dc.contributor.author | Kozłowski, Aleksander | |
dc.date.accessioned | 2015-12-09T06:59:48Z | |
dc.date.available | 2015-12-09T06:59:48Z | |
dc.date.issued | 1986 | |
dc.identifier.issn | 0208-6077 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/15265 | |
dc.description.abstract | W pierwszej części artykułu dokonano przeglądu niektórych definicji tekstu w aspekcie 1 i ngw ligwistycznym oraz podjęto próbę sformułowania definicji tego pojęcia na użytek metodyki uauczania języków obcych.
Wskazano na trudności wynikające przy formułowaniu jednoznacznej definicji tekstu oraz omówiono krótko znaczenie tekstów w proce sie komunikacji.
Zostały przytoczone definicje tego pojęcia między innymi: J. Petöfiego,
J. Schmidta, W. Dressiere oraz D. Viehwegera. Wskazano na wspólne cechy i
różnice tych definicji, wynikające z analizy pojęcia tekstu. Wykazane zostały
ponadto różnice między wypowiedziami tekstowymi, a takimi, które nie mogą
być uznane za tekstowe. Podkreślając znaczenie i funkcje teks tu w procesie
nauczania języka, a w szczególności nauczania języków obcych oraz opierając
się na definicjach językoznawczych tekstu dokonano próby sformułowania definicji tekstu w aspekcie glottodydaktycznym.
W zasadniczej części artykułu dokonana została próba omówienia lingwis
tyki tekstu i jej wpływu na niektóre działania i procesy dydaktyczne w zakresie nauczania języka ojczystego i obcego. Wykazano konkretne cele nauczania, w których osiągnię ciu mogłaby być pomocna lingwistyka. Podkreślono, że lingwistyka ma znaczenie:
1) przy doborze i selekcji tekstów stosowanych w nauce języka,
2 ) przy planowaniu nauczania,
3 )w zakresie poszerzania i pogłębiania słownictwa,
4 ) w zakresie zaprezentowania określonych zjawisk gramatycznych.
Wskazano na stosunkowo duże znaczenie lingwis tyki przy analizie tekstu i
jego interpretacji. Podjęto także próbę wyjaśnienia, dlaczego lingwistyka
może mieć zastosowanie tylko w tym nauczaniu, gdzie zasadniczym materiałem
nauczania teksty.
Wyjaśnione zostały zwięzki między lingwistyką a liryką. Podkreślono przy
tym, że lingwistyka może mieć zastosowanie w wielu formach prezentacji materiału nauczania w wielu formach twórczej działalności uczniów lub studentów. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | de | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica;14 | |
dc.title | Textlinguistik und ihre didaktischen Implikationen | pl_PL |
dc.title.alternative | Lingwistyka tekstu i jej implikacje dydaktyczne | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [91]-105 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Językoznawstwa Niemieckiego i Stosowanego | pl_PL |