Show simple item record

dc.contributor.authorMariański, Janusz
dc.date.accessioned2016-07-21T12:26:10Z
dc.date.available2016-07-21T12:26:10Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationMariański Janusz, (2015), Katolicyzm polski w procesie przemian, „Władza Sądzenia”, nr 6, s. 29–45pl_PL
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18888
dc.description.abstractCelem prezentowanego artykułu jest analiza kondycji polskiego katolicyzmu w okresie dokonujących się współcześnie przemian. Autor dostrzega, że religijność i moralność oparta na zasadach wiary długo nie poddawała się wyraźnym wpływom transformacji. Sytuacja uległa jednak zmianie po śmierci Jana Pawła II. W okresie tym przyspieszył proces sekularyzacji społeczeństwa polskiego, czego wyrazem są postępujące zmiany w wartościach i normach moralnych o proweniencji religijnej. Zmiany te obserwować można w kilku obszarach: autodeklaracji religijnych, oceny wiary i wierzeń religijnych, spadku zaufania do instytucji Kościoła katolickiego. Na podstawie wybranych analiz autor formułuje prognozę odnoszącą się do polskiego katolicyzmu. Zakłada, że przemiany religijności Polaków będą zmierzać w kierunku zakwestionowania roli Kościoła jako instytucji religijnej i społecznej. Dla religijności Polaków charakterystyczna będzie raczej indywidualizacja, odkościelnienie i pluralizm religijny, a nie ateizm.pl_PL
dc.description.abstractThe main goal of the presented article is the analysis of the Polish Catholicism during the modern social changes. Author suggests that the religiousness and the morality based on faith dogmas was stable for a long time, but situation has changed after John Paul II death. That became an impulse to fast secularization of Polish society. This process can be observed in values and moral norms that became more secular. Although Polish still feel sentiment to Catholic tradition, a number of religious self-declaration is decreasing. That can lead to stop of seeing the Catholicism in Poland as a cultural obviousness. However, Polish atheism still can be characterized more as living without religion (ecclesial atheism) than irreligious behavior. The faith and religious practices are not so common as they used to be. Polish Catholics often deny the main faith dogmas and accept the non-Christian believes. Among the more educated people living in big cities, an acceptance of specific religious traditions (e.g. weddings, funerals) is decreasing. Although the routine practices are not so common in Polish society, especially among young people, the number of people who are taking holy communion during Sunday mass is increasing. The observation can lead us to the conclusion that attitudes among Polish society became polarized. The trustiness to church institution is decreasing as well. Polish citizens do not accept involvement of Polish clergy in politics, however steel feel comfortable with the presence of Catholic Church and Catholic symbols in public sphere. Summarizing, author makes the forecasts for condition of Polish Catholicism based on selected analysis. He points that religious changes will aim to negation of institutional religion and would lead to individualism, privatization and religious pluralism rather than atheism.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Polityki i Moralnościpl_PL
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;6
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjectreligijnośćpl_PL
dc.subjectsekularyzacjapl_PL
dc.subjectindywidualizmpl_PL
dc.subjectdezinstytucjonalizacja wiarypl_PL
dc.subjectpolski katolicyzmpl_PL
dc.titleKatolicyzm polski w procesie przemianpl_PL
dc.title.alternativeThe Polish Catholicism in the Process of Social Changespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number29-45pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Socjologii, Wydział Nauk Społecznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteprof. zw. dr hab. Janusz Mariański – ksiądz katolicki, profesor zwyczajny specjalizujący się w socjologii religii i moralności. Od 1965 roku związany jest z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim. Na uczelni tej pełnił takie funkcje jak: kierownik Katedry Socjologii Moralności, kierownik Katedry Socjologii Religii. Członek wielu Towarzystw Naukowych, m.in.: Religioznawczego, Socjologicznego. Był członkiem Prezydium Polskiej Akademii Nauk, członkiem Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów Naukowych. Autor licznych książek i artykułów naukowych z zakresu socjologii religii i moralności.pl_PL
dc.referencesBerger, P.L (2005). Alternatywne nowoczesności . Pobrane z: http://www.newsweek.pl/alternatyw- ne-nowoczesnosci,45397,1,1.htpl_PL
dc.referencesBerger, P.L. (2009–2010). Refleksje o dzisiejszej socjologii religii, Teologia Polityczna nr 5.pl_PL
dc.referencesBoguszewski, R., Feliksiak, M., Gwiazda, M., Kalka, J., (2014b). Młodzież o sobie: wartości, obyczajowość, grupy odniesienia. W: M. Grabowska, J. Kalka (red.), Młodzież 2013 . Warszawa: Opinie i Diagnozy nr 28, CBOS.pl_PL
dc.referencesDomański, H. (2014). Zaufanie między ludźmi. W: P.B. Sztabiński, F. Sztabiński (red.), Polska – Europa. Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego 2002–2012 . Warszawa: Wydawnictwo IFiS PANpl_PL
dc.referencesFeliksiak, M. (2015). Oceny instytucji publicznych . Warszawa: komunikat z badań CBOS nr 42pl_PL
dc.referencesGrabowska, M. (2015). Boskie i cesarskie. O stosunkach między państwem i Kościołem . Warszawa: komunikat z badań CBOS nr 48pl_PL
dc.referencesGuzik, A., Marzęcki, R., Stach, Ł. (2015). Pokolenie ’89. Aksjologia i aktywność młodych Polaków. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.pl_PL
dc.referencesKowalczuk, K. (2015). Sfery sacrum i profanum w życiu społecznym . Warszawa: komunikat z badań CBOS nr 31.pl_PL
dc.referencesKozielecki, J. (1995). Koniec wieku nieodpowiedzialności. Warszawa: Agencja Wydawnicza „Jacek Santorski & Co.”.pl_PL
dc.referencesRogucka, B. (2015). Katolik w życiu publicznym – potencjalne konflikty norm i wartości . Warszawa: komunikat z badań CBOS nr 45.pl_PL
dc.referencesTNS OBOP (2011). Zaufanie do instytucji publicznych. Porównanie lat 2006 i 2011 . Warszawa: komunikat z badań.pl_PL
dc.referenceshttp://www.ifispan.waw.pl/pliki/ess_tabele_dla_ sta__ych_modu____w_rundy_1_-_6.pdf (wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego).pl_PL
dc.referencesBoguszewski, R.(2015). Zmiany w zakresie podstawowych wskaźników religijności Polaków po śmierci Jana Pawła II. Warszawa: komunikat z badań CBOS nr 26/2015.pl_PL
dc.referencesBoguszewski, R., (2015). Kanon wiary Polaków. Warszawa: komunikat z badań CBOS nr 2pl_PL
dc.referencesCBOS (2015). Aktualne problemy i wydarzenia . Warszawa: komunikat z badań nr 298 (do użytku wewnętrznego)pl_PL
dc.referencesCBOS (2015). Aktualne problemy i wydarzenia . Warszawa: komunikat z badań nr 300 (do użytku wewnętrznego)pl_PL
dc.referencesBoguszewski, R.(2014). Oceny zmian w różnych wymiarach życia społecznego i politycznego w Polsce. Warszawa: komunikat z badań CBOS nr 62/201pl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska