Błędy nauczycieli na kursach języka polskiego jako obcego w biznesie
Streszczenie
Coraz więcej zagranicznych firm inwestuje w Polsce, co przyczynia się do rozpowszechnienia
nauczania języka polskiego jako obcego w biznesie. Artykuł opisuje specyfikę kursów
biznesowych na podstawie modelu glottodydaktycznego P. Gębala. Na tymże modelu została
również przeprowadzona analiza błędów popełnianych przez nauczycieli w nauczaniu biznesowym.
Niestety, wiele kursów biznesowych odbywa się bez uwzględnienia szczególnych potrzeb uczącego
się, czyli dorosłego pracującego w Polsce. Bardzo często zdarza się również, że nauczyciele
nie posiadają przygotowania teoretycznego do nauczania języków specjalistycznych, co skutkuje
licznymi błędami popełnianymi w czasie prowadzenia zajęć biznesowych. Tezy artykułu oparte są
na badaniach ankietowych, wywiadach oraz obserwacjach uczestniczących, a także na własnym
doświadczeniu autorki jako lektora JPJO. In the past years, the economic growth has encouraged many foreign companies
to move their businesses to Poland which resulted in an increasing number of foreigners living and
working in our country. Some of them not only decide to work here, but also to learn Polish language
and culture, which leads to an increased demand for business Polish language courses. The article
presents the characteristic of business Polish language courses according to the model of glottodidactics
by P. Gębal. This model was also the base for the analysis of the mistakes the teachers make
during such courses. Unfortunately, many business courses are taught with disregard to the special
needs of the learner, who is an adult working in Poland. It also happens very often that the teachers
do not have the theoretical preparation for teaching languages for specific purposes. The article is
based on surveys, interviews, and observations. Also, the author herself is a teacher of Polish for
business purposes.