Show simple item record

dc.contributor.authorŚliwerski, Bogusław
dc.date.accessioned2013-04-22T08:21:01Z
dc.date.available2013-04-22T08:21:01Z
dc.date.issued2010-05-15
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/1592
dc.description.abstractThe essential for building the society – the category of social capital, becomes a base for educational politics in Poland in new structural conditions after 1989. Author reminding ideological and axiological assumption our oppositional environments from period of socialism, which within the confines of social movement „Solidarity’80” designed educational solutions, that should be introduced in free country. First of all, there was an idea of decentralization the school system and bringing autonomy of school. The most important was the possibility of creating the democratic process of social adaptation for new generation. But surprised our freedom, we forgotten about fundamental principles. In this case actually we have: an agreement for simulative educational changes, substitute ideological centralism for pseudo-democracy, artificial autonomy of school, and manipulating teachers environment by authorities of education departments each and every political party.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherArchidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkiepl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym;Nr 2
dc.subjectsocial capitalpl_PL
dc.subjectPolish educational policypl_PL
dc.titlePolityka oświatowa III RP jako czynnik erozji kapitału społecznegopl_PL
dc.title.alternativePolish Educational Politics as a Factor of Social Capital Erosionpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.referencesCiemniewski J., Sytuacja prawna Nauczyciela, „Rozmowy” 1981, nr 5.
dc.referencesKwieciński Z., Edukacja demokratyczna i humanistyczna jako ruch i dzieło społeczne pomię- dzy sierpniem a grudniem, „Acta Universitatis Nicolai Copernici, Socjologia Wychowania” 1982, z. 135.
dc.referencesMader W., Walka „Solidarności” o społeczny kształt oświaty w Polsce, Polska Macierz Szkolna, Londyn 1988.
dc.referencesMorawski W., Zmiana instytucjonalna. Społeczeństwo. Gospodarka. Polityka, WN PWN, Warszawa 2000.
dc.referencesPilch T., Krótki raport o najpilniejszych zadaniach w dziedzinie oświaty i wychowania, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993.
dc.referencesPotulicka E., Koncepcja teoretyczna zmiany edukacyjnej Michaela Fullana [w:] Edukacja. Społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości, red. M. Cylkowska-Nowak, Wydawnictwo WOLUMIN, Poznań 2000.
dc.referencesRadziewicz J., Samorządność przeciw samorządności, „Edukacja i Dialog” 1988, nr 7.
dc.referencesSkarga B., Rewolucja zawistników, „Gazeta Wyborcza” 2008, 30–31 sierpnia.
dc.referencesŚliwerski B., Ped@gog w blogosferze, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
dc.referencesŚliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, WAiP, Warszawa 2009.
dc.referencesŚliwerski B., Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001.
dc.referencesTowarzystwo Kursów Naukowych, List Otwarty do Nauczycieli i Wychowawców, Zakłady Graficzne NOWA, lipiec 1980.
dc.referencesZaremba P., Jeszcze więcej pytań, „Tygodnik Powszechny” 1998, nr 24.
dc.relation.volume13


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record