Show simple item record

dc.contributor.authorFilipowicz, Joanna
dc.date.accessioned2016-06-14T07:24:07Z
dc.date.available2016-06-14T07:24:07Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1427-969X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18372
dc.description.abstractCelem niniejszego badania była wstępna eksploracja uwarunkowań sympatyczności twarzy. Jako że sympatyczność nie była wcześniej przedmiotem zainteresowania polskich badaczy, poszukiwano potwierdzenia, że jest ona zmienną odrębną od atrakcyjności fizycznej, a także możliwą do instynktownej oceny wyłącznie na podstawie krótkotrwałej ekspozycji twarzy. Sprawdzano też, czy ekspresja emocjonalna ma wpływ na to, jak oceniana jest sympatyczność oraz próbowano rozstrzygnąć, czy jest to cecha obiektywna, czy też istnieją różnice między ludźmi w jej postrzeganiu. Badaniem objęto 82 osoby (41 mężczyzn i 41 kobiet) w wieku od 18 do 30 lat. Wyniki świadczą o tym, że sympatyczność twarzy należy rozpatrywać jako zmienną odrębną od atrakcyjności fizycznej i podlegającą subiektywnej ocenie. Wykazano, że pozytywna ekspresja emocjonalna może sprzyjać wysokim ocenom sympatyczności. Wiele poruszonych kwestii dotyczących sympatyczności twarzy wciąż wymaga rozstrzygnięcia ze względu na ograniczenia niniejszych badań, jednak można mieć nadzieję, że dadzą one asumpt do przyszłych rozważań.pl_PL
dc.description.abstractThe goal of the current study was to make an introduction to exploring the determinants of face likability. It was also essential for the study to make a distinction between likeability and physical attractiveness since likeability hasn’t been researched into in Polish studies so far. The influence of emotional expressions on the judgements of face likeability was also examined and the subjectivity of the judgements was explored. 82 subjects (41 men and 41 women) aged 18 to 30 participated in the study. The results indicated that likeability cannot be equated with physical attractiveness and that the judgements about it are made subjectively. It was also demonstrated that faces with positive emotional expressions may seem more likeable. There are still a lot of questions concerning face likeability that need to be answered; this study will hopefully encourage the further debate.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica;19
dc.subjectsympatycznośćpl_PL
dc.subjecttwarzpl_PL
dc.subjectpierwsze wrażeniepl_PL
dc.subjectlikeabilitypl_PL
dc.subjectfacepl_PL
dc.subjectfirst impressionpl_PL
dc.titleSympatyczność twarzy – wstęp do oceny uwarunkowańpl_PL
dc.title.alternativeFace likeability – introduction to the assessment of determinantspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Joanna Filipowicz, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[109]-124pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Instytut Psychologii, 91-433 Łódź, ul. Smugowa 10/12.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-4842
dc.referencesAronson E., Wilson T. D., Akert R. M. (1997). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesBar M., Neta M., Linz H. (2006). Very first impressions. Emotion, 6, 269–278.pl_PL
dc.referencesBaumeister R. F., Leary M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117, 497–529.pl_PL
dc.referencesBrodsky S. L., Griffin M. P., Cramer R. J. (2010). The Witness Credibility Scale: An outcome measure for expert witness research. Behavioral Sciences and the Law, 28, 892–907.pl_PL
dc.referencesBruce A. J., McDonald B. G. (1993). Face recognition as a function of judgements of likability/ unlikability. The Journal of General Psychology, 120, 451–462.pl_PL
dc.referencesCottrel C. A., Neuberg S. L., Li N. P. (2007). What do people desire in others? A sociofunctial perspective on the importance of different valued characteristics. Journal of Personality and Social Psychology, 92, 208–231.pl_PL
dc.referencesCovin R. (2011). The need to be liked, http://books.google.pl/books?hl=en&lr=&id=_bnsMflf-mXgC&oi=fnd&pg=PA1&dq=the+need+to+be+liked&ots=rFY5KEGq6-&sig=FOsKQG-KqjTGJbkZoF82LwcDFuQs&redir_esc=y#v=onepage&q=the%20need%20to%20be%20liked&f=false [dostęp: 24.07.2013].pl_PL
dc.referencesEbner N. C. (2008). Age of face matters: Age-group differences in ratings of young and old faces. Behavior Research Methods, 40, 130–136.pl_PL
dc.referencesField A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS Statistics. Los Angeles: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesGalper R. E., Weiss E. (1975). Attribution to behavioral intentions to obese and normal-weight stimulus persons. European Journal of Social Psychology, 5, 425–440.pl_PL
dc.referencesHornby A. S. (red.) (1974). Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. London: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesLarrance D. T., Zuckerman M. (1981). Facial attractiveness and vocal likeability as determinants of nonverbal sending skills. Journal of Personality, 49, 349–362.pl_PL
dc.referencesReysen S. (2005). Construction of a new scale: The Reysen Likability Scale. Social Behavior and Personality, 33, 201–208.pl_PL
dc.referencesReysen S. (2006). A new predictor of likeability: laughter. North American Journal of Psychology, 8, 373–382.pl_PL
dc.referencesSprecher S., Regan P. C. (2002). Liking some things (in some people) more than others: Partner preferences in romantic relationships and friendships. Journal of Social and Personal Relationships, 19, 463–481.pl_PL
dc.referencesWillis J., Todorov A. (2006). First impressions: Making up your mind after a 100-ms exposure to a face. Psychological Science, 17, 592–598.pl_PL
dc.contributor.authorEmailjoanna90@vp.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1427-969X.19.06


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record