Show simple item record

dc.contributor.authorMilewska, Katarzyna
dc.date.accessioned2016-02-16T11:31:35Z
dc.date.available2016-02-16T11:31:35Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.issn1508-1117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/16994
dc.description.abstractW niniejszym opracowaniu podjęto próbę przedstawienia zagadnień związanych z uwzględnianiem problematyki ścieżek rowerowych w ustaleniach zawartych w dokumentach planistycznych opracowywanych na poziomie gminy. Na wstępie zdecydowano się skupić uwagę przede wszystkim na teoretycznych podstawach wprowadzania ustaleń dotyczących dróg rowerowych do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, tak by mogły stanowić one integralny element struktury przestrzennej miasta, a w szczególności jego systemu komunikacyjnego. Opisano także podstawowe prawidłowości stwierdzone w podziale zadań przewozowych oraz zasady, którymi powinny kierować się władze miejskie, zarówno na etapie planowania, jak i realizacji systemów rowerowych, pragnąc osiągnąć w efekcie optymalny tak pod względem przestrzennym, jak i funkcjonalnym układ. Drugą część artykułu poświęcono natomiast przedstawieniu podstawowych informacji dotyczących ścieżek rowerowych na terenie Łodzi, począwszy od zarysowania przewodnich cech polityki transportowej miasta oraz jej powiązań z innymi politykami sektorowymi, a kończąc na krótkiej charakterystyce projektowanego układu i zakładanych zasadach jego realizacji.pl_PL
dc.description.abstractThe general aim of urban transport policy in a city is to create conditions for effective, safe and efficient movement of people and goods within its boundaries, with minimum harm to the environment. Achievement of this goal calls for consistent concerted action in the spheres of development planning, designing, implementation (provision of infrastructure), operation, maintenance, and above all, management of the transport system. The network of paths should be regarded as an integral element of the city’s spatial pattern, because this makes possible effective solution of problems arising in the course of its development. According to the principle adopted in the planning and designing practice each master plan of a city or detailed plan of an urban unit, both at the development and updating stage, as well as studies of urban transport system development, ought to contain conceptions of cycle traffic subsystem as an integral element of the spatial - functional structure of a city. The network of cycle paths for the whole Łódź is to be designed as part of the planned transportation system project. According to plans, an integrated bicycle network programme ought to be a part of two general programmes, that is a transport programme of the city and a „Healthy City” programme.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica;6
dc.titleProblematyka ścieżek rowerowych w planowaniu przestrzennym i polityce transportowej miasta (na przykładzie Łodzi)pl_PL
dc.title.alternativeThe problems of cycle paths in spatial planning and urban transportation policy - the case of Łódźpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number95-107pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennejpl_PL
dc.referencesChitulescu Z., Gabrzycki M., Śnieżek M., 1978, Kryteria i zasady projektowania dróg rowerowych, IKŚ ZKM - BPRW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzarnecki W., 1970a, Planowanie miast i osiedli, t. 4: Sieć komunikacji dalekiego zasięgu PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzarnecki W., 1970b, Planowanie miast i osiedli, t. 5: Sieć komunikacji miejskiej, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHył a M., 1996, Miasta dla rowerów, nie dla samochodów, FWIE, Wyd. „Zielone Brygady” Kraków.pl_PL
dc.referencesKonflacher H., KIoss H., 1979, Radverkehrsanlagen. Ergehnisse einer Erhehung, „Strassenverkehrs Technik”, nr 4.pl_PL
dc.referencesKopta T., 1984, Rower w ruchu drogowym, WKiŁ, Warszawa. Łódź - nasz plan, nasza przestrzeń, Pracownia Autorska Planu „TEREN”, Łódź.pl_PL
dc.referencesMensbach W., 1978, Podstawy inżynierii ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPlan zagospodarowania przestrzennego miasta Łodzi, 1992, Łódź.pl_PL
dc.referencesZalewski A., 1986, Drogi rowerowe - typy i klasyfikacja, „Transport Miejski”, nr 1.pl_PL
dc.referencesZalewski A., 1987, Może jednak komunilcacja rowerowa..., „Transport Miejski”, nr 3.pl_PL
dc.referencesZalewskiA., 1994, Rower w polityce komunikacyjnej w miastach i aglomeracjach w Polsce na tle tendencji zagranicznych, „Zeszyty Naukowo-Techniczne SITK”, nr 32.pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record