissenschaften, Bd. II, s. 305-313.pl_PL
dc.referencesKant I. (1923) Verkündigung des nahen Abschlusses eines Tractats zum ewigen Frieden in der Philosophie, w: Kant’s gesammelte Schriften, Berlin und Leipzig, hrsg. von der Königlich Preußischen Akademie der Wissenschaften, Bd. VIII, s. 411-422.pl_PL
dc.referencesKant I. (1966) Co to jest oświecenie, przeł. A. Landman, w: T. Kroński, Kant, Warszawa, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, s. 164-173.pl_PL
dc.referencesKant I. (1986) Krytyka czystego rozumu, z oryginału niemieckiego przełożył oraz opatrzył wstępem i przypisami R. Ingarden, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesKant I. (1999) O pedagogice, przeł. D. Sztobryn, Łódź, Wydawnictwo Dajas.pl_PL
dc.referencesKant I. (2003) Encyklopedia filozoficzna wraz z wyborem uwag o metafizyce i listów z lat 1769-1781, przełożył, opracował i wstępem poprzedził A. Banaszkiewicz, Kraków, Wydawnictwo Aureus.pl_PL
dc.referencesKant I. (2005a) Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka, przełożył, opracował i posłowiem opatrzył A. Banaszkiewicz, Kraków, Wydawnictwo Zielona Sowa.pl_PL
dc.referencesKant I. (2005b) Logika. Podręcznik do wykładów, przełożył, opracował oraz posłowiem opatrzył A. Banaszkiewicz, Kraków, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.pl_PL
dc.referencesSztobryn S. (1999) Słowo wstępne, w: I. Kant, O pedagogice, przeł. D. Sztobryn, Łódź, Wydawnictwo Dajas, s. 5-38.pl_PL
dc.identifier.doi10.5604/17339758.1173567
dc.relation.volume1pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord