dc.contributor.author | Wojtczak, Edyta | |
dc.date.accessioned | 2016-07-06T08:10:05Z | |
dc.date.available | 2016-07-06T08:10:05Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/18650 | |
dc.description | Niniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. | pl_PL |
dc.description.abstract | Artykuł dotyczy kompetencji składniowej oraz jej niedostatków w polszczyźnie
mówionej cudzoziemców. Autorka przedstawia i omawia pod względem poprawności składniowej
spontaniczne wypowiedzi studentów z Angoli, zebrane podczas obserwacji lekcji języka polskiego
jako obcego w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ. Zestawienie wypowiedzi poprawnych
z błędnymi pozwoliło zaobserwować, które zagadnienia składniowe nie sprawiały cudzoziemcom
trudności, a które były dla nich miejscem trudnym w polskiej składni. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article discusses syntactic competence and its shortcomings in Polish spoken by
the foreigners. The author presents spontaneous utterances of the students from Angola, and analyses
these utterances from the point of syntactic correctness. The utterances have been collected during
observations of Polish language classes at the School of Polish for Foreign Students at the University
of Lodz. The comparison of correct utterances with incorrect ones shows which syntax issues were
not problematic for the foreigners, and which aspects of Polish syntax caused some difficulty. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22 | |
dc.subject | nauczanie JPJO | pl_PL |
dc.subject | kompetencja składniowa | pl_PL |
dc.subject | błąd składniowy | pl_PL |
dc.subject | język mówiony | pl_PL |
dc.subject | teaching Polish as a foreign language | pl_PL |
dc.subject | syntactic competence | pl_PL |
dc.subject | syntactic error | pl_PL |
dc.subject | spoken language | pl_PL |
dc.title | Kompetencja składniowa i jej niedostatki w polszczyźnie mówionej cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego | pl_PL |
dc.title.alternative | Syntactic competence and its shortcomings in Polish spoken by the students of Polish as a foreign language | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Edyta Wojtczak, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [283]-294 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Wydział Filologiczny, ul. Pomorska171/173, 90-236 Łódź. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Dąbrowska A., Pasieka M., 2004, Szyk wyrazów i jego zaburzenia spowodowane błędami cudzoziemców. Wybrane zagadnienia, w: A. Dąbrowska (red.), Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, Wrocław, s. 229–241. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A., 2012, Składniowa konstrukcja dymorficzna jako błąd kompleksowy, „Poradnik Językowy”, nr 6. | pl_PL |
dc.references | Gębka-Wolak M., 2010, Problematyka szyku wyrazów w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: red. K. Taczyńska, K. Birecka (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Toruń, s. 71–78. | pl_PL |
dc.references | Jodłowski S., 1976, Podstawy polskiej składni, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rada Europy, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Stasieczek-Górna M., 2011, Błędy szyku zdania popełniane przez cudzoziemców uczących się języka polskiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 18. | pl_PL |
dc.references | Uniwersalny słownik języka polskiego, 2003, pod red. S. Dubisza, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zawilska D., 1997, O niektórych błędach szyku wyrazów w wypowiedzeniu pojedynczym we współczesnym języku polskim, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 9. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | wojtczak.edyta@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.22.19 | |