dc.contributor.author | Milewska, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2016-02-16T11:31:35Z | |
dc.date.available | 2016-02-16T11:31:35Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.issn | 1508-1117 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/16994 | |
dc.description.abstract | W niniejszym opracowaniu podjęto próbę przedstawienia zagadnień związanych z uwzględnianiem
problematyki ścieżek rowerowych w ustaleniach zawartych w dokumentach planistycznych
opracowywanych na poziomie gminy. Na wstępie zdecydowano się skupić uwagę
przede wszystkim na teoretycznych podstawach wprowadzania ustaleń dotyczących dróg
rowerowych do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, tak by mogły
stanowić one integralny element struktury przestrzennej miasta, a w szczególności jego
systemu komunikacyjnego. Opisano także podstawowe prawidłowości stwierdzone w podziale
zadań przewozowych oraz zasady, którymi powinny kierować się władze miejskie,
zarówno na etapie planowania, jak i realizacji systemów rowerowych, pragnąc osiągnąć
w efekcie optymalny tak pod względem przestrzennym, jak i funkcjonalnym układ. Drugą
część artykułu poświęcono natomiast przedstawieniu podstawowych informacji dotyczących
ścieżek rowerowych na terenie Łodzi, począwszy od zarysowania przewodnich cech polityki
transportowej miasta oraz jej powiązań z innymi politykami sektorowymi, a kończąc na
krótkiej charakterystyce projektowanego układu i zakładanych zasadach jego realizacji. | pl_PL |
dc.description.abstract | The general aim of urban transport policy in a city is to create conditions for effective,
safe and efficient movement of people and goods within its boundaries, with minimum harm
to the environment. Achievement of this goal calls for consistent concerted action in the
spheres of development planning, designing, implementation (provision of infrastructure),
operation, maintenance, and above all, management of the transport system. The network of
paths should be regarded as an integral element of the city’s spatial pattern, because this
makes possible effective solution of problems arising in the course of its development. According
to the principle adopted in the planning and designing practice each master plan of a city or
detailed plan of an urban unit, both at the development and updating stage, as well as studies
of urban transport system development, ought to contain conceptions of cycle traffic subsystem
as an integral element of the spatial - functional structure of a city.
The network of cycle paths for the whole Łódź is to be designed as part of the planned
transportation system project. According to plans, an integrated bicycle network programme
ought to be a part of two general programmes, that is a transport programme of the city and
a „Healthy City” programme. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica;6 | |
dc.title | Problematyka ścieżek rowerowych w planowaniu przestrzennym i polityce transportowej miasta (na przykładzie Łodzi) | pl_PL |
dc.title.alternative | The problems of cycle paths in spatial planning and urban transportation policy - the case of Łódź | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 95-107 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej | pl_PL |
dc.references | Chitulescu Z., Gabrzycki M., Śnieżek M., 1978, Kryteria i zasady projektowania dróg rowerowych, IKŚ ZKM - BPRW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Czarnecki W., 1970a, Planowanie miast i osiedli, t. 4: Sieć komunikacji dalekiego zasięgu PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Czarnecki W., 1970b, Planowanie miast i osiedli, t. 5: Sieć komunikacji miejskiej, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Hył a M., 1996, Miasta dla rowerów, nie dla samochodów, FWIE, Wyd. „Zielone Brygady” Kraków. | pl_PL |
dc.references | Konflacher H., KIoss H., 1979, Radverkehrsanlagen. Ergehnisse einer Erhehung, „Strassenverkehrs Technik”, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Kopta T., 1984, Rower w ruchu drogowym, WKiŁ, Warszawa. Łódź - nasz plan, nasza przestrzeń, Pracownia Autorska Planu „TEREN”, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Mensbach W., 1978, Podstawy inżynierii ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Plan zagospodarowania przestrzennego miasta Łodzi, 1992, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Zalewski A., 1986, Drogi rowerowe - typy i klasyfikacja, „Transport Miejski”, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Zalewski A., 1987, Może jednak komunilcacja rowerowa..., „Transport Miejski”, nr 3. | pl_PL |
dc.references | ZalewskiA., 1994, Rower w polityce komunikacyjnej w miastach i aglomeracjach w Polsce na tle tendencji zagranicznych, „Zeszyty Naukowo-Techniczne SITK”, nr 32. | pl_PL |