Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLepa, Adam
dc.date.accessioned2013-04-20T16:58:23Z
dc.date.available2013-04-20T16:58:23Z
dc.date.issued2010-05-15
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/1569
dc.description.abstractThe paper presents the structure and functioning of mediosphere and then discusses it in the context of ethics. It is a phenomenon which belongs to the domain of environment, and therefore exhibits a high level of effectiveness. Mediosphere is an environment generated by the media which are used by people. The human being is the most important element of this environment and influences it in a peculiar way. Hence, each mediosphere is different. The structure and functioning of mediosphere is affected by its layers, namely logosphere, iconosphere, sonosphere, and galenosphere. A consequence of the ‘environmental’ nature of mediosphere is that negative effects of particular phenomena pertaining to the activity of the media are cumulated. Therefore, the ethical aspects of mediosphere are very important and topical. Reflections on this facet of mediosphere may prove useful for both people involved in the media and teachers, whose task, among others, is to prepare students for an adequate reception of what is offered by the press, radio, television, and the Internet. The discussion includes reference to examples of studies by those Western authors who propose practical guidelines and precautionary measures to prevent violation of ethical principles in the functioning of mediosphere.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherArchidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkiepl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym;Nr 1
dc.subjectmediospherepl_PL
dc.subjectmediogrampl_PL
dc.subjecteducation for reception of mediapl_PL
dc.subjectthe ethical aspect of mediospherepl_PL
dc.titleEtyka mediosferypl_PL
dc.title.alternativeMediosphere Ethicspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.referencesAdam J.M., M. Bonhomm, L’argumentation publicitaire, Armand Colin, Paris 2007.
dc.referencesAjassa M., Comunicazioni sociali e giornalismo, Urbaniàna University Press, Roma 1985.
dc.referencesBalle F., Introduction aux médias, Paris 1994.
dc.referencesBaragli E., Comunicazione e pastorale, Studio Romano Della Comunicazione Sociale, Roma 1974.
dc.referencesBarbato A., Come si manipola l’informazione, Editori Riuniti, Roma 1996.
dc.referencesBaudry P., La pornographie et ses images, Armand Colin, Paris 2001.
dc.referencesBaudry Y., Image de la pédagogie, pédagogie de l’image, Maisonneuve et Larose, Paris 1998.
dc.referencesBenedykt XVI, Środki przekazu: Sieć komunikacji, jedności i współpracy. Orędzie na XL Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, „L’ Osservatore Romano” 2006, nr 4.
dc.referencesBernardin J., Comment les enfant entrent dans la culture écrite, Éditions RETZ, Paris 1997.
dc.referencesBionda M.L., D. Viganò, A. Bourlot, I mondi comunicazione. I modi comunicazione, Centro Ambrosiano, Milano 1997.
dc.referencesBis D., Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania do korzystania ze środków spo- łecznego komunikowania, „Roczniki Nauk Społecznych” 2002, t. XXX, z. 2.
dc.referencesBlanc N., D. Brouillet, Comprendre un texte. L’évaluation des processus cognitifs, Éditions in Press 2005.
dc.referencesBrates M., Człowiek i jego środowisko, PWN, Warszawa 1967.
dc.referencesBreton Ph., Éloge de la parole, Éditions La Découverte, Paris 2003.
dc.referencesBreton Ph., L’argumentation dans la communication, Éditions La Découverte, Paris 2007.
dc.referencesBreton Ph., La parole manipulée, Éditions La Découvert, Paris 2000.
dc.referencesBreton Ph., Le culte de l’Internet. Une menace pour le lien social?, Éditios La Découverte, Paris 2000.
dc.referencesCadet Ch., R. Charles, J.L. Galus, La communication par l’image, Éditions Nathan, Paris 1990.
dc.referencesCharaudeau P., Les médias et l’information, Éditions De Boeck Université, Bruxelles 2005.
dc.referencesChauveau G., Comment l’enfant devient lécteur. Pour une psychologie cognitive et culturelle de la lecture, Éditions RETZ, Paris 1997.
dc.referencesChomsky N., Il potere dei media, Vallecchi Editore, Firenze 1994.
dc.referencesChristians C.G. (i in.), Media Ethics, Longman, New York 1998.
dc.referencesCournarie L., L’imagination, Armand Colin, Paris 2006.
dc.referencesCouture X., La dictature de l’ émotion. Où va la télévision?, Éditions Louis Audibert, Paris 2005.
dc.referencesD’Almeida F., Image et propagande, Casterman, Paris 1995.
dc.referencesDayan A., La publicité, Presses Universitaires de France, Paris 1988.
dc.referencesDrzewiecki P., Renesans słowa. Wychowanie do logosfery w kulturze audiowizualnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010.
dc.referencesDucompte J.M., La censure, Éditions MILAN, Toulouse 2007.
dc.referencesDuguay B., Consommation et lux. La voie de l’excès et de l’illusion, Montréal 2007.
dc.referencesDyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 1997.
dc.referencesEllul J., Propaganda. The Formation of Men’s Attitudes, Vintage Books Edition, New York 1973.
dc.referencesFabris A., Etica della comunicazione, Carocci Donzelli Editore, Roma 2008.
dc.referencesFilas R., Aktywność czytelnicza Polaków przełomu wieków, „Zeszyty Prasoznawcze” 2001, nr 3–4.
dc.referencesFize M., Les menteurs, Les Éditions de l’Homme, Montréal 2007.
dc.referencesFlichy P., L’imaginaire d’Internet, Éditions La Découverte, Paris 2001.
dc.referencesFrancione G., D.G. De Bono, Vademecum del consumatore. Contro la pubblicità ingannevole, Editori di Comunicazione Lupetti, Milano 1994.
dc.referencesGarcin J., Nouvelles mythologies, Éditions du Seuil, Paris 2007.
dc.referencesGarrigou A., L’ivresse des sondages. Éditions La Découverte, Paris 2006.
dc.referencesGauthier A., L’impact de l’image, L’Harmattan, Paris 1993.
dc.referencesGenovesi A., Etica e media, Monte Università Parma, Parma 2005.
dc.referencesGervereau L., Les images qui mentent, Éditions du Seuil, Paris 2000.
dc.referencesGervereau L., Voir, comprendre, analyser les images, Éditions La Découverte, Paris 1997.
dc.referencesGhiglione R., L’homme communicant, Armand Colin, Paris 1986.
dc.referencesGoban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
dc.referencesGoffredo D., L. Vantaggio, Dietro la pubblicità. Guida alla formazione critica dei recettori, Edizioni Paoline, Milano 1987.
dc.referencesGonnet J., Les médias et la curiosité du monde, Presses Univeritaires de France, Paris 2003.
dc.referencesHargreaves I., Journalism, Oxford University Press, New York 2005.
dc.referencesHeinderyckx F., La malinformation, Éditions Labor. Bruxelles 2003.
dc.referencesHolloway R., Beyond the Image, Film Oikoumene, Geneva 1977.
dc.referencesIanni Di M., La verità nel comunicare, Vere In, Roma 1999.
dc.referencesIannotta D., La comunicazione fra simbolo e immagine, Effata Editrice, Torino 2004.
dc.referencesImmagimi e ragione nell’età dei mass-media, red. G. Lazzati, Pubblicazioni dell’ Università Cattolica del Sacro Cuore, Milano 1983.
dc.referencesIris A., Les autoroutes de l’information, Presses Universitaires de France, Paris 1997.
dc.referencesIzdebska J., Dominacja mediów w środowisku wychowawczym dziecka, „Edukacja” 2000, nr 4.
dc.referencesJallot N., Manipulation de l’opinion, Éditions Stock, Paris 2007.
dc.referencesJan Paweł II, Wielka praca nad mową, „L’ Osservatore Romano” 1991, nr 5.
dc.referencesJoly M., Introduction à l’analyse de l’image, Éditions Nathan, Paris 2000.
dc.referencesJosien M., Techniques de communication interpersonnelle, Éditions d’Organisation, Paris 2004.
dc.referencesJost F., Introduction à l’analyse de la télévision, Ellipses Édition, Paris 1999.
dc.referencesJost F., Le culte du banal. Du Duchamp à la télé-réalité, CNRS Éditions, Paris 2007.
dc.referencesJoule R.V., J.L. Beaovois, Pelit traité de manipulation à l’usage de honnêtes gens, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 1987.
dc.referencesKeen S., Faces of the Enemy, Harper Collins, San Francisco 1991.
dc.referencesKlapper J.T., The Effects of Mass Communication, The Free Press, New York 1960
dc.referencesKunowski S., O czynnikach rozwoju człowieka – dyskusyjnie, „Roczniki Filozoficzne” 1969, t. XVII, z. 4.
dc.referencesKunowski S., Pojęcie środowiska i jego klasyfikacja, „Sprawozdania Tow. Nauk. KUL” 1967, nr 15.
dc.referencesLa Borderie R., Éducation à l’image e aux médias, NATHAN, Paris 1999.
dc.referencesLa violence de l’image, red. F. Houssier, Éditions in Press, Paris 2008.
dc.referencesLadjali C., Mauvaise langue, Éditions du Seuil, Paris 2008.
dc.referencesLazar J., L’opinion publique, Presses Universitaires de France, Paris 1995.
dc.referencesLegutko R., Czasy wielkiej imitacji, Wydawnictwo Arcana, Kraków 1998.
dc.referencesLepa A., Dlaczego pedagogika mezologiczna?, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2007, t. 16.
dc.referencesLepa A., Etyczne i wychowawcze aspekty opinii publicznej, „Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym” 2009, vol. 12, nr 2, s. 109-119.
dc.referencesLepa A., Funkcja ciszy w wychowaniu do mediów, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2009.
dc.referencesLepa A., Funkcja logosfery w wychowaniu do mediów, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 2006.
dc.referencesLepa A., Iluzja w mass mediach [w:] Oblicza iluzji, red. H. Kiereś, Wydawnictwo WSKSiM, Toruń 2003.
dc.referencesLepa A., Informacja w kształtowaniu postaw człowieka a społeczeństwo komunikacji, „Paedagogia Christiana”, 2009, nr 1.
dc.referencesLepa A., Magia obrazu, „Łódzkie Studia Teologiczne” 1997, t. 6.
dc.referencesLepa A., Mity i obrazy, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1999.
dc.referencesLepa A., Poprawność i błąd w pedagogii rodziny wielkomiejskiej [w:] Studia teologiczne, red. E. Kopeć, M. Rusecki, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1979, t. 2.
dc.referencesLepa A., Świat manipulacji, Wydawnictwo Tygodnika „Niedziela”, Częstochowa 1997.
dc.referencesLes cultes médiatiques, red. Ph. Le Guern, Presses Universitaires de Rennes, Rennes 2002.
dc.referencesLes images et l’Image, red. B. Lejeune, Éditions de la Différence, Paris 2003.
dc.referencesMachado Da Silva J., Les technologie de l’imaginaire. Médias et culture à l’ère de la cammunication totale, La Table Ronde, Paris 2008.
dc.referencesMaingueneau D., Analyser les textes de de communication, Armand Colin, Paris 2009.
dc.referencesMander J., Four Arguments for the Elimination of Television, QUILL, New York 1978.
dc.referencesMarion J.L., Ślepy w Siloe, czyli odniesienie obrazu do oryginału, „Communio”, 1990, nr 2.
dc.referencesMathien M., Les journalistes, Presses Universitaires de France, Paris 1995.
dc.referencesMédias. Introduction à la presse, la radio et la télévision, red. C.J. Bertrand, Ellipses Éditions, Paris 1995.
dc.referencesMissika J.L., La fin de la télévision, Éditions du Seuil, Paris 2006.
dc.referencesMondzain M.J., L’image peut-elle tuer?, Bayard Éditions, Paris 2002.
dc.referencesMongin O., La violence des images, Éditions du Seuil, Paris 1997.
dc.referencesMordarski S., Media w działaniu, Wydawnictwo Diecezjalne w Sandomierzu, Sandomierz– Kraków 2007.
dc.referencesMucchielli A., L’art d’influencer. Analyse des techniques de manipulation, Armand Colin, Paris 2000.
dc.referencesMuizon de F., Le défi de l’ infocommunication, Éditions L’Age d’ Homme, Lausanne 2000.
dc.referencesMuzet D., La mal info, Éditions del’ Aube, Paris 2006.
dc.referencesMuzi M., B. De Angelis, Comunicazione, linguaggio, formazione, ANICIA, Roma 2003.
dc.referencesNatta E., Il linguaggio dell’imagine, Edizioni Pauline, Milano 1986.
dc.referencesNouvelles mythologies, red. J. Garcin, Éditions du Seuil, Paris 2007.
dc.referencesOdchodzenie Jana Pawła II do Domu Ojca w polskich mediach, red. L. Dyczewski, A. Lewek, J. Olędzki, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2008.
dc.referencesOpinion publique [w:] Lexique des sciences sociales, red. M. Grawitz, Éditions Dallos, Paris 2004.
dc.referencesPackard V., La persuasion clandestin, Calmann-Lévy, Paris 1989.
dc.referencesPati L., Pedagogia della comunicazione educativa, Editrice La Scuola, Brescia 1991.
dc.referencesPergnier M., La désinformation par les mots, Éditions du Rocher, Monaco 2004.
dc.referencesPetit M., Éloge de la lecture, Éditions Belin, Paris 2002.
dc.referencesPieter J., Poznawanie środowiska wychowawczego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Wrocław–Kraków 1960.
dc.referencesPighin C., Pastorale della comunicazione, Urbaniàna University Press, Roma 2004.
dc.referencesPogorzelski I., Nośniki dźwięku, „Aktualności Telewizyjne” 1995, nr 6.
dc.referencesPorcher L., Télévision, culture, éducation, Armand Colin, Paris 1994.
dc.referencesPostman N., S. Powers, How to Watch TV News, Penguin Books, London 2008.
dc.referencesPoty M., L’illusion de communiquer, L’Harmattan, Paris 2004.
dc.referencesPratkanis A.R., E. Aronson, Age of Propaganda. The Everyday Use and Abuse of Persuasion, W.H. Freeman and Company, New York
dc.referencesPublic Opinion [w:] Dictionary of Media Studies, red. N. Abercrombie, B. Longhurst, Penguin Books, London 2007.
dc.referencesQuilliot R., L’illusion, Presses Universitaires de France, Paris 1996.
dc.referencesRamonet I., Propagandes silencieuses, Gallimard, Paris 2001.
dc.referencesSaillant J.M., La dimension médiatique, Ellipses, Paris 1996.
dc.referencesMultimedialità – epoca nuova di vita, red. M. Lepori, Edizioni Solidarietà, Rimini 1996.
dc.referencesSalerno A., Violenza In TV. Il raporto di Los Angeles, Donzelli Editore, Milano 1996.
dc.referencesSandoval V., Les autoroutes de l’information, Hermes, Paris 1995.
dc.referencesSaouter C., Images et socétés, Les Presses de l’Université de Montréal, Montréal 2003.
dc.referencesSareło Z., Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000.
dc.referencesSartori G., Homo videns. Televisione e post-pensiero, Ediotori Laterza, Roma 1999.
dc.referencesSauvageot A., Voirs et savoir. Esquisse d’une sociologie du regard, Presses Universitaires de France, Paris 1994.
dc.referencesSchiffrin A., La rentabilité est l’ennemie de l’information [w:] Médias, mensonges et dé- mocratie, red. J.P. Gélard, Presses Universitaires de Rennes, Rennes 2005.
dc.referencesSchiller H.I., Sternicy świadomości, tłum. z ang., Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków 1976.
dc.referencesSchudson M., The Power of News, Harvard University Press, London 1996.
dc.referencesSiek S., Pranie mózgu, Wydawnictwo ATK, Warszawa 1995.
dc.referencesSośnicki K., Teoria środków wychowania, PWN, Warszawa 1973.
dc.referencesStauber J., S. Rampton, L’industrie du mensonge, Agone, Marseille 2004
dc.referencesTelevision. The Critical View, red. H. Newcomb, Oxford University Press, New York 1994.
dc.referencesTesta A., La parola immaginata, Pratiche Editrice, Torino 1996.
dc.referencesVerspieren M.C., La télévision. La viol des consciences, Éditions FAVER, Paris 1997.
dc.referencesVetraino-Soulard M.C., Lire une image. Analyse de contenu iconique, Armand Colin, Paris 1993.
dc.referencesWalton D., Media Argumentation. Dialectic. Persuasion and Rhetoric, Cambridge University Press, New York 2007.
dc.referencesWincławski W., Środowisko wychowawcze, „Studia Pedagogiczne” 1974, vol. XXXII.
dc.referencesWoodrow A., Information, manipulation, Éditions du Felin, Paris 1990.
dc.referencesWoodrow A., Les médias. Quatrième pouvoir ou cinquième colonne?, Éditions du Félin, Paris 1996.
dc.referencesWunenburger J.J., L’imaginaire, Presses Universitaires de France, Paris 2003.
dc.referencesWychowanie i środowisko, red. B. Passini, T. Pilch, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1979.
dc.referencesZanacchi A., Opinione pubblica. Mass media. Propaganda, Libreria Ateneo Salesiano, Roma 2006.
dc.referencesZaniewski R., Les théories des milieux et la pédagogie mésologique, Éditions Casterman, Tournai 1952.
dc.referencesZizola G., La Chiesa nei media, Società Editrice Internazionale, Torino 1996.
dc.relation.volume13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord