Kompetencja składniowa i jej niedostatki w polszczyźnie mówionej cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego
Streszczenie
Artykuł dotyczy kompetencji składniowej oraz jej niedostatków w polszczyźnie
mówionej cudzoziemców. Autorka przedstawia i omawia pod względem poprawności składniowej
spontaniczne wypowiedzi studentów z Angoli, zebrane podczas obserwacji lekcji języka polskiego
jako obcego w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ. Zestawienie wypowiedzi poprawnych
z błędnymi pozwoliło zaobserwować, które zagadnienia składniowe nie sprawiały cudzoziemcom
trudności, a które były dla nich miejscem trudnym w polskiej składni. The article discusses syntactic competence and its shortcomings in Polish spoken by
the foreigners. The author presents spontaneous utterances of the students from Angola, and analyses
these utterances from the point of syntactic correctness. The utterances have been collected during
observations of Polish language classes at the School of Polish for Foreign Students at the University
of Lodz. The comparison of correct utterances with incorrect ones shows which syntax issues were
not problematic for the foreigners, and which aspects of Polish syntax caused some difficulty.