dc.contributor.author | Komorowska, Ewa | |
dc.date.accessioned | 2016-07-06T12:01:25Z | |
dc.date.available | 2016-07-06T12:01:25Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/18660 | |
dc.description | Niniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. | pl_PL |
dc.description.abstract | Coraz więcej zagranicznych firm inwestuje w Polsce, co przyczynia się do rozpowszechnienia
nauczania języka polskiego jako obcego w biznesie. Artykuł opisuje specyfikę kursów
biznesowych na podstawie modelu glottodydaktycznego P. Gębala. Na tymże modelu została
również przeprowadzona analiza błędów popełnianych przez nauczycieli w nauczaniu biznesowym.
Niestety, wiele kursów biznesowych odbywa się bez uwzględnienia szczególnych potrzeb uczącego
się, czyli dorosłego pracującego w Polsce. Bardzo często zdarza się również, że nauczyciele
nie posiadają przygotowania teoretycznego do nauczania języków specjalistycznych, co skutkuje
licznymi błędami popełnianymi w czasie prowadzenia zajęć biznesowych. Tezy artykułu oparte są
na badaniach ankietowych, wywiadach oraz obserwacjach uczestniczących, a także na własnym
doświadczeniu autorki jako lektora JPJO. | pl_PL |
dc.description.abstract | In the past years, the economic growth has encouraged many foreign companies
to move their businesses to Poland which resulted in an increasing number of foreigners living and
working in our country. Some of them not only decide to work here, but also to learn Polish language
and culture, which leads to an increased demand for business Polish language courses. The article
presents the characteristic of business Polish language courses according to the model of glottodidactics
by P. Gębal. This model was also the base for the analysis of the mistakes the teachers make
during such courses. Unfortunately, many business courses are taught with disregard to the special
needs of the learner, who is an adult working in Poland. It also happens very often that the teachers
do not have the theoretical preparation for teaching languages for specific purposes. The article is
based on surveys, interviews, and observations. Also, the author herself is a teacher of Polish for
business purposes. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22 | |
dc.subject | błędy nauczycieli | pl_PL |
dc.subject | nauczanie języków specjalistycznych | pl_PL |
dc.subject | język biznesu | pl_PL |
dc.subject | lekcje w firmach | pl_PL |
dc.subject | teachers’ mistakes | pl_PL |
dc.subject | teaching languages for specific purposes | pl_PL |
dc.subject | business language | pl_PL |
dc.subject | classes taught for business companies | pl_PL |
dc.title | Błędy nauczycieli na kursach języka polskiego jako obcego w biznesie | pl_PL |
dc.title.alternative | Teachers ’ mistakes in teaching Polis has a foreign language for business purposes | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Ewa Komorowska, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [173]-187 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet w Lizbonie, Alameda da Universidade, 1600-214 Lizbona oraz Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński, ul. Gołębia 64, 31-044 Kraków. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Dąbrowska A., Pasieka M., 2014, Badania błędów cudzoziemców prowadzone w Szkole Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców UWr, w: Dąbrowska A., Dobesz U. (red.), 40 lat wrocławskiej glottodydaktyki polonistycznej. Teoria i praktyka, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Gębal P., 2008, O kształceniu lektorów/nauczycieli języka polskiego jako obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Gębal P., 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech: w stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Gębka-Wolak M., 2011, Przygotowanie lektorów do nauczania języka specjalistycznego, w: Pluskota K., Tarczyńska K. (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego II, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kubacka K., 2013, Korekta nauczycielska a wypowiedź ustna studentów uczących się języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 20. | pl_PL |
dc.references | Ligara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Lipińska E., 2005, Nauczyciel języka polskiego jako obcego/drugiego w Polsce i na obczyźnie, w: Garncarek P. (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Marzec U., 2009, Obraz polonistyki włoskiej w świetle badań ankietowych, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Seretny A., 2011, Nauczanie języka specjalistycznego – kolejne wyzwanie glottodydaktyki polonistycznej, w: Piotrowski S. (red.), O nauczaniu i uczeniu się języka obcego dla potrzeb zawodowych, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Słownik Języka Polskiego PWN [on-line], http://sjp.pwn.pl/szukaj/b%C5%82%C4%85d.html [29.03.2015]. | pl_PL |
dc.references | Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Zezwolenia na pracę cudzoziemców. Dane zbiorcze 2008 r., 2009, http://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/cudzoziemcy-pracujacy-w-polsce-statystyki/ [18.03.2015]. | pl_PL |
dc.references | Zezwolenia na pracę cudzoziemców. Dane zbiorcze 2012 r., 2013, http://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/cudzoziemcy-pracujacy-w-polsce-statystyki/ [18.03.2015]. | pl_PL |
dc.references | Zezwolenia na pracę cudzoziemców. Dane zbiorcze 2014 r., 2015, http://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/cudzoziemcy-pracujacy-w-polsce-statystyki/ [1.04.2015]. | pl_PL |
dc.references | Dembińska K., Małyska A., 2010, Start 1. Survival Polish. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A0, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dembińska K., Małyska A., 2013, Start 2. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A1, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jasińska A., Szymkiewicz A., Małolepsza M., 2010, Polski w pracy, Berlin. | pl_PL |
dc.references | Krztoń J., 2013, Słownictwo w pracy, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2005, Hurra. Po polsku 1: podręcznik studenta, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Miodunka W., 2002, Cześć! Jak się masz? Podręcznik do nauki języka polskiego dla początkujących, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Stempek I. (et al.), 2010, Polski krok po kroku, polish-courses.com, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Piotrowska-Rola E., Porębska M., 2013, Polski jest cool, Lublin. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.22.12 | |