Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMichalski, Michał A.
dc.date.accessioned2013-04-10T10:20:46Z
dc.date.available2013-04-10T10:20:46Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/1516
dc.description.abstractThe status of the child in the context of contemporary socio-cultural processes that are reflected in the market is the main issue discussed in this paper. It may be surprising to concentrate on children and the market, while the sphere of economic exchange is the scene of such actions as work, production and consumption which seem to be reserved to adult members of the society. Although there are issues – such as kids advertisement and its consequences, and children’s participation in the process of buying – that are discussed, the range of problems that deserve consideration is far wider. The questions analyzed in this paper concentrate on two aspects. First of them is the influence of the market sphere on the life of children as members of the families and the society. The question that should be asked here is whether a child can and should be regarded as any other consumer, or should be protected – e.g. against controversial marketing practices. The second group of problems is connected with the objective way of treating children which leads to formation of something that can be called the markets of children”. Both these sets of issues are the stimulus to analyze the way of understanding a child and its status in the society. It is also done through taking into consideration such issues as current concepts of socialization, antipedagogy, infantilisation and adultisation that influence and shape market processes. Finally the analysis undertaken in this paper leads to an attempt to answer the question whether in the current context children are seen as persons or resources.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherSalezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzaniapl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym
dc.subjectchilden
dc.subjectfamilyen
dc.subjectmarketen
dc.subjecthuman personen
dc.subjectresourcesen
dc.titleDzieci rynku... Rynek dzieci... Osoby czy zasoby?pl_PL
dc.title.alternativeChildren of the Market… Market of the Children... Persons or Resources?en
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number73-87
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
dc.referencesAli L., R. Kelley, Matki nie swoich dzieci, „Newsweek” 2008, 20 kwietnia.
dc.referencesArendt H., Kondycja ludzka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2010.
dc.referencesBakan J., Korporacja. Patologiczna pogoń za zyskiem i władzą, tłum. J.P. Listwan, Wydawnictwo Lepszy Świat, Warszawa 2006.
dc.referencesBarber R.B., Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2007.
dc.referencesBecker G., Rodzina jako podstawowa jednostka gospodarcza, „Społeczeństwo”, nr 1–2/1997.
dc.referencesBiernat T., Dziecko upragnioną wartością [w:] Małżeństwo i rodzina w nowoczesnym społeczeństwie, red. L. Dyczewski, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007.
dc.referencesBlack E., Wojna przeciw słabym. Eugenika i amerykańska kampania na rzecz stworzenia rasy panów, tłum. H. Jankowska, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2004.
dc.referencesĆwik L.F., Ludzkie ciało traktują jak towar, „Nasz Dziennik” 2006, 8 maja
dc.referencesDelsol Ch., Esej o człowieku późnej nowoczesności, tłum. M. Kowalska, Znak, Kraków 2003.
dc.referencesDomalewska D., Socjalizacja młodzieży w rodzinie [w:] Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, red. W. Muszyński, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
dc.referencesDueholm N., Kosmetyki śmierci, „Polonia Christiana” 2010, nr 14, maj-czerwiec.
dc.referencesDyczewski L., Kulturowe aspekty wartości dziecka a urodzenia [w:] Systemy wartości a procesy demograficzne, red. K. Slany, A. Małek, I. Szczepaniak-Wiecha, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2003.
dc.referencesDziewiecki M., Wychowanie w dobie ponowoczesności, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2005.
dc.referencesFedyszak-Radziejowska B., Dokąd z in vitro?, „Gość Niedzielny” 2010, 19 grudnia.
dc.referencesFenigsen R., Eutanazja. Śmierć z wyboru?, W drodze, Poznań 1997.
dc.referencesGreen M.R., Superdzieci, „Wprost” 2010, nr 1/2 (1406), 3-10 stycznia.
dc.referencesHabermas J., Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2003.
dc.referencesKasztelan E., Stan zareklamowania. Reklama wobec dziecka w środkach masowego przekazu, Wydawnictwo atla2, Wrocław 1999.
dc.referencesKonwencja o Prawach Dziecka ONZ, 1989, art. 35.
dc.referencesKrąpiec A.M., Człowiek i prawo naturalne, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1975.
dc.referencesKrąpiec A.M., Człowiek jako osoba, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2005.
dc.referencesKrzyszkowska R., Komu dziecko, komu?, „Przewodnik Katolicki” 2011, nr 2, 9 stycznia.
dc.referencesKucharczak P., Szczep się etycznie, „Gość Niedzielny” 2010, 7 listopada.
dc.referencesKuhlmann A., Politik des Lebens, Politik des Sterbens, Berlin 2001.
dc.referencesMeeker M., Ojcowie, córki i ich problemy, tłum. K. i M. Głowaccy, „Fronda” 2010, nr 56.
dc.referencesMichalkiewicz S., Reflektorem w mrok, „W Naszej Rodzinie” 2011, luty.
dc.referencesMiczyńska-Kowalska M., Rodzina w procesie przekazywania wartości i kształtowania stylów życia [w:] Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, red. W. Muszyński, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
dc.referencesMosz A.T., Przyszłość na dzieciach stoi, „Przekrój” 2006, nr 05/3163, 2 lutego.
dc.referencesOzorowski E., Dziecko w aspekcie celu [w:] Dziecko – Etyka – Ekonomia, red. E. Ozorowski, R.Cz. Horodeński, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, Białystok 2008.
dc.referencesRoback Morse J., Love & Economics: Why the Laissez-Faire Family Doesn’t Work, Spence Publishing Company, Dallas 2001.
dc.referencesSamuelson J.P., Adventures in Agelessness, „Newsweek” 2003, 3 listopada.
dc.referencesSikora A., Dziecko-lek, czyli nowe oblicze eugeniki, „Przewodnik Katolicki” 2011, nr 8.
dc.referencesSikorska M., Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko. O nowym układzie sił w polskich rodzinach, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
dc.referencesStasiak P., Czary marek, „Polityka” 2010, nr 23 (2759), 5 czerwca.
dc.referencesSzacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008.
dc.referencesSzyszka M., Dziecko jako wartość we współczesnym społeczeństwie polskim [w:] Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, red. W. Muszyński, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
dc.contributor.authorEmailmmichal@amu.edu.pl
dc.relation.volume15


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord