Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWierzbicka, Agnieszka
dc.date.accessioned2016-03-13T11:14:52Z
dc.date.available2016-03-13T11:14:52Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0208-6077
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17386
dc.description.abstractOtaczający człowieka świat jest wielobarwny i wielowymiarowy – od zarania dziejów to, co było wokół nas, skłaniało do obserwacji i wywoływało refleksję, znajdując tym samym odzwierciedlenie w języku. Na nasze postrzeganie rzeczywistości wpływ miał nie tylko świat nieożywiony, ale przede wszystkim kształtowały go kontakty z innymi ludźmi, często odmiennego pochodzenia. Polacy – mimo samookreślania się jako naród tolerancyjny – potrafili (i nadal potrafią) bardzo dosadnie określać nacje, z którymi przez wieki przyszło im współżyć. I tak wkoło nas pełno było/jest Ruskich, Szwabów i Żydów. O ile złe sądy – mające odzwierciedlenie w słownictwie czy frazeologii – o naszych wschodnich czy zachodnich sąsiadach wynikać mogły z różnych, niekorzystnych często dla Polski wydarzeń historycznych (wielowiekowych walk o ziemie, zaborów, okupacji), o tyle niechęć do nacji żydowskiej miała bardziej złożone podłoże. Zauważyć można, iż słowa „Żyd”, „Żydzi” tylko dla garstki Polaków są neutralne. Niezwykle rzadki to przypadek, gdy człowiek jakiejś narodowości określany jest wyłącznie wyzwiskami – bo przecież z taką sytuacją mamy do czynienia w wypadku naszych starszych braci w wierze. W swoim referacie autorka ukazuje sądy utrwalone i presuponowane we współczesnej polszczyźnie, wiążące się z nazwami: Żyd, Żydzi, Żydy czy Żydki. Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy nadal – mimo zmieniających się czasów i politycznej poprawności – Polacy mówią (a zatem i myślą) o Żydach wyłącznie pogardliwie, czy może ta sytuacja choć trochę się zmieniła.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana przez Katedrę Współczesnego Języka Polskiego, Katedrę Historii Języka Polskiego oraz Katedrę Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej w Instytucie Filologii Polskiej UŁ.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica;49
dc.subjectstereotypespl_PL
dc.subjectpragmaticspl_PL
dc.subjectcategorizationpl_PL
dc.subjectmetaphorical transferspl_PL
dc.subjectJewpl_PL
dc.subjectstereotypypl_PL
dc.subjectpragmatykapl_PL
dc.subjectkategoryzacjapl_PL
dc.subjectprzekaz metaforycznypl_PL
dc.subjectŻydzipl_PL
dc.titleŻyd, Żydzi, Żydy, Żydki – stereotypes and judgments ingrained in the Polish languagepl_PL
dc.title.alternativeŻyd, Żydzi, Żydy, Żydki – presupozycje i sądy utrwalone w polszczyźniepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Agnieszka Wierzbicka, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[57]-67pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Współczesnego Języka Polskiego.pl_PL
dc.identifier.eissn2450-0119
dc.referencesCała A., 1992, Wizerunek Żyda w polskiej kulturze ludowej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChlewiński Z., Kurcz I., 1992, Stereotypy i uprzedzenia, „Kolokwia Psychologiczne”, t. 1.pl_PL
dc.referencesGrodzka S., 2001, Stereotyp Żyda i Cygana w przysłowiach polskich, „Prace Językoznawcze Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego”, z. 3, Olsztyn, s. 39–46.pl_PL
dc.referencesJakubiak E., 2003, Stereotyp Żyda w dowcipach z przełomu XIX/ XX wieku, „Etnolingwistyka”, t. 15, Lublin, s. 129–137.pl_PL
dc.referencesKarłowicz J., 1911, Słownik gwar polskich, t. 6, Kraków.pl_PL
dc.referencesKochan M., 1994, „Przyklejanie etykietek”, czyli o negatywnym określaniu przeciwnika, „Język a Kultura”, t. 11: Język polityki a współczesna kultura polityczna, J. Anusiewicz, B. Siciński (red.), Wrocław, s. 85–89.pl_PL
dc.referencesLakoff G., 1986, Classifiers as a Reflection of Mind, w: C. Craig (ed.), Noun Classes and Categorization, Amsterdam–Philadelphia.pl_PL
dc.referencesMasłowska E., 1991, Z problemów pejoratywizacji lub melioracji nazw własnych użytych w funkcji apelatiwów, „Język a Kultura”, t. 3: Wartości w języku i tekście, J. Puzynina, J. Anusiewicz (red.), Wrocław, s. 29–40.pl_PL
dc.referencesNowa księga przysłów i wyrażeń przysłowiowych polskich. W oparciu o dzieło Samuela Adalberga, 1969–1978, oprac. J. Krzyżanowski, t. 1–4, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPeisert M., 1992, Nazwy narodowości i ras we współczesnej polszczyźnie potocznej, „Język a Kultura”, t. 5: Potoczność w języku i kulturze, J. Anusiewicz, F. Nieckula (red.), Wrocław, s. 209–223.pl_PL
dc.referencesSawicka G., 1998, Funkcje stereotypu w nominacji językowej, „Język a Kultura”, t. 12: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, J. Anusiewicz, J. Bartmiński (red.), Wrocław, s. 146–154.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego, 1968, W. Doroszewski (red.), PAN, t. 10, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSłownik wileński, 1861, A. Zdanowicz, M. B. Szyszko, J. Filipowicz (red.), cz. 2, Wilno.pl_PL
dc.referencesŚwierczyńska D., 1996, Narody w przysłowiach, „Wiedza i Życie”, nr 2.pl_PL
dc.referencesWielka Encyklopedia PWN, 2005, red. nacz. J. Wojnowski, t. 30, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŻydzi w Polsce. Dzieje i kultura, 2001, J. Tomaszewski, A. Żbikowski (red.), Warszawa.pl_PL
dc.referencesJanion M., 2008, „Nie-Boska komedia” – skażone arcydzieło, „Gazeta Wyborcza”, http://wyborcza.pl/1,76842,5066828.html [stan z dn. 29. 03. 2008].pl_PL
dc.referencesKubiak J., 2008, Antysemityzm nasz powszedni, „Polityka”, http://www.polityka.pl/zobacz-takze/Lead01,1139,244073,18/ [stan z dn. 01. 01. 2008].pl_PL
dc.referencesWebsite GW („Gazety Wyborczej”), http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35769,5129449.html [stan z dn. 03. 08. 2015].pl_PL
dc.contributor.authorEmailawierzbicka@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0208-6077.49.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord