dc.contributor.author | Karasek, Magdalena | |
dc.contributor.author | Kubacka, Kamila | |
dc.date.accessioned | 2016-07-06T08:48:13Z | |
dc.date.available | 2016-07-06T08:48:13Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/18654 | |
dc.description | Niniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. | pl_PL |
dc.description.abstract | Artykuł porusza zagadnienie zakłóceń powstałych w komunikacji pomiędzy
studentami i nauczycielem języka polskiego jako obcego. W tekście zostały przedstawione i omówione
przykłady usterek językowych i pozajęzykowych w wypowiedziach lektorów, które wpłynęły
na niezrozumienie przez uczących się przekazywanych treści, a w konsekwencji zaważyły na skuteczności
procesu glottodydaktycznego. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article raises the issue of disruption which may arise in communication between
students and teacher of Polish as a foreign language. In the text are presented and discussed
examples of linguistic and non-linguistic defects in the utterance of teachers that have influenced
the lack of understanding by learning of content, and consequently influenced the effectiveness of
the teaching process. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22 | |
dc.subject | komunikacja | pl_PL |
dc.subject | zakłócenia komunikacyjne | pl_PL |
dc.subject | usterka językowa | pl_PL |
dc.subject | język polski jako obcy | pl_PL |
dc.subject | uczeń | pl_PL |
dc.subject | lektor | pl_PL |
dc.subject | communication | pl_PL |
dc.subject | communication disruption | pl_PL |
dc.subject | language fault | pl_PL |
dc.subject | Polish as a foreign language | pl_PL |
dc.subject | student | pl_PL |
dc.subject | teacher | pl_PL |
dc.title | Nauczyciel (nie)doskonały – wypowiedzi lektora a zakłócenia na lekcji języka polskiego jako obcego | pl_PL |
dc.title.alternative | Teacher (im)perfect. Teacher utterance and disruption in Polish language lessons as a foreign language | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Magdalena Wojenka-Karasek, Kamila Kubacka, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [211]-222 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki,90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Gębal P. E., 2014, Glottodydaktyka porównawcza jako nowa subdyscyplina glottodydaktyki, w: Lingwistyka Stosowana, (10), s. 37–49. | pl_PL |
dc.references | Grucza F., 1978, Ogólne zagadnienia lapsologii, w: F. Grucza (red.), Z problematyki błędów obcojęzycznych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Grucza F. (red.), 1979, Polska myśl glottodydaktyczna 1945–1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kaleta R, 2009, Dyskusja nad błędem językowym w wybranych polskich pracach językoznawczych wydanych w latach 1978–2008 (przegląd), w: Lingwistyka Stosowana. Przegląd (t. 1). | pl_PL |
dc.references | Komorowska H., 1980, Nauczanie gramatyki języka obcego a interferencja. Audiolingwalizm, kognitywizm, interferencja, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Komorowska H., 2002, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lipińska E., 2006, Nauczyciele języka polskiego jako obcego, w: Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska i A. Seretny, Kraków, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Lipińska E., Seretny A., 2005, ABC metodyki nauczania języków obcych, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Putkiewicz E., 2002, Proces komunikowania się na lekcji, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Skarżyńska K., 2005, Bariery komunikacji: indywidualne, grupowe, społeczne, w: Bariery w komunikacji językowej Polaków, red. J. Bartmiński, U. Majer-Baranowska, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Turek W., 2006, Czy uczymy cudzoziemców tego samego języka, którym mówią na co dzień Polacy?, w: Sprawności przede wszystkim, red. E. Lipińska i A. Seretny, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wielki Słownik Poprawnej polszczyzny PWN, 2008, pod red. A. Markowskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wojtczuk K., 1996, Zachowania językowe nauczycieli w sytuacji lekcji szkolnej, Siedlce. | pl_PL |
dc.references | G. Zarzycka, 2014, Zarządzanie dyskursem w rozmowie toczącej się na lekcji języka polskiego jako obcego, w: Teksty, podteksty i konteksty w współczesnej polszczyźnie i jej kontaktach z innymi językami słowiańskimi. Tom jubileuszowy dedykowany Profesor Bożenie Ostromęckiej-Frączak, red. B. Grochala, E. Pałuszyńska, Łask, s.163–182. | pl_PL |
dc.references | Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | magdawojenka@wp.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | kamila.kubacka.ul@wp.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.22.14 | |