dc.contributor.author | Śliwerski, Bogusław | |
dc.date.accessioned | 2013-04-22T08:21:01Z | |
dc.date.available | 2013-04-22T08:21:01Z | |
dc.date.issued | 2010-05-15 | |
dc.identifier.issn | 1899-2226 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/1592 | |
dc.description.abstract | The essential for building the society – the category of social capital, becomes a base for educational politics in Poland in new structural conditions after 1989. Author reminding ideological and axiological assumption our oppositional environments from period of socialism, which within the confines of social movement „Solidarity’80” designed educational solutions, that should be introduced in free country. First of all, there was an idea of decentralization the school system and bringing autonomy of school. The most important was the possibility of creating the democratic process of social adaptation for new generation. But surprised our freedom, we forgotten about fundamental principles. In this case actually we have: an agreement for simulative educational changes, substitute ideological centralism for pseudo-democracy, artificial autonomy of school, and manipulating teachers environment by authorities of education departments each and every political party. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Annales. Etyka w życiu gospodarczym;Nr 2 | |
dc.subject | social capital | pl_PL |
dc.subject | Polish educational policy | pl_PL |
dc.title | Polityka oświatowa III RP jako czynnik erozji kapitału społecznego | pl_PL |
dc.title.alternative | Polish Educational Politics as a Factor of Social Capital Erosion | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.references | Ciemniewski J., Sytuacja prawna Nauczyciela, „Rozmowy” 1981, nr 5. | |
dc.references | Kwieciński Z., Edukacja demokratyczna i humanistyczna jako ruch i dzieło społeczne pomię-
dzy sierpniem a grudniem, „Acta Universitatis Nicolai Copernici, Socjologia Wychowania”
1982, z. 135. | |
dc.references | Mader W., Walka „Solidarności” o społeczny kształt oświaty w Polsce, Polska Macierz
Szkolna, Londyn 1988. | |
dc.references | Morawski W., Zmiana instytucjonalna. Społeczeństwo. Gospodarka. Polityka, WN PWN,
Warszawa 2000. | |
dc.references | Pilch T., Krótki raport o najpilniejszych zadaniach w dziedzinie oświaty i wychowania, Fundacja
Innowacja, Warszawa 1993. | |
dc.references | Potulicka E., Koncepcja teoretyczna zmiany edukacyjnej Michaela Fullana [w:] Edukacja.
Społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości, red. M. Cylkowska-Nowak, Wydawnictwo
WOLUMIN, Poznań 2000. | |
dc.references | Radziewicz J., Samorządność przeciw samorządności, „Edukacja i Dialog” 1988, nr 7. | |
dc.references | Skarga B., Rewolucja zawistników, „Gazeta Wyborcza” 2008, 30–31 sierpnia. | |
dc.references | Śliwerski B., Ped@gog w blogosferze, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008. | |
dc.references | Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP,
WAiP, Warszawa 2009. | |
dc.references | Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001. | |
dc.references | Towarzystwo Kursów Naukowych, List Otwarty do Nauczycieli i Wychowawców, Zakłady
Graficzne NOWA, lipiec 1980. | |
dc.references | Zaremba P., Jeszcze więcej pytań, „Tygodnik Powszechny” 1998, nr 24. | |
dc.relation.volume | 13 | |