Muzułmanie w polskich dziejach i przestrzeni
Abstract
Today’s Poland is home to some 20-30 thousand Muslims, up from 5,000 in the
early 1990s. This 15-years period saw 4-5-fold increase in the number of Muslims
accompanied by changes in their socio-ethnic structure. Tatars ceased to represent the
majority of Muslims in Poland. As a result of an influx of Muslims from the Near East
and Arabic countries (some 20,000 from the 1960s to the late 1980s), mainly for studies,
this group gradually gained numeric superiority within the Muslim circles. Some of them
took up permanent residence in Poland and set up families thus enlarging the Muslim
community. Polish converts should be also taken into account, although often their
contacts with Islam are short-lived. W ciągu stuleci Tatarzy byli właściwie jedynymi wyznawcami islamu w Polsce. Współcześnie
społeczność tatarska utraciła „monopol” na reprezentowanie tego środowiska religijnego. W wyniku
imigracji do Polski, szczególnie w ostatnich kilkudziesięciu lalach, wzrosła liczba muzułmanów
innego pochodzenia etnicznego.
W artykule podjęta została problematyka dotycząca genezy mniejszości muzułmańskiej, jej
liczebności, a także opcji tożsamościowo-pokoleniowych i działalności organizacyjnej muzułmanów
w Polsce.
Zmiana ukształtowanej przez lata proporcji wewnątrz tutejszej mniejszości muzułmańskiej
nakazuje także zastanowić się nad przyszłością islamu w Polsce - czy będzie on bliższy modelowi
„tatarsko-europejskiemu” czy też jego „arabsko-bliskowschodniej” wersji.