Problematyka ścieżek rowerowych w planowaniu przestrzennym i polityce transportowej miasta (na przykładzie Łodzi)
Streszczenie
W niniejszym opracowaniu podjęto próbę przedstawienia zagadnień związanych z uwzględnianiem
problematyki ścieżek rowerowych w ustaleniach zawartych w dokumentach planistycznych
opracowywanych na poziomie gminy. Na wstępie zdecydowano się skupić uwagę
przede wszystkim na teoretycznych podstawach wprowadzania ustaleń dotyczących dróg
rowerowych do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, tak by mogły
stanowić one integralny element struktury przestrzennej miasta, a w szczególności jego
systemu komunikacyjnego. Opisano także podstawowe prawidłowości stwierdzone w podziale
zadań przewozowych oraz zasady, którymi powinny kierować się władze miejskie,
zarówno na etapie planowania, jak i realizacji systemów rowerowych, pragnąc osiągnąć
w efekcie optymalny tak pod względem przestrzennym, jak i funkcjonalnym układ. Drugą
część artykułu poświęcono natomiast przedstawieniu podstawowych informacji dotyczących
ścieżek rowerowych na terenie Łodzi, począwszy od zarysowania przewodnich cech polityki
transportowej miasta oraz jej powiązań z innymi politykami sektorowymi, a kończąc na
krótkiej charakterystyce projektowanego układu i zakładanych zasadach jego realizacji. The general aim of urban transport policy in a city is to create conditions for effective,
safe and efficient movement of people and goods within its boundaries, with minimum harm
to the environment. Achievement of this goal calls for consistent concerted action in the
spheres of development planning, designing, implementation (provision of infrastructure),
operation, maintenance, and above all, management of the transport system. The network of
paths should be regarded as an integral element of the city’s spatial pattern, because this
makes possible effective solution of problems arising in the course of its development. According
to the principle adopted in the planning and designing practice each master plan of a city or
detailed plan of an urban unit, both at the development and updating stage, as well as studies
of urban transport system development, ought to contain conceptions of cycle traffic subsystem
as an integral element of the spatial - functional structure of a city.
The network of cycle paths for the whole Łódź is to be designed as part of the planned
transportation system project. According to plans, an integrated bicycle network programme
ought to be a part of two general programmes, that is a transport programme of the city and
a „Healthy City” programme.