Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBylok, Felicjan
dc.date.accessioned2016-03-05T13:26:45Z
dc.date.available2016-03-05T13:26:45Z
dc.date.issued2016-02
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.issn2353-4869
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17253
dc.description.abstractThe characteristic discriminant of contemporary societies, particularly in economically developed countries, is, on the one hand, the expansion of consumerism in various spheres of economic and social life, while on the other hand, it is the attempt to restrict excessive consumption. The principal aim of this paper is the description of the chosen changes in consumption in contemporary society and their economic consequences. The author searches for answers to the following question: What orientations mark out the behaviour of consumers in the market? In the search for answers to this question, the orientation towards excessive consumption that is stimulated by the ideology of consumerism and deconsumption as a protest against consumerism have been placed under analysis. In analysing the ideology of consumerism, the main styles of consumerism have been indicated as follows: consumption of pleasures, compulsive consumption and symbolic consumption. In contrast to the behaviour associated with over-consumption, the behaviour in pursuit of the restriction of the consumption of goods indirectly connected with actual needs has been described, namely sustainable consumption and anti-consumption, as well as the voluntary simplicity movement in consumption.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherLodz University Presspl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w Życiu Gospodarczym;1
dc.subjectconsumptionismpl_PL
dc.subjectconsumptionpl_PL
dc.subjectsustainable consumptionpl_PL
dc.subjectconsumption stylespl_PL
dc.subjectconsumption societypl_PL
dc.titleMeandry konsumpcji we współczesnym społeczeństwie: konsumpcjonizm versus dekonsumpcjapl_PL
dc.title.alternativeMeanders in Consumption in Contemporary Society: Consumerism versus Deconsumptionpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.contributor.authorAffiliationCzestochowa University of Technologypl_PL
dc.referencesBallantine P.W., S. Creery, The Consumption and Disposition Behavior of Voluntary Simplifiers, „Journal of Consumer Behavior” 2009, vol. 8, nr 1, s. 45–56.pl_PL
dc.referencesBartholomew C., Christ and Consumerism: An Introduction [w:] Christ and Consumerism. Critical reflections on the spirit of our age, red. C. Bartholomew, T. Moritz, Paternoster Publishing, Carlisle 1988.pl_PL
dc.referencesBauman Z., Życie na przemiał, Wyd. Literackie, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesBauman, Konsumowanie życia, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesBelk, R.W., G. Ger, Consumption in Affluent Societies [w:] Encyclopedia on Sustainable Development, red. E.F. Moran, UNESCO 2011, http://www.eolss.net/sample-chapters/c11/e1-11-07-03.pdf.pl_PL
dc.referencesBlack I.R., H. Cherrier, Anti-consumption as Part of Living a Sustainability Lifestyle: Daily Practices, Contextual Motivation and Subjective Values, „Journal of Consumer Behavior” 2010, vol. 9, nr 6, s. 467–487.pl_PL
dc.referencesBockock R., Consumption, Routledge, London 1993.pl_PL
dc.referencesBourdieu P., Dystynkacja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesBylok F., Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym społeczeństwie. Studium socjologiczne, Wyd. Naukowe „Śląsk”, Katowice 2013.pl_PL
dc.referencesBylok F., Konsumpcja w Polsce i jej przemiany w okresie transformacji, Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2005.pl_PL
dc.referencesBywalec Cz., L. Rudnicki, Konsumpcja, PWE, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesCampbell C., The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism Basil Blackwell Publisher, London 1987.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., F. Bylok, M. Janoś-Kresło, D. Kiełczewski, I. Ozimek, Kompetencje konsumentów – innowacyjne zachowania, zrównoważona konsumpcja, Wyd. PWE, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesEtzioni A., Voluntary Simlicity: Characterization, Select Psychological Implications and Societal Consequences, „Journal of Economic Psychology” 1998, vol. 19, nr 5, s. 619–643.pl_PL
dc.referencesGer G., R.W. Belk, I’d Like to Buy the World a Coke: Consumptionscapes of the “Less Affluent World”, „Journal of Consumer Policy” 1996, vol. 19, s. 271–304.pl_PL
dc.referencesHarrison R, T. Newholm, D. Shaw, Pressure Groups, Campaigns and Consumers [w:] The Ethical Consumer, red. R. Harrison, T. Newholm, D. Shaw, Sage, London 2005.pl_PL
dc.referencesHaubl R., „Welcome to The Pleasure Dome” Einkaufen als Zeitvertrieb [w:] Freizeit in der Erlebnisgesellschaft. Amüsement zwischen Selbstverwiwklischung und Kommerz, red. H.A. Hartmann, R. Haubl, Auflag 1, Westdeucher Verlag, Wiesbaden 1996.pl_PL
dc.referencesHellman K-U., Das konsumistische Syndrom [w:] Räume des Konsums über den Funktionswandel von Räumlichkeit im Zeitalter des Konsumismus, red. K-U. Hellman, G. Zurstiege, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden 2008.pl_PL
dc.referencesHörning K.H., Ansätze zu einer Konsumsoziologie, Verlag Rombach, Freiburg 1970.pl_PL
dc.referencesLeibenstein H., Bandwagon, Snob, and Veblen Effects in The Theory of Conspicuous Demand, „Quartely Journal of Economics” 1950, vol. 64, s. 183–207.pl_PL
dc.referencesLewicka-Strzałecka A., Konsumeryzm kontra konsumeryzm, „Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym” 2003, vol. 6, s. 132–138.pl_PL
dc.referencesMc Cracken G., Culture and Consumption. New Approaches to the Symbolic Character of Consumer Goods and Activities, Indiana University Press, Bloomington/Indianapolis 1988.pl_PL
dc.referencesMiles S., Consumerism – as a Way of Life, Sage, London 1998.pl_PL
dc.referencesOttman J.A., Green Marketing: Challenges and Opportunities for the New Marketing Age, NTC Business Books, Lincolnwood 2003.pl_PL
dc.referencesPapież Franciszek, Encyklika Laudato SI’ Ojca Świętego Franciszka poświęcona trosce o wspólny dom, 2015, https://w2.vatican.va/content/dam/francesco/pdf/encyclicals/do cuments/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si_pl.pdf.pl_PL
dc.referencesPortwood-Stacer L., Anti-consumption as tactical resistance: Anarchists, subculture, and activist strategy, „Journal of Consumer Culture” 2012, vol. 12, nr 1, s. 87–105.pl_PL
dc.referencesPrisching M., Die zweidimensionale Gesellschaft. Ein Essay zur neokonsumistischen Geisteshaltung, VS Verlag für Sozialwisenschaft, Wiesbaden 2009.pl_PL
dc.referencesSchulze G., Die Erlebnisgesellschaft. Kultursoziologie der Gegenwart, Verlag Campus, Frankfurt/M 1992.pl_PL
dc.referencesSklair L. Iconic Architecture and the Culture-ideology of Consumerism, „Theory, Culture & Society” 2010, vol. 27, nr 5, s. 135–159.pl_PL
dc.referencesSklair, L., Sociology of the Global System, Johns Hopkins University Press, Baltimore 1991.pl_PL
dc.referencesStihler A., Die Entstehung des modernen Konsums. Darstellung und Erklärungsansätze, Verlag Duncker und Humbold, Berlin 1998.pl_PL
dc.referencesSzulc E., Dekonsumpcja – moda czy kryzys, seria „Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy”, nr 24, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2012.pl_PL
dc.referencesUllrich W., Habenwollen. Wie funktioniert die Konsumkultur?, S. Fischer Verlag, Frankfurt am Main 2006.pl_PL
dc.referencesVeblen Th., Teoria klasy próżniaczej, PWN, Warszawa 1971.pl_PL
dc.referencesWątroba W., Homo postmillenius, Wyd. Uniwesytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2008.pl_PL
dc.referencesWiswede G., Konsumsoziologie - Eine vergessene Disziplin [w:] Konsum: soziologische, ökonomische und psychologische Perspektiven, red. D. Rosenkranz, Verlag Leske+Budrich, Opladen 2000.pl_PL
dc.contributor.authorEmailbyl.f.s@zim.pcz.plpl_PL
dc.relation.volume19pl_PL
dc.subject.jelD11
dc.subject.jelZ13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord