Show simple item record

dc.contributor.authorWojtczak, Edyta
dc.date.accessioned2016-07-06T08:10:05Z
dc.date.available2016-07-06T08:10:05Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18650
dc.descriptionNiniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego.pl_PL
dc.description.abstractArtykuł dotyczy kompetencji składniowej oraz jej niedostatków w polszczyźnie mówionej cudzoziemców. Autorka przedstawia i omawia pod względem poprawności składniowej spontaniczne wypowiedzi studentów z Angoli, zebrane podczas obserwacji lekcji języka polskiego jako obcego w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ. Zestawienie wypowiedzi poprawnych z błędnymi pozwoliło zaobserwować, które zagadnienia składniowe nie sprawiały cudzoziemcom trudności, a które były dla nich miejscem trudnym w polskiej składni.pl_PL
dc.description.abstractThe article discusses syntactic competence and its shortcomings in Polish spoken by the foreigners. The author presents spontaneous utterances of the students from Angola, and analyses these utterances from the point of syntactic correctness. The utterances have been collected during observations of Polish language classes at the School of Polish for Foreign Students at the University of Lodz. The comparison of correct utterances with incorrect ones shows which syntax issues were not problematic for the foreigners, and which aspects of Polish syntax caused some difficulty.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22
dc.subjectnauczanie JPJOpl_PL
dc.subjectkompetencja składniowapl_PL
dc.subjectbłąd składniowypl_PL
dc.subjectjęzyk mówionypl_PL
dc.subjectteaching Polish as a foreign languagepl_PL
dc.subjectsyntactic competencepl_PL
dc.subjectsyntactic errorpl_PL
dc.subjectspoken languagepl_PL
dc.titleKompetencja składniowa i jej niedostatki w polszczyźnie mówionej cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcegopl_PL
dc.title.alternativeSyntactic competence and its shortcomings in Polish spoken by the students of Polish as a foreign languagepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Edyta Wojtczak, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[283]-294pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Wydział Filologiczny, ul. Pomorska171/173, 90-236 Łódź.pl_PL
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesDąbrowska A., Pasieka M., 2004, Szyk wyrazów i jego zaburzenia spowodowane błędami cudzoziemców. Wybrane zagadnienia, w: A. Dąbrowska (red.), Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, Wrocław, s. 229–241.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., 2012, Składniowa konstrukcja dymorficzna jako błąd kompleksowy, „Poradnik Językowy”, nr 6.pl_PL
dc.referencesGębka-Wolak M., 2010, Problematyka szyku wyrazów w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: red. K. Taczyńska, K. Birecka (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Toruń, s. 71–78.pl_PL
dc.referencesJodłowski S., 1976, Podstawy polskiej składni, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRada Europy, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesStasieczek-Górna M., 2011, Błędy szyku zdania popełniane przez cudzoziemców uczących się języka polskiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 18.pl_PL
dc.referencesUniwersalny słownik języka polskiego, 2003, pod red. S. Dubisza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZawilska D., 1997, O niektórych błędach szyku wyrazów w wypowiedzeniu pojedynczym we współczesnym języku polskim, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 9.pl_PL
dc.contributor.authorEmailwojtczak.edyta@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.22.19


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record